BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fény az alagút végén?

Négy projekt keretében összesen tízmilliárd forint költhető a hajózásra – tudtuk meg Szalma Botondtól, a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) elnökétől.

Márciusban négy kormányhatározat is született hajózási fejlesztésekről. Ezek összességében közel 4,15 milliárd forint hazai költségvetési támogatást jelenítenek meg. Ehhez jöhet az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz program által megítélhető támogatás, 5,9 milliárd forintot meghaladó értékben.

A költségvetésből a legtöbbet, mintegy 2,42 milliárd forintot, a vízi úti információs rendszer kiépítése című projektjavaslat kapja. A magyarországi TEN-T belvízi út fejlesztésének előkészítésére (a projektjavaslatnak az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz pályázati kiírására való benyújtására) 651 millió forint támogatást szavazott meg a kormány. A hajóút fenntartási főterv projektjavaslat költségvetési támogatása közel 139 millió forint. A dunai hajóút kitűzési rendszer fejlesztéséé pedig mintegy 944 millió forint.

Szalma Botond nem titkolta, hogy először nem hitt a szemének, amikor a négy kormányhatározatot meglátta a márciusi Magyar Közlönyben. Ugyanis az elmúlt 25 évben hajózással nem foglalkoztak Magyarországon. Olyan jó hírnek nevezte, hogy most ennyi költhető erre az iparágra, hogy ennek csak örülni lehet. Ezért szerinte ne is nézzük, hogy kell-e, és pont erre – például az információs rendszerre –, és ennyi pénzt költeni.

Ismerve a közlekedéshez, és azon belül a hajózáshoz, szállítmányozáshoz illetve logisztikai szolgáltatáshoz való politikusi hozzáállást – fogalmazott Szalma Botond -, már annak is örülniük kell, hogy valami végre elindulhat. Hiszen a Duna-stratégiába nem sikerült tényleges szakmunkát, fejlesztéseket beletenni. Mindezek ellenére a hajósok egyik szeme sír, a másik nevet – mondta. Úgy tűnik ugyanis, hogy megint elmaradhat a hajózás szereplőinek segítése, pedig az fontos lenne a német, osztrák, holland és román versenytársakhoz való felzárkózás érdekében– véli a szakember. Pedig szerinte csak annyit kellene tenni, hogy EURO 5-ös és 6-os főgépeket építsenek be a hajóikba. Ezzel kisebb lenne a fogyasztás, csökkenne a környezetterhelés, versenyképessé válnának a magyar kis és közepes vállalkozások, és tényleges, valamint tartós munkahelyeket teremtenének. Az utolsó három kormányprogram is. Állítólag megint nem sikerült „átvernünk” Brüsszelen – jegyezte meg szomorúan a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke. A németeknek, hollandoknak és a románoknak azonban sikerült.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.