BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

E-mail teher a cégeknek

Évi több tízezer forint kiadási kötelezettséggel szembesülnek most a cégpapírjaikat rendbe tévő kisvállalkozások. Jövőre már olyan e-mail címmel kell rendelkezniük, amivel át tudják venni az oda érkező hivatalos iratokat. A tanúsítványt jelenleg csak két cég forgalmazza, és egyelőre csak a fővárosban szerezhető be.

Most úgy néz ki, mintegy 5-7,5 milliárd forintos éves bevételű piacot adományozott az állam két magáncégnek azzal, hogy minden társas vállalkozásnak előírta: jövőre már legyen olyan hitelesített elektronikus aláírásuk, amelynek segítségével e-mailben is át tudják venni a hivatalos iratokat. A csak jövő év közepén hatályba lépő aláírás-előírás azért vált most fontossá, mert 155 ezer vállalkozás ezekben a napokban tekinti át ügyvédeivel, hogy a cég iratai megfelelnek-e az új Polgári Törvénykönyv (Ptk.) rendelkezéseinek.

A Heves Megyei Ügyvédi Kamara elnökhelyettese, Székács György ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy az esetleg szükséges módosítások során érdemes lehet előre gondoskodni az aláírással hitelesített elektronikus értesítési címről is. A rendelkezések értelmében olyan e-mail címmel kell, amelyről tértivevényt képesek küldeni a feladónak, ha a küldeményt átveszik. A cégbejegyzési változásbejegyzési kérelemben fel kell tüntetni ezt a címet.

Az előírás azt jelenti, hogy a cégvezetőnek (vagy az aláírásra jogosultak valamelyikének) megfelelőem hitelesített, vagyis a közigazgatási ügyintézésben is használható elektronikus aláírással kell rendelkezniük. Az előírások szerint ez esetben a szolgáltatónak – közjegyző közreműködésével – ellenőrizniük kell az aláíró személyazonosságát is, mielőtt a megfelelő szoftvert kiadják.

Az ilyen elektronikus aláírás ma drága és nehezen elérhető. A piaci ismeretek szerint mindössze két cég foglalkozik vele, az igazságügyi tárca céginformációs szolgáltatását is biztosító, magánszemélyek tulajdonában álló Microsec Zrt., valamint a Gattyán György tulajdonában lévő Docler Investment egyik befektetése, a Netlock. A két cég ügyfélszolgálata csak Budapesten érhető el (márpedig ide kell utazni az azonosításért), a Netlocknál lehetséges helyszíni kiszállás, Budapesten és az agglomerációban fix árért, máshol egyéni megállapodás alapján.

Az előírásoknak megfelelő legolcsóbb szolgáltatás éves előfizetési díja ma 13 ezer forint plusz áfa. Miután mintegy 400 ezer működő társas vállalkozás mindegyikének kell ilyen cím, a piacon a várható bevétel 5 milliárd forint felett lehet az alapján. A bejegyzett társas vállalkozások mindegyikével (mintegy 600 ezer céggel) számolva a potenciális piac 7,5 milliárdos lehet – de csak látszólag.

Dalos Mihály, a Microsec igazgatósági tagja szerint ugyanis most nem érdemes kapkodniuk azoknak a cégeknek, akik csak és kizárólag a bírósági – és egyéb hivatalos – értesítések fogadására használnák a fokozott biztonságú aláírási rendszert. A szolgáltatók jelenlegi árképzése és gyakorlata még nem tükrözi ugyanis a megváltozott helyzetet: jelenleg olyanok fizetnek elő ilyen aláírásokra, akik maguk is többször küldenek hivatalosan aláírt elektronikus leveleket. Az ügyvédeknek például most is kötelező a rendszer alkalmazása, a cégiratokat csak elektronikusan lehet ugyanis beküldeni, és nekik már küldhet a bíróság olyan e-mailt is, amelynek tértivevényes átvételét a rendszer igazolja. A megváltozott helyzethez azonban a szolgáltatók is alkalmazkodni fognak – mondja Dalos Mihály, aki egyébként is tapasztalja, hogy egyre többen jelennek meg a hozzájuk hasonló tanúsítványokkal a piacon. (Ilyen például a Magyar Posta is, amelynek ezen az úton is pótolnia kell majd a tértivevényes levelek elektronizálása miatt nála kieső bevételeket. Igaz: az állami cég csak egy pilot rendszert tesztelt, amit egyébként a Microsec szállított. A piaci pletykák szerint azonban a MÁV Informatikai Kft. is képes lehet a jövő év elejére hasonló hitelesítésű aláírás előállítására – a szerk.)

A Microsec igazgatósági tagja szerint egy év múlva – mire a rendszer élesbe fordul – már lesznek olyan csomagok, amelyek figyelembe veszik, hogy egyes ügyfelek csak évi egy-két levelet akarnak elektronikusan átvenni. Vagyis az áfával együtt majdnem 17 ezer forintos éves díjnál jóval olcsóbban is hozzá lehet majd jutni szerinte a szolgáltatáshoz. Az – hangsúlyozza Dalos Mihály – mindenkinek az érdeke, hogy minél többen legyenek képesek átvenni az elektronikus leveleket. A szolgáltató ugyanis akkor szerez nagyobb bevételt, ha sok ilyen levelet küldenek ki – ez pedig attól is függ, hogy hányan képesek azt átvenni. „Nem feltétlenül a magas díj hozza a nagyobb bevételt” – emelte ki a Microsec igazgatósági tagja, aki szerint nemzetgazdasági szinten is óriási a megtakarítás lenne azon, ha a papír alapú hivatalos levelezést elektronikus válthatná fel. A levelezés közvetlen költsége mellett, a kiküldésre és átvételre fordított idő is csökkenne, miközben bizonyíthatóvá válik vele, hogy a címzett milyen dokumentumot kapott.

Nem mindenkinek kell változtatni

A cégeknek nem kell csak azért módosítaniuk társasági szerződésüket, hogy az a Ptk.-ra hivatkozást tartalmazza, illetve, hogy módosítsák a vezető tisztségviselő elnevezését – figyelmeztetett közleményben a már ismert tényre az Országos Bírósági Hivatal. (Ekkor csak a határozat kell, hogy a Ptk. szerint működnek – a probléma ennek kezelésével van leginkább.) Módosítani emiatt csak a törvénytől eltérő rendelkezés esetén kell, illetve ha változtatnának egyébként is. A Hivatal felhívja a figyelmet, hogy nem bírságolják azokat a cégeket sem, akik a határidő után módosítanak.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.