Ezt igazolják a GKI Energiakutató legfrissebb adatai is. Eszerint április 8-án egy liter benzin hazai kiskereskedelmi átlagára 366 forint volt, ami 11,4 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál. A 362 forintos dízelár ugyanebben az összevetésben 13,4 százalékos csökkenést mutat. Ennek köszönhetően egy havi nettó átlagkeresetből most 17,4 százalékkal több benzin, illetve 23,8 százalékkal több dízel vásárolható, mint az összehasonlításban szereplő napon.
Más is kiolvasható a MÁSZ statisztikájából, amely szerint éves szinten 10 százalékkal 692,678 millió literre bővült az üzemanyag-forgalom. (A szövetség tagjai nem fedik le a teljes magyarországi üzemanyag-kiskereskedelmet, de annak nagyságát és tendenciáit jól tükrözik.) Folytatódott például a hagyományos 98-as benzinminőség kiszorulása az értékesítésből. E termékféleségből 2015. első három hónapjában 2,2 százalékkal kevesebb kelt el mint 2014 első hónapjában, és összesen is csak annyi, amennyi a teljes értékesítésnek a fél százalékát sem teszi ki. Ezzel szemben 40 százalékkal „robbant” a prémium gázolaj eladása, amit Wilde György két tényezővel is magyaráz: egyrészt tovább nőtt a dízelüzemű személygépkocsik aránya a benzinesek rovására, másrészt, mivel a prémium dízel litere 40-50 százalékkal olcsóbb, mint egy éve, az autótulajdonosok könnyebben megvásárolják, mint korábban.
Bár a teljes gázolaj-értékesítés 13,8 százalékkal bővült januártól márciusig, egyelőre nem látható, hogy ebben mekkora súly jut az előbbi hatásra (a dízelüzemű autók terjedésére) illetve mekkora a szintén gázolajat használó szállítás igényeinek a növekedésére, amely mögött elsősorban a gazdaság élénkülése állhat. A gázolaj-értékesítésnek ugyanis körülbelül a 30 százaléka nem a töltőállomásokon keresztül történik, hanem közvetlenül a nagykereskedők és a felhasználók között, az erre vonatkozó statisztikák pedig még nem állnak rendelkezésre.
A szövetség elnöke számottevőnek ítéli a benzineladások 2,2 százalékos bővülését is azért, mert ezzel hosszú ideje tartó, csökkenést jelző folyamat tört meg, és mert e növekedésre annak ellenére került sor, hogy az új autó eladásokban nagyobb arányt képviselnek a dízeles járművek. A prémium termékek ebben a szegmensben is tovább hódítottak: az elmúlt negyedévben 26,6 százalékkal több prémium benzin fogyott, mint 2014 első negyedévében. Persze, sehol sem vagyunk a válság előtti évekhez képest.
Láncokba szerveződve
A hazai üzemanyag-kiskereskedelem legnagyobb szereplője a Mol, amely mögött a kutak száma alapján a Shell, az OMV, az ENI és a még Lukoil néven futó, Normbenz tulajdonú lánc áll. A MÁSZ forgalmazó tagja a Mobil Petrol és a Mabanaft is. A piac kisebb szereplői, az úgynevezett fehér kutak az előbbieknél jellemzően olcsóbbak, és kevesebb szolgáltatást kínálnak. Az árat jellemzően a Mol nagykereskedelmi árai diktálják, bár mellette más nagykereskedők is működnek a piacon. A töltőállomások kiskereskedelmi árai a szomszédos kutak árától, távolságától, más piaci adottságoktól is függnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.