A sajtópiac kivételével valamennyi reklámpiaci szegmens növekedni tudott 2014-ben, így a 2013-as minimális bővülést tavaly már egy sokkal jelentősebb gyarapodás követte, pedig a reklámadó alaposan felkavarta a piacot. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) által ma bemutatott adatok alapján a teljes reklámtorta 175,4 milliárd forintról 189 milliárd forintra növekedett, ami 7,7 százalékos ugrást jelent. Nagyban segítette a piacot, hogy választási év volt, valamint labdarúgó világbajnokságot is rendeztek, de leginkább az állami költések játszottak kiemelkedő szerepet. Urbán Zsolt, az MRSZ elnöke szerint éppen ezért vicces és elfogadhatatlan a reklámadó, ami leginkább idén és jövőre fogja éreztetni a hatását.
A legnagyobb szelet még mindig a televíziós piacnak jutott, de miután az internetes piac még 2013-ban lehagyta a sajtót, tavaly már szorosan felzárkózott a tévés reklámpiac mögé és a növekedés ütemét elnézve elég valószínűnek tűnik, hogy 2015-ben már az internetes piac hátát nézi majd a mezőny. A tévés reklámpiac 50,0 milliárd forintra rúgott 2014-ben 51 csatorna adatai alapján, az internetes piacon pedig 30 médiacég és 27 ügynökség adott adatot, és szakértői becsléseket is alkalmaztak, így jött ki a 47,2 milliárd forintos eredmény, ami 21 százalékos gyarapodásnak felel meg. Nagyon magára talált a display reklám (melyek legtipikusabb fajtája a banner), és többet költöttek rá, mint a szintén szárnyaló keresőhirdetésekre – derült ki a IAB 2014-re vonatkozó elemzéséből. Az internetes reklámtípusok katalizátora azonban a mobilreklám, ahol 143 százalékos növekedést mértek.
A sajtó bevételei tavaly is lefelé húzták a statisztikát és nem látszik a csökkenés vége. „A sajtópiacot 34,6 milliárd forintos reklámbevétel mellett 60 milliárdos lapeladási bevétel is gazdagította, emellett a Magyar Lapkiadók Egyesületéhez tartozó nyomtatott sajtótermékek az internetes kiadványaikon keresztül további 5,6 milliárd forintos hirdetési bevételt is elértek” – ismertette Kovács Tibor, az egyesület elnöke. Szerinte csak annak lehet örülni, hogy csökkent a csökkenés mértéke (3,3 százalék). A sajtótermékek reklámtortájából a legnagyobb szeletet a napilapok hasították ki maguknak, a női lapok, és az önkormányzati és ingyenes lapok előtt.
Nincs különösebb okuk panaszra a közterületiseknek a 15,6 milliárd forintos részesedéssel. A felületek száma növekedett, a kihasználtságuk is remek volt, míg az állami költés hagyományosan erős. Az óriásplakátok és a citylight is 7-8 százalékos gyarapodással büszkélkedhet. Fő előnye az outdoor piacnak, hogy a kkv-szektor is szívesen használja, hiszen a tévés hirdetést többségük nem tudná megfizetni.
Mostanában a korábbinál lényegesen megbízhatóbb adatokat közölnek a rádiós piacról. Lényegesen több rádiócsatorna vesz részt a felmérésben. Míg 2012-ben a rádiók összbevétele 6,8 milliárd forint volt, ez 2013-ban 8,8 milliárd forintra ugrott, tavaly pedig már 9,3 milliárd forintot mértek. Összességében a teljes reklámtortából a legnagyobb szeletet a tévés hirdetések adják, több mint 26 százaléknyit, a második helyre azonban tavaly már nagyon szorosan felzárkózott az internet közel 25 százalékkal, nagyon megelőzve már a sajtót, amelynek már csak 18 százaléknyi bevétel jutott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.