A hazai háztartások napi fogyasztási cikkekre fordított költései növekedtek 2014-ben – egyre több alkalommal egyre nagyobb értékben vásároltak – derül ki a GfK összegzéséből. A költések növekedése főként a dohányboltok piaci részesedésének bővülését eredményezte.
A nyertesek közé tartoznak a diszkontok is, ahová ugyan 3,8 százalékkal kevesebbszer tértek be a vevők , de átlagosan 8,2 százalékkal több pénzt hagytak a pénztárban egy vásárláskor. A hipermarketeknél is hasonló folyamat zajlott le, csakhogy ott a vásárlások számának csökkenését nem tudta ellensúlyozni az egy vásárlásra jutó összeg növekedése. A hazai tulajdonú élelmiszerkereskedelmi láncokban mindkét szám csökkent.
A kiskereskedelmi forgalom és a háztartások fogyasztásának növekedéséhez hozzájárultak a magasabb reálbérek és az alacsony infláció. Ennek nyomán a háztartások napi fogyasztási cikk költése is javuló tendenciát mutat: nőtt a vásárlások száma és a vásárlói kosarak (egy vásárlás összegének) értéke 2013-hoz képest, A vevők 1,5 százalékkal gyakrabban mentek vásárolni, és egy vásárlásnál átlagban 2,8 százalékkal többet költöttek.
A kereskedelmi csatornák közül 2014-ben a hipermarketek ettő, míg a kisboltláncok egy százalékpontot veszítettek piacrészükből. A diszkontok és szupermarketek tavaly is stabilan tartották 17-17 százalékos piaci részarányukat. Az adatok szerint ugyanakkor a lakóhelyhez közeli, jellemzően szűkebb áruválasztékot kínáló és jelentősen a saját márkákra támaszkodó diszkontüzletekben nagymértékben nőtt a kosárérték. Ez azt jelzi, hogy a nagybevásárlások egy része a városszéli hipermarketekből a diszkontokba helyeződik át. Ezzel szemben – nagyobb mértékben a nemzeti dohányboltoknak, kisebb mértékben pedig az online kereskedelemnek köszönhetően – növelni tudta piaci részesedését az „egyéb” csatorna a 2013-as értékhez képest 3 százalékponttal.
A hazai kereskedelmi szektor koncentrációja (72 százalék) összességében megközelíti a környező országokban jellemző szintet, amely például Horvátországban szintén 72 százalék, Csehországban 74 százalék, Ausztriába 76 százalék, de Szlovákiában már eléri a 81 százalékot. Tőlünk keletre ugyanakkor a hagyományos csatornák súlya jelentős.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.