Pár hete például megkezdődött a Pécsi Direkt Kft. felszámolása, amely cég korábban az Alexandra-birodalom mögött állt. Matyi Dezső vállalkozása mutatta meg, hogy a magyar könyvpiac nemcsak a széplelkű irodalmárok, tudósok, kötészek és szerkesztők terepe, hanem akad keresnivalója ott az élelmes vállalkozóknak. A legenda szerint az autóértékesítéssel kezdő könyvkereskedő cége 2012-re már az egykor 68 milliárdos, ma 43 milliárdos könyvpiac forgalmának harmadát bonyolította, miközben adósságai egyre nőttek. Az említett év végén már 10 milliárd forintra rúgtak, nem csoda, hogy a könyvesek lélegzetvisszafojtva figyelték: vajon az egyensúlyát vesztő óriás betemeti-e a szakmát. Az összeomlás elmaradt. Az Alexandra működtetését egy másik cégbe menekítették, Matyi Dezső pedig kiszállt. A hírek szerint az új cég tartja a határidőket, így, ha a sötét felhők ugyan el nem oszlottak, de legalább távol maradtak.
Nagyobb meglepetést okozott a sikerkönyveiről ismert Ulpius-ház összeomlása, noha a könyvpiacra ennek csekély hatása lesz. Hogyan mehet csődbe egy olyan cég, amely a legnagyobb könyvsikereket aratta többek között Frei Tamás krimijeivel, A szürke ötven árnyalata-trilógiával és egyéb kétes értékű kiadvánnyal, miközben sorra nyitotta a boltokat az országban? A cég fő tulajdonosa, ügyvezetője, Kepets András a csődvédelem március 18-i kérése óta elérhetetlen, a hírek szerint fővárosi lakását eladta. Az üzleteik zárva vannak, miközben mintegy egymilliárd forintos tartozása van a cégnek a szerzők, a nyomdák és a szállítók felé, de bérletidíj-elmaradásuk is van.
Sokak szerint mindkét cégnél a túl gyors növekedés okozta a problémát, amely mögött valójában nem volt igazi fedezet. Míg az Ulpius esete egyedi, addig a Pécsi Direkt Kft-é az egész ágazat kitettségére mutat rá. Ráadásul a piac egyre nagyobb mértékében koncentrálódik: a nagy kereskedők kiadókat vásárolnak fel, saját kiadványaikkal pedig háttérbe szorítják az úgynevezett függetleneket a saját hálózataikban. Utóbbiakra ráadásul a piacra jellemző bizományosi rendszer is hatalmas terhet rak.
Aligha lehet kibeszélni ennyi konfliktust a könyvfesztiválon, de az idén legalább kísérletet tesznek rá. Erre különösen jó apropó az évforduló: a 220 éves szervezett magyar könyvkiadást ünnepli a Millenárison megrendezendő mustra. Az alkalomból jelen lesz két, a világ könyvkultúráját meghatározó szervezet, a Könyvkiadók Nemzetközi Szövetségének és az Európai Könyvkiadók Szövetségének a vezetői, akik közös konferencián vesznek részt a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésével pénteken. Még aznap újabb konferencián kerülnek terítékre a könyvpiac problémái, szó lesz a könyvkereskedelem átalakulásáról, a digitális technika terjedéséről, illetve az állami szerepvállalásról is.
És miközben az ajtók mögött egymásnak feszülnek az érdekek, a látogatók 413 programon vehetnek részt, mintegy félszáz külföldi író érkezik a fesztiválra, Magyarországot pedig félezer alkotó képviseli. A legnagyobb figyelem persze a díszvendég író, Jonathan Franzen amerikai íróra irányul majd, akinek új kötete is megjelenik magyarul: a Diszkomfortzóna című önéletrajzi írása. Ő kapja csütörtökön a Budapest Nagydíjat, majd pódiumbeszélgetésen vesz részt. És ha már sztárok: eljön a kortárs német irodalom egyik „csodagyereke”, Daniel Kehlmann is, akinek több kötete jelent meg a Magvető Kiadónál, így például a 46 nyelvre lefordított A világ fölmérése, A Beerholm-illúzió, valamint a legutóbbi F című munkája is.
Idén is megrendezik az Európai Elsőkönyvesek Fesztiválját, amelyre 19 országból jönnek alkotók. Magyarországot Mán-Várhegyi Réka képviseli, akinek első kötete Boldogtalanság az Auróra-telepen címmel 2014-ben jelent meg. A rendezvényhez először csatlakozik a Kis Könyves Éj elnevezésű esemény, amelyben a fesztiválozókat péntek éjjel is várják az irodalmi profilú könyvesboltok. A gyerekkönyvek most is az úgynevezett Gyermek(b)irodalomban kapnak helyet, ahol szintén számos programot terveznek, például bábelőadásokat, koncerteket, közös énekléseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.