Ritka alkalom, amikor egy magyar termelők által tulajdonolt cég veszi meg egy nemzetközi nagyvállalat üzemét, tegnap mégis ez történt, amikor Debrecenben aláírták a helyi tejüzem adásvételi szerződését. A FrieslandCampina Hungária Zrt. debreceni tejüzemét a nevével ellentétben mindeddig csak Székesfehérváron feldolgozó Alföldi Tej Kft. vette meg.
Az új tulajdonos vállalta, hogy a debreceni üzem munkavállalóinak továbbfoglalkoztatása mellett a gyártás megszakítás nélkül folyik tovább a telephelyen. Az üzem eladása mellett a két cég egyben bérgyártási megállapodást is kötött, vagyis a Friesland jelenleg a Debrecenben előállított termékei a jövőben változatlanul helyben készülnek úgy, hogy ezen termékek forgalmazását továbbra is a FrieslandCampina Hungária végzi.
A meglehetősen szokatlan akvizíció valószínűleg mindkét szerződő félnek kapóra jött. A több nagyobb termelő tulajdonában lévő Alföldi Tej Kft. korábban jelentős mennyiségben exportált Olaszországba, ám a tejkvóta kivezetésével ez a mennyiség jelentősen csökkent. A továbblépéshez a cég így a felvásárlást választotta. Sajátos, hogy az Alföldi Tej mindeddig egyetlen feldolgozó üzeme nem az Alföldön, hanem Székesfehérváron volt, dacára annak, hogy termelői hátterét valóban inkább az ország keleti, déli tájain működő tehenészetek alkották. Azzal, hogy a cég debreceni üzemet vásárolt, jelentős logisztikai költséget takaríthat meg, hiszen a keleti termelőkhöz jóval közelebbi feldolgozókapacitást tud felmutatni.
A hazai tejcéget erősíti az, hogy a szóban forgó debreceni tejüzem viszonylag jó állapotban van, modernnek és költséghatékonynak számít – ez ugyanis nem mondható el az ország minden hasonló gyáráról. Mindez azért is fontos, mert a tejkvóta kivezetése miatt rendkívül éles versenyre számít a legtöbb szereplő. Mint ismert, április elsejével megszűnt az 1984 óta fennálló uniós tejszabályozási kvótarendszer, ettől kezdve minden tagállam annyi tejet termelhet és dolgozhat fel, amennyit csak tud. A verseny hatásait illetően még nincs egységes álláspont, abban azonban mindenki egyetért, hogy a technológiai fejlesztéseket nem lehet tovább halogatni. Mindazok tehát, akik meg tudják tenni a technológiai és a volument növelő fejlesztéseket, előnybe kerülhetnek a többi szereplővel szemben a hazai piacon.
Azzal, hogy az Alföldi Tej megvásárolta a debreceni üzemet, napi tejfeldolgozó kapacitása meghaladja a 800 ezer litert. Ez ugyan Nyugat-Európában az érdemi volumen alsó határát jelenti csak, magyar viszonylatban meglehetősen nagynak számít. A termelői tulajdonban lévő, eddig is nagynak számító Alföldi Tej a vásárlással lényegében egycsapásra felnőtt a legnagyobb hazai szereplők közé, feldolgozási kapacitása így már a Bonafarm Csoporthoz tartozó Sole-Mizo volumenéhez mérhető.
A növekedés a tejkvóta kivezetése után kulcskérdéssé vált. A meglehetősen alacsony költségek mellett, nagy mennyiségbenelőállított nyugati tejtermékekkel valószínáleg csak a legnagyobb hazai szereplők tudnak majd versenyezni. A nagyobb volumen ráadásul további növekedéshez is mozgásteret jelenthet. Megfelelő költséghatékonyság mellett ugyanis nagyobb nyereséget termelhet a cég, ez pedig hozzájárulhat újabb akvizíciók finanszírozásához.
Eladó tejüzemek, márpedig úgy tűnik, vannak. A napokban a világ legnagyobb tejtermelő cégének számító francia Lactalis lépett be a magyar tejiparba, miután a csoportot tulajdonló, belgiumi központú BSA International SA megvásárolta a tiszafüredi Kuntej Zrt.-t. A mintegy 5,5 milliárd forint éves árbevételű, eddig magyar családi kézben lévő Kuntejet a tulajdonosok azután értékesítették, hogy Kovács István tulajdonos-vezérigazgató nyugdíjba vonult, ám a piaci hírek szerint egyértelműen a tejkvóta kivezetése utáni éles versenyt és adott esetben lassú erodálódást akarták elkerülni a tulajdonosok, amikor még az igazi tejháború előtt, jó áron értékesítették az üzemet.
Ezt a szakértői várakozást azonban a FrieslandCampina félrevezetőnek tartja. Arra hívja fel a figyelmet, hogy az üzem eladása mellett bérgyártási megállapodás is létrejött az Alföldi Tej Kft. és a FrieslandCampina Hungária Zrt. között. Ez pedig azt jelenti, hogy a jelenleg a debreceni üzemben előállított termékek a jövőben változatlanul helyben készülnek, ezért a késztermék-volumen külföldről érkezett termékekkel való pótlásáról szóló állítások légből kapottak.
"Közel 600 munkavállalót foglalkoztatunk az országban, 50 hazai tejtermelővel és mintegy 450 egyéb beszállító partnerrel állunk hosszú távú szerződéses kapcsolatban. A vállalat elkötelezett a magyarországi gyártás mellett. Ezt bizonyítja a mátészalkai üzem jelentős befektetéssel tavaly megvalósult bővítése és fejlesztése is, illetve a gyárral kapcsolatos jövőbeni terveink egyaránt.” – nyilatkozta Szautner Péter, a FrieslandCampina Hungária vezérigazgatója.
Ezt a szakértői várakozást azonban a FrieslandCampina félrevezetőnek tartja. Arra hívja fel a figyelmet, hogy az üzem eladása mellett bérgyártási megállapodás is létrejött az Alföldi Tej Kft. és a FrieslandCampina Hungária Zrt. között. Ez pedig azt jelenti, hogy a jelenleg a debreceni üzemben előállított termékek a jövőben változatlanul helyben készülnek, ezért a késztermék-volumen külföldről érkezett termékekkel való pótlásáról szóló állítások légből kapottak.
"Közel 600 munkavállalót foglalkoztatunk az országban, 50 hazai tejtermelővel és mintegy 450 egyéb beszállító partnerrel állunk hosszú távú szerződéses kapcsolatban. A vállalat elkötelezett a magyarországi gyártás mellett. Ezt bizonyítja a mátészalkai üzem jelentős befektetéssel tavaly megvalósult bővítése és fejlesztése is, illetve a gyárral kapcsolatos jövőbeni terveink egyaránt.” – nyilatkozta Szautner Péter, a FrieslandCampina Hungária vezérigazgatója. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.