BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Legjobban a kompakt terepjárók eladása bővül Kínában

A nagyközönséget mától fogadó sanghaji autószalon alkalmából egymás után jelentik be a külföldi autógyártók kínai beruházási terveiket. Az orosz piac összeomlása miatt az ottani nagyberuházások nem termelik ki a költségeket, ezért új helyet keresnek a gyártók, bár a kínai gazdaság növekedése is lassul.

A General Motors és kínai vegyes vállalata, a SAIC Motor Corp. öt éven belül 16 milliárd dolláros beruházást hajt végre, hogy elérje a 10 százalékos piaci részesedést a világ első számú autópiacán – közölte a vegyesvállalat elnöke, Vang Jongcsin. A cég 1-1 millió Chevrolet, illetve Buick kocsi eladását tűzte ki célul és több mint tíz zöldenergiával hajtott modellt vezet be Kínában, ahol az elmúlt évben 18,4 millió autó kelt el és még többre számítanak idén.

Ugyanakkor az Automobile News megjegyzi, hogy a VW megtanulhatta: nincs védelem a kínai gazdaság lassulása ellen. Noha tavaly a Volkswagen volt a legtöbbet értékesítő külföldi márka, az idei első három hónapban kiszállításai 0,6 százalékkal 678 ezerre mérséklődtek a bázishoz képest. A konszern egyéb márkái ugyanakkor igen jól szerepeltek: az Audi eladásai 7 százalékkal 133 ezer fölé, a Skodáé 16 százalékkal 71 ezerre nőttek, míg a Porsche 34 százalékkal 13 286-ra emelte forgalmát.

Maga a VW viszont az alacsonyabb árfekvésű kocsik piacán kívánja javítani pozícióit és a tavalyi 3,5 millió után 2019-re el akarja érni az ötmillió darabos gyártókapacitást. Amint Jochem Heizmann, a Volkswagen kínai leányvállalatának vezérigazgatója mondta, mivel az eladások a „budget” SUV és egyterű modellek piacán növekedtek leginkább, a német márka ilyen olcsó kivitelű kocsik fejlesztésére készül, mivel ebben a szegmensben nem tud kínálni semmit. A Nomura elemzői szerint idén 27 százalékos növekedéssel mintegy 5,2 millió aszfalt-terepjáró találhat gazdára Kínában, míg a sima négyajtós szedánokból ugyan 12,5 millió forgalomba helyezését várják, ez azonban csak egy százalékos bővülést jelent.

A keresletet látva a Mercedes-Benz megkezdte a GLA kompakt terepjáró gyártását, így a közepes méretű Mercedes GLK után már a második terepjárót szerelik össze Kínában. A Beijing Benz, a Daimler és a kínai BAIC Motor Group vegyes vállalata a két SUV mellett C és E osztályú szedánokat is gyárt. A GLA motorját a Beijing Benz építi és a modell elsősorban az Audi Q3-mal és a BMW X1-gyel versenyez majd a kínai piacon. A német vállalat megfogalmazása szerint idén „jóval több” mint 300 ezer Mercedest és Smartot értékesít majd a kínai piacon, a tavalyi, 276 ezer darabbal szemben.

A BMW pedig arra készül, hogy háromról hatra emeli a helyben készülő modelljei számát és a palettát kisebb modellekkel bővíti az olyan vásárlók számára, akiknek nincs sofőrjük. Amint Karsten Engel, a BMW China főnöke mondta, jóllehet a kizárólag Kínában forgalmazott hosszított tengelytávú BMW 5 a márka összes kínai eladásainak egyharmadát teszi ki, azokra is gondolnak, akik maguk vezetik autójukat. Így arra készülnek, hogy két éven belül gyártásba állítják az X3 kompakt SUV modellt is.

A japán márkák megsínylették a 2012-ben, egy sziget hovatartozása fölött kirobbant területi vitát Kína és Japán közt, de mára eladásaik lendülete megegyezik a többi külföldi tömegmárkáéval. A Toyota, hogy lépést tartson a többiekkel – köztük a Hyundai-jal, amely megkezdte negyedik üzemének építését és már az ötödik építésének indítására készül –, 441 millió dollárnak megfelelő összeget fordít dél-kínai gyárban egy harmadik, évi 110 ezres kapacitású összeszerelő sor létesítésére. A japán cégnek ma öt gyára van Kínában, amelyekben tavaly 960 ezer jármű készült.

A helyi Geely Automobile viszont jövőre gyártásba álló kompakt SUV modelljével két év múlva be akar törni Európába. A Reuters tudósítása szerint elsőként a spanyol, portugál, brit és olasz piacon valamint Kelet-Európában vetné meg a lábát a kínai márka. A hírügynökség szerint a tölthető hibrid és benzinmotoros kocsi világpremierjét jövő márciusban a genfi autószalonon tartja a konszern, amely öt éve vásárolta meg az anyagi gondokkal küzdő Volvót. Hakan Samuelsson Volvo-főnök ugyanakkor bejelentette, hogy májusban megkezdik a Kínában készülő S60 modell amerikai exportját.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.