Az igazán nagy fejlődési lehetőségekkel pedig pont a keleti, később csatlakozott tagállamok rendelkeznek: Magyarországon például nyolc százalékot ér el a felhőt használó cégek aránya – ezzel egy szinten állunk Bulgáriával –, Lengyelországban 6, Romániában pedig mindössze 5 százalékos az elterjedtség a vállalatok körében. (Ezzel a tavalyi adatok alapján Románia a sereghajtó az EU-ban.)
A régiós különbségek azért is figyelemre méltók, mert a felhőalapú szolgáltatások legnagyobb előnye pont az informatikai kiadások csökkenése a vállalatoknál, vagyis a versenyképesség növelésének egyik elég kézenfekvő eszközét jelentik. A költségek csökkenésére pedig egy sor, a közelmúltban megjelent kutatás is rávilágított: így például egy amerikai kutatás szerint a megkérdezett cégek 82 százaléka nyilatkozott úgy, hogy érezhető megtakarítást ért el a felhőalapú szolgáltatások igénybevételével, és a megkérdezettek négyötöde tapasztalt jelentős előnyöket a szolgáltatás bevezetésétől számított hat hónapon belül.
Hasonló következetésekre jutott az Enterprise Management Associates (EMA) nemrég közzétett, globális adatokon alapuló tanulmánya is, amely szerint a felhő szolgáltatást igénybe vevő cégek igen jelentős tőkeigény-csökkenést tapasztalnak: a megkérdezettek 40 százaléka úgy nyilatkozott, hogy 30 százalékos, vagy annál is nagyobb megtakarítást ért el ezen a területen a hagyományos technológiák alkalmazásával futó projektekhez képest. A működési költségeknél is jelentős a megtakarítás, ott a cégek 23 százaléka számolt be legalább 30 százalékos költségcsökkenésről.
Ami a felhasználási területeket illeti, az Eurostat kutatása szerint a cégek kétharmada a saját levelezési rendszer kiváltására is használja a szolgáltatást. Itt a legnagyobb előnyt az jelenti, hogy a fizetés felhasználóként történik, nem pedig egy külön rendszert kell fenntartani, amelynek ára és működtetési költsége is jóval magasabb, amellett, hogy a kihasználtság is kérdéses. A vállalkozások több mint fele – 53 százaléka – az iratok elektronikus tárolására is igénybe veszi a felhőt, 39 százalékuk pedig adatbázisának kezelésére is használja.
Nem meglepő módon a felhőalapú szolgáltatást legnagyobb arányban az informatikai területen mozgó cégek veszik igénybe az Eurostat szerint – náluk az arány 45 százalékos az EU-ban –, míg az egyéb gazdasági ágazatokban majdnem mindig 14 és 20 százalék közötti a penetráció.
A felhőalapú szolgáltatásoknál ugyanakkor még mindig kulcskérdésnek számít a kezelt adatok biztonsága. Simándi Andrea, a Microsoft jogi igazgatója szerint viszont a tapasztalat már azt mutatja, hogy a felhő történetében átléptünk az első fontos korszakhatáron: a felhasználók –magánemberek, kis- és középvállalkozások, nagyvállalatok, civil szervezetek – már nem a felhő technológiától tartanak, hanem a felhő egyes szolgáltatóitól. – Ez egy jogos kérdés, mert felhő és felhő között is van különbség. A Microsoft mindezidáig egyedüli IT-cégként kapta meg az EU adatvédelmi hatóságainak igazolását arról, hogy a vállalati felhőszolgáltatásai megfelelnek a legszigorúbb európai előírásoknak is – tette hozzá. Simándi Andrea közölte: a közelmúltban már megszületett az az első nemzetközi szabvány, amely kifejezetten felhőszolgáltatásokra állapít meg követelményrendszert, és ezáltal megkönnyíti a különböző felhőszolgáltatások egyszerű összehasonlítását. Ezt a szabványt a Microsoft elsőként kapta meg. Az ISO/IEC 27018 besorolású keretrendszer előírja például, hogy a szolgáltatók nem használhatják a személyes adatokat reklám- és marketing célokra, az ügyfeleknek joga van pontosan tudni, hogy adatvagyonukat hol és milyen módon tárolják, illetve hogy a szolgálgatóknak már a legcsekélyebb biztonsági probléma felléptekor is értesíteniük, illetve folyamatosan tájékoztatniuk kell az adatok tulajdonosait a folyamatról.
Így például segítséget nyújthat az adatok feldolgozásához, kezeléséhez, látványos megjelenítéséhez, és a kommunikációs és kollaborációs eszközök használatához.
Fontos szerep juthat emellett a felhőnek az ügyfélkapcsolat-kezelésben (CRM), illetve az üzleti hatékonyság növelését is elősegítheti alkalmazásplatform – például az Azure – használatával.
Így például segítséget nyújthat az adatok feldolgozásához, kezeléséhez, látványos megjelenítéséhez, és a kommunikációs és kollaborációs eszközök használatához.
Fontos szerep juthat emellett a felhőnek az ügyfélkapcsolat-kezelésben (CRM), illetve az üzleti hatékonyság növelését is elősegítheti alkalmazásplatform – például az Azure – használatával. Az uniós tagállamok rangsorában igencsak hátul állnak a magyar cégek, legalábbis ami a felhőalapú megoldásokat illeti -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.