BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mintegy félszáz csatorna 50 milliárd forinton osztozott

Öt év csökkenés után tavaly 10 százalékkal növekedtek a televíziós reklámbevételek – derült ki az Ernst & Young és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete közös felméréséből. (A kutatás a kedvezményekkel csökkentett, ügynökségi jutalékok levonása utáni, tiszta árbevételt veszi számításba, barter nélkül.)

A tévés reklámpiac 50,0 milliárd forintra rúgott 2014-ben 51 csatorna adatai alapján – a Hír TV és az Echo TV nincs köztük –, ha már ekkor is a sokat emlegetett egységes 5 százalékos kulcs alapján adóztak volna, akkor 2,5 milliárd forint reklámadót kellett volna fizetniük a szereplőknek.

A most létező sávos reklámadóból tavaly összesen 3,2 milliárd forint folyt be a költségvetésbe, ennek jelentős részét az RTL Klub fizette. Bár a digitális átállás miatt már nincs sok értelme az országos földfelszíni csatornák és a kábeltévék szerinti kategorizálásnak, még nem találtak ki új piaci definíciókat.

A régi értelemben vett földi sugárzású csatornákra még mindig a bevételek közel kétharmada, 32,1 milliárd forint jut, de a részesedésük folyamatosan csökken. Ennek megfelelően tovább nőtt a kábeltelevíziókra jutó rész a teljes reklámtortán belül: a szektor összbevételének 36 százalékát, mintegy 17,8 milliárd forintot ezek szerezték meg. A klasszikus reklámszpotokból származó bevételek 9 százalékkal gyarapodtak, meghaladva a 47 milliárd forintot. A nem szpot jellegű bevételek összege a tavalyi 39 százalékos csökkenés után idén 29 százalékkal emelkedett, 2,9 milliárd forintra.

A teljes reklámpiac adataira még várni kell, de 2013-ban minimális bővüléssel mintegy 175,4 milliárd forintot tett ki a Magyar Reklámszövetség adatai alapján. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság publikálta a 2014 második negyedévében az országos kereskedelmi tévében látható termékmegjelenítésekről szóló tanulmányt. E három hónap alatt 6016 termékmegjelenítést tettek közzé az adásokban, 10 százalékkal többet, mint az előző negyedévben.

Mintegy 2700 műsorszámban összesen 1307-féle márka tűnt fel, a TV2-n legtöbbször a Nike (731-szer), az RTL Klubon a Mercedes-Benz (75-ször). Termékelhelyezési szempontból a legnépszerűbb műsor a TV2-n a Falforgatók című szolgáltató magazin, az RTL Klubon pedig a Brandmania magazin volt, mindkét műsorban adásonként átlagosan közel 20 termékmegjelenítés volt látható.

A vizsgálat rávilágít arra, hogy a műsortámogatás gyakorlata egyre inkább összeolvad a termékmegjelenítéssel, és a két újgenerációs reklámmódszer egymás hatásait felerősítve igyekszik figyelmet garantálni a márkáknak, ugyanis a vizsgálati időszakban minden ötödik termékmegjelenés az adott műsorszámot szponzoráló márkához kapcsolódott.

A Nielsen Közönségmérés legutóbbi adatai szerint átlagosan napi 4 óra 46 percet tévéznek az emberek Magyarországon. Ebből 23 percen át reklámokat néznek, vagyis átlagosan naponta 78 hirdetést látnak. Egyre több reklámot sugároznak a televíziók, számuk negyvenhét csatornát mérve megközelítette az évi 4,5 milliót, vagyis naponta átlagosan több mint 12 ezer hirdetés került adásba.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.