Egyre több gyártó cég szembesül azzal, hogy a termékeiket fuvarozó vállalkozások pénzt kérnek azért, hogy bejelentsék a szállítmányhoz tartozó rendszámot a március elsején élesedett elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszerbe (ekáer), illetve azért, hogy kiadják a szállítmányhoz tartozó rendszámot annak a partnernek, aki bejelenti majd a szállítmányt. Arra is van példa, hogy a szállítmányozó társaság csak szerződésben foglalt díj ellenében hajlandó tájékoztatni a megbízót a – rendszámra, dátumra vonatkozó – változásokról. Akad olyan szállítmányozó, amely nem szervezi meg addig a belföldi fuvart, amíg nem kap jogosultságot a megbízótól arra, hogy módosítsa a szükséges adatokat az ekáer-rendszerben, majd a szolgáltatás díját kiszámlázza. A megrendelők egy része szerint a díjak mértéke, és ez az eljárás – ami lényegében blokkolja a kamionok útnak indulását – elfogadhatatlan.
„A szállítmányozó és a megbízó piaci pozíciója erős befolyásoló tényező. Van aki nem akar, nem mer, nem tud pénzt kérni a rendszámért, van aki csak akkor kér, ha neki magának kell adatot adnia a NAV rendszerébe belépve, e-mailes bejelentés esetén nem. Rendszámonként 300 forintról, de 3-5 eurós tételekről is tudunk” – mondta lapunknak Holics Szilvia, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) kommunikációs és marketingvezetője.
Herczeg Tibor, az Traussnig Kft. ügyvezetője az MLBKT-nak küldött olvasói levelében úgy véli, mivel az ekáer-szám adattartalmáért a szállítmányozó nem felel, a bejelentő érdeke, hogy a rendszámok megfeleljenek a valóságnak. Sok esetben – gyűjtőfuvar, részrakományok, többszöri átrakodás esetén – a szállítmányozónak muszáj beavatkoznia, tehát a megbízónak célszerű biztosítani a hozzáférést a módosításhoz. Például egy éjszakai raktárból való indulás esetén ez gyakorlatilag megoldhatatlan másképpen.
Mindez plusz munka és idő, aminek a költsége Herczeg Tibor véleménye szerint jogosan hárítható tovább. Annak a vállalatnak viszont, aki mindezért pénzt kér, vállalnia kell a felelősséget az esetleg hibásan megadott adatokért. Aki a közreműködésért nem kér pénzt, azt ez a felelősség nyilvánvalóan nem terhelheti.
A szállítmányozó vagy fuvarozó eddig is viselte az ekáer ellenőrzés terheit: egy-egy hatósági vizsgálat például az eddigi tapasztalatok szerint legalább 60 perc, amit sem a magyar, sem a külföldi megbízók nem térítenek meg, sőt, késedelmes szállítás esetén még kötbér is fenyegeti a fuvarozót. A NAV ellenőrei mindeddig nem adtak igazolást az ellenőrzés időtartamáról – érvel az ügyvezető. A Traussnig Kft. egyébként eddig minden megbízójának felajánlotta a lehetőséget, hogy költségek felszámítása nélkül elvégzi az esetleg szükséges módosításokat, de a tévedésekből eredő büntetésekért nem vállalja a felelősséget. Rendszerszintű megoldásra volna szükség – véli Herczeg Tibor.
Karmazin György, az MLBKT regionalitásért és rendezvényekért felelős alelnöke szerint mivel az ekáer-rendelet nem szól arról, hogy a belföldi útszakaszon használt rendszám megadásáért, annak módosításáért a fuvarozó felszámolhat-e külön díjat, nem is tilos pénzt kérni.
A jogszabály az áru mozgásának irányától függően a címzettet vagy a feladót jelöli meg, mint az adatok bejelentésére kötelezettet. „Ha a fuvarozó vállalja a rendszám rögzítését, annak módosítását, ezt már, mint a megbízó „kényelmét” szolgáló szolgáltatást ajánlja, és így díjat is felszámolhat érte” – véli a szakember, hozzátéve: a bejelentés jognyilatkozatnak minősül, és egy esetleges ellenőrzés során a büntetés akár az áru értékének 40 százaléka is lehet. Éppen ezért a bejelentőnek vállalnia kell a felelősséget, az már más kérdés, hogy mekkora mértékben. Az ekáer-ről szóló jogszabály ugyanis nem rendelkezik arról, hogy a hatóság mekkora bírságot szabhat ki adminisztrációs hiba, elírás miatt, és mekkora ez a tétel például akkor, ha minden bejelentésköteles adat hiányzik.
„Ha pontosítanák a szankciókat, a felelősség mértéke mind a megbízó, mind a megbízott részéről meghatározható lenne, és így a szolgáltatási díjat is arányosan lehetne megállapítani” – hívta fel a figyelmet Karmazin György.
Csicsmann Péter, az MLBKT tagi szolgáltatásokért felelős alelnöke úgy véli, egyelőre arra a dokumentumra lehet támaszkodni, amiben a NAV részletes megindokolja, hogy miért és mekkora bírságot szabott ki. Ő is kiemelte azonban: fontos, hogy a felek ne csak a szolgáltatás tartalmában és a díjazásban állapodjanak meg, hanem a felelősség és kárrendezés részleteiben, mértékében is.
Lebukott az almával
Az adóhivatal Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (ekáer-) csoportjának munkatársai 48 tonna bizonytalan eredetű almát találtak egy érpataki telephely ellenőrzésekor. Bár a rendszer a láncolatos áfa-csalások elleni harc egyik fegyvere (a fiktív utazásokat hivatott kiszűrni) az ellenőrzésben szombaton egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei gazdálkodó bukott le azzal, hogy Lengyelországból érkezett almát akart hazai gyümölcsként értékesíteni. A revizorok a gazdálkodónál olyan számlákat is találtak, amelyekkel a vállalkozás a belföldi beszerzés látszatát kívánta megteremteni. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal szerint feltételezhető, hogy a Lengyelországból érkező gyümölcsöt magyar termék címkével akarták ellátni, és így értékesíteni. MTI
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.