Az Európai Bizottság elutasította a 30 kilométeres útszakasz megépítéséhez benyújtott 110 milliárd forintos uniós támogatási kérelmet, mert túlzottnak tartja az építési költséget - írta meg még tegnap este az Index. A tendert a Colas-Swietelsky, a Közgép–A-Híd páros és a Strabag alkotta konzorcium nyerte. Az építkezések mindhárom területen megkezdődtek, és elvileg 2016 szeptemberében fejeződtek volna be, a jelenlegi határidő 2017 március. Csepreghy Nándor a Világgazdaság konferenciáján úgy fogalmazott: „az M4-es autópálya építése be fog fejeződni, de nem biztos, hogy a mostani kivitelezőkkel”.
Az M4-es építésével kapcsolatban lapunk írta meg, hogy ez a legnagyobb összegű projekt a kormány azon listáján, amely a késedelemben levő, 2007–2013-as finanszírozási periódusba tartozó fejlesztéseket tartalmazza. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-hez tartozó projekt keretében az autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának új Tisza-híddal történő, összesen 138 milliárd forint értékű kivitelezésénél mintegy 34 milliárdos volt február elején az elmaradás a 2014-es tervhez képest. Ez azért fontos, mivel az év végéig meg kell lennie a kifizetési számláknak, különben Magyarország bukja az uniós pénzt és a hazai költségvetésből kellene finanszírozni a fejlesztést. Csepreghy ezért mondta, hogy ha beigazolódik a kartellgyanú, akkor a kormány ki fogja fizettetni a cégekkel a pénzt.
Ma azonban az is kiderült: az Európai Bizottság nem is hagyta jóvá a projektet. Jakub Adamowicz, az Európai Bizottság regionális politikáért felelős szóvivője a távirati iroda érdeklődésére beszélt arról: Magyarország várhatóan nem nyújtja be újra jóváhagyásra a projektet. Tudatta, hogy a fejlesztés uniós támogatására vonatkozó kérelmét Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszel felé, de a bizottság nem támogatta. Magyarország visszavonta a projektet, miután a bizottság aggodalmainak adott hangot a magas költségek miatt – mutatott rá Adamowicz.
Csepreghy Nándor a Világgazdaság konferenciáján úgy fogalmazott: „az M4-es autópálya építése be fog fejeződni, de nem biztos, hogy a mostani kivitelezőkkel”. Ennek némileg ellentmond Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter nyilatkozata. A politikus a kormányszóvivői tájékoztatón már arról beszélt: az M4-es autópályával kapcsolatos bizottsági elutasítás miatt a kormány most azon dolgozik, hogy Szolnokot az M5-ös autópályával kösse össze egy négysávos autóúttal.
Lázár János az M4-esről kifejtette, „régi vágy”, hogy legalább Budapest és Szolnok között közvetlen négysávos autópálya-összeköttetés legyen, de az Európai Bizottság vitatta a projekt helyességét – a Pest megyei szakasz nem is valósulhatott meg –, továbbá sokallta az összeget, a kilométerenkénti 4 milliárd forintos kivitelezési árat. A Miniszterelnökség vezetője megerősítette, a kormány visszavonta az Európai Bizottságtól e projekt EU-s programként való elismertetését.
A várható megoldás a jelenleg folyamatban lévő beruházás felfüggesztése lesz, egyben kiírnak egy új közbeszerzési eljárást. Emellett azonban tisztázni kell az M4-es ügyében, hogyan alakult ki a kivitelezési ár, valamint a Brüsszel által felvetett kartellgyanút is – mondta Lázár. Egy új pályázat esetében Magyarország már mindenképpen elbukja a remélt, 110 milliárd forintos uniós támogatást.
A Közgép Zrt. konzorciuma nyílt, a jogszabályi előírásoknak megfelelően lefolytatott közbeszerzésen nyerte el legalacsonyabb árú ajánlatával a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projektjének, az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakasza egy részének megvalósítását - közölte a társaság.
A konzorcium projektrészéhez tartozó 2,34 kilométeres szakasz hosszának felén nem egyszerűen autópálya-építés a feladat, hanem olyan új hídszerkezetek építése is, amelyeken az autópálya átvezet a Tiszán. Ennek fajlagos költségei értelemszerűen eltérnek a puszta útépítéstől - fogalmaz közleményében a Közgép.
A társaság közleményében hangsúlyozta, a Közgép Zrt. ellen tudomásuk szerint a szerződéssel kapcsolatban sem Magyarországon, sem külföldön nincs folyamatban semmilyen vizsgálat. A Közgép és konzorciuma a szerződésében vállaltaknak megfelelően teljesít, a helyszíni munkálatok most is folyamatosan, teljes kapacitással folynak.
A Közgép szerint a sajtóhírek és nyilatkozatok azért is érthetetlenek, mert az Európai Bizottság regionális fejlesztésért felelős szóvivője azt közölte: a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmet Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelben, de a bizottság sosem hagyta jóvá. Az pedig már 2015 januárjában megjelent a Magyar Közlönyben, hogy a kormány - az M4-es autópálya beruházástól függetlenül - költségvetési forrásból finanszírozva összekötné az M5-ös autópályát és a 4-es főutat.
A Strabag Általános Építő Kft. azt közölte: az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közti szakaszának megépítésére a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. három, egymástól független pályázatot írt ki, ezek egyikét nyerte meg legolcsóbb ajánlatával a Strabag.
A társaság ellen sem Magyarországon, sem külföldön nincs semmiféle vizsgálat az adott szerződéssel kapcsolatban - hangsúlyozták.
A Strabag mindenben a szerződésnek megfelelően jár el, így a szerződés érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen - írták közleményükben.
A Közgép Zrt. konzorciuma nyílt, a jogszabályi előírásoknak megfelelően lefolytatott közbeszerzésen nyerte el legalacsonyabb árú ajánlatával a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projektjének, az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakasza egy részének megvalósítását - közölte a társaság.
A konzorcium projektrészéhez tartozó 2,34 kilométeres szakasz hosszának felén nem egyszerűen autópálya-építés a feladat, hanem olyan új hídszerkezetek építése is, amelyeken az autópálya átvezet a Tiszán. Ennek fajlagos költségei értelemszerűen eltérnek a puszta útépítéstől - fogalmaz közleményében a Közgép.
A társaság közleményében hangsúlyozta, a Közgép Zrt. ellen tudomásuk szerint a szerződéssel kapcsolatban sem Magyarországon, sem külföldön nincs folyamatban semmilyen vizsgálat. A Közgép és konzorciuma a szerződésében vállaltaknak megfelelően teljesít, a helyszíni munkálatok most is folyamatosan, teljes kapacitással folynak.
A Közgép szerint a sajtóhírek és nyilatkozatok azért is érthetetlenek, mert az Európai Bizottság regionális fejlesztésért felelős szóvivője azt közölte: a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmet Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelben, de a bizottság sosem hagyta jóvá. Az pedig már 2015 januárjában megjelent a Magyar Közlönyben, hogy a kormány - az M4-es autópálya beruházástól függetlenül - költségvetési forrásból finanszírozva összekötné az M5-ös autópályát és a 4-es főutat.
A Strabag Általános Építő Kft. azt közölte: az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közti szakaszának megépítésére a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. három, egymástól független pályázatot írt ki, ezek egyikét nyerte meg legolcsóbb ajánlatával a Strabag.
A társaság ellen sem Magyarországon, sem külföldön nincs semmiféle vizsgálat az adott szerződéssel kapcsolatban - hangsúlyozták.
A Strabag mindenben a szerződésnek megfelelően jár el, így a szerződés érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen - írták közleményükben. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.