BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nehézségekkel küzd a húzóágazat

A szakképzett munkaerő hiánya, valamint a rossz úthálózat egyaránt gyengíti a magyar járműipar versenyképességét, így valószínűtlen, hogy újabb több ezer fős gyárberuházás helyszíne legyen Magyarország – hangzott el egy járműipari konferencián

Vannak megyék, ahol gyakorlatilag nincs szabad munkaerő, a járműipar által preferált szakképesítéssel rendelkezőkből pedig országos a hiány – hangzott el egyebek között a Portfolio Járműipar 2015 konferencián. Példaként felvetődött, hogy a hírek szerint a Tata konszern a Vas megyei Szombathely környékét vizsgálta egy nyolcezer fős gyár esetleges létesítése céljából, de negyedannyi szabad munkaerő sincs a térségben.

Szombathelyen 2,77 százalékos a munkanélküliségi ráta, és a munkaügyi hivatal honlapján 5800 nyitott pozícióval szemben csupán 196 állásra jelentkezőt találni. Kenyeresné Vörös Rita, a LuK Savaria Kft. személyzeti vezetője szerint kérdés, honnan tudná növelni a létszámot a városban megtelepült és bővülni szándékozó öt járműipari nagyvállalat, valamint a közeli szentgotthárdi Opel-üzem, amikor Ausztria is elszívja a képzett munkaerőt.

Magyarország olyan szempontból versenyképes, hogy támogató környezetben alacsony költséggel lehet termelni, de kritikus ugyanakkor a szakképzett munkaerő hiánya – jelentette ki Solt Tamás, az Opel Szentgotthárd Kft. vezérigazgatója. Az 1400 fős cég 2013 óta több mint nyolcszáz alkalmazottal bővítette állományát, de az idei évre tervezett ötszáz fős létszámbővítés már nehézségekbe ütközik. Így kizárt, hogy több ezer főt igénylő gyárberuházások valósuljanak meg, ha nem oldódik meg a munkaerő-ellátottság kérdése.

A miskolci Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. gazdasági ügyvezető igazgatója, Uwe Mang ugyan Borsod-Abaúj-Zemplén megyében még lát létszámfejlesztési lehetőséget, de azt is hangsúlyozta, hogy javítani kell a közép- és felsőfokú oktatást, ami a kormány feladata.

Az állásra jelentkezőkkel kapcsolatos borús tapasztalatokról számolt be Polgár Veres Árpád, a székesfehérvári Alcoa-Köfém Kft. HR-vezetője: a jelentkezők harmada használhatatlan és csak öt százalékuk elégíti ki maradéktalanul a követelményeket. Ez érvényes a felsőfokú végzettségű pályázókra is, ezért mérnökinas képzést végzünk – mondta fanyarul a szakember. Túlságosan elméleti a mérnökképzés – tette hozzá Rábai Dániel, a Continental csoport országkoordinátora. Ezen ugyan újabban segíthet a duális képzés, de már az is fontos lenne, hogy az angol mellett németül is tárgyalóképes legyen a jelentkező.

Az államnak nemcsak az oktatás területén vannak feladatai, hanem az infrastruktúra biztosítása terén is. A Suzuki például egy lassan negyedszázados ígéret teljesítésére vár, hogy Esztergom ha autópályát nem is, de legalább autóutat kapjon – emlékeztetett Urbán László, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese, aki szerint komoly szerepet játszott az Audi győri megtelepedésében, hogy 1992-ben már megvolt az M1 autópálya Hegyeshalomig tartó szakasza. A délkeleti országrész például komoly hátrányt szenved az úthálózat hiányosságai miatt, pedig Békéscsabán és környékén nem egy nagyvolumenű gyár üzemel. A tervek szerint idén 580 ezer motort gyártó Opel Szentgotthárd Kft.-hez a legközelebbi autópálya Ausztriában van – az sem a határ közvetlen közelében – , egyes beszámolók szerint az Opel elnöke a környékbeli utakat látva már kifakadt, hogy nem hoznak újabb beruházást, ha nem fejlesztik az úthálózatot.

Az infrastruktúrával kapcsolatban Kiss Gábor, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. külkapcsolati vezetője megjegyezte, hogy három órás termeléskiesést okozott nemrégiben egy csupán egy másodperces áramkimaradás, ami körülbelül egymilliárd forinttal csökkentette a napi bevételt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.