BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ünnepi szezonnal pörögtek a webáruházak

Tavaly 230 milliárd forint körül alakult a hazai online kiskereskedelmi forgalom a GKI Digital felmérése szerint, az 13 százalékos bővülést jelentett az egy évvel korábbihoz képest.

A tanulmány szerint a hat legnagyobb e-kereskedelmi szektor a múlt évben 14 százalékkal nőtt tavaly, 152 milliárd forintos bevételt értek el az ezeken a területeken tevékenykedő webáruházak. A hat szektorban – műszaki cikk; számítástechnika; szépség-egészség; otthon, kert; játék és kultúra; ruházat, sport, divat-kiegészítők – összesen 13 millió vásárlást hajtottak végre 2014-ben a magyarok, ez kétmilliós növekedést jelentett az előző évvel összevetve.

A GKI Digital és az Árukereső.hu közös felmérése szerint a kiemelt hat szektor közül a műszaki cikkek hozták a legnagyobb forgalmat tavaly, 42 milliárd forintot. Számítástechnikai eszközökre 32 milliárd forintot költöttek a hazai felhasználók a webáruházakban, míg játékra és kultúrára 30 milliárd forintot. A leggyorsabban fejlődő szegmenseknek ugyanakkor a szépségápolás, egészségmegőrzés, illetve a ruházat, sport, divat kategóriák számítanak, az előbbi 21, míg utóbbi 16 százalékos növekedést produkált. Az idén a GKI Digital 14-15 százalékos növekedésre számít az online kiskereskedelemben.

A megkérdezett hazai webáruházak válaszai alapján a forgalmat leginkább az ünnepi időszakok befolyásolják, 90 százalékuk jelezte ezt. De a szezonális hatások is nagy mértékben hozzájárulnak a növekedéshez, illetve a kiemelt sportesemények. Az ünnepi időszak hatását jól érzékelteti, hogy a hat kiemelt szektor a negyedik negyedévben 56 milliárd forintos forgalmat ért el, ami a teljes éves bevételének 37 százaléka volt. A nagy üzletláncok megjelenése az interneten nem annyira a forgalomban, hanem inkább a bizalom erősítésében érezteti hatását, az ismert márkáknak köszönhetően olyanok is vásárolnak a világhálón, akik korábban nem tették – mondta el Madar Norbert, a GKI Digital Kft. üzletágvezetője. A szakember közlése szerint az idén főleg a ruházati szegmensben várható újabb nagy szereplők megjelenése, így például a H&M is megkezdi az online értékesítést, de francia és német kereskedők piacra lépése is várható.

A hazai internetes vásárlók egyre tudatosabban hozzák meg döntéseiket, és az Árukereső.hu is igyekszik felhívni arra a figyelmüket, hogy nem csak az ár számít, hanem érdemes sok szempontot figyelembe venni – mondta el Rácz Csaba, az árösszehasonlító szolgáltatást működtető Naspers OCS Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. A cég árbevétele a múlt évben 40 százalékkal nőtt 2013-hoz képest, míg az oldalon regisztrált forgalom 30 százalékkal bővült. A kutatás alapján jól látszik, hogy az online vásárlók egy-egy alkalommal lényegesen többet költenek, mint a hagyományos üzleteket felkeresők. Az internetes kiskereskedelemben tavaly 8400 forint volt az átlagos kosárérték, míg a hagyományos áruházakban 2500 forint.

Az online forgalom a teljes magyarországi kiskereskedelem mintegy 3,5 százalékát teszi ki. A hat kiemelt szektort vizsgálva már jóval magasabb, hat százalék ez az arány. A számítástechnikai eszközök esetében pedig kiugróan magas, 32 százalékos az online csatorna részesedése, de jóval az átlag fölötti, 11 százalékos részt tudhatnak magukénak a műszaki cikkeket értékesítő webáruházak is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.