Európában a Toyota 1,27 millió, a Nissan pedig 563 ezer autót hív a szervizekbe, hogy ellenőrizzék a japán Takata konszern által gyártott – elsősorban a vezető melletti – légzsákok indító berendezését. Világszerte ugyanakkor a két márka együttesen 6,56 millió autó ellenőrzését rendelte el, miután kiderült: az egyes modellekben a légzsák nem minden esetben nyílik ki megfelelően. A Toyota visszahívása harmincöt különböző, 2003 márciusa és 2007 novembere között gyártott típust érint. A Nissan 1,56 millió kocsit hív vissza a 2004 és 2008 között gyártott szériákból.
A Toyota és a Nissan által kezdeményezett újabb visszahívás a legrosszabbkor jött a Takatának, hiszen éppen a múlt héten jelentették be: az április elsején kezdődött üzleti évben már nyereséges lesz a cég a megnövekedett ázsiai és amerikai értékesítéseknek köszönhetően. A márciusban zárult üzleti évben a Takata 29,6 milliárd jenes veszteséget könyvelt el, elsősorban a hibás légzsákokra elrendelt visszahívások miatt, amelyek 58,7 milliárd jenes kiadást jelentettek. A 2016 márciusával végződő pénzügyi évre a vállalat 20 milliárd jenes (170 millió dollár) nettó profitot prognosztizált úgy, hogy 7 milliárd jent szán a tanácsadási és jogi költségekre, ez azonban nem fedezi a visszahívásból eredő költséget. A 6,56 millió kocsi visszahívása viszont nyilvánvalóan kérdésessé teszi a profitra vonatkozó, optimista előrejelzést.
Eddig hat halálesetet kötöttek a Takata által gyártott hibás légzsákokhoz, amelyek kinyíláskor fémdarabokat lőttek az utastérbe. A vállalat ellen több csoportos pert indítottak Kanadában, és az Egyesült Államokban, Washington emellett hatósági ellenőrzési eljárást is kezdeményezett az ügyben, miközben büntetőjogi procedúra is indult a vitatott esetek nyomán.
Az amerikai szabályozó hatóság ráadásul februárban napi 14 ezer dolláros bírságot ítélt meg, mert a Takata nem működött együtt teljes mértékben a szervezettel a hibajelenség feltárásában. A japán vállalat többek között a német Fraunhofer Intézet szakértőinek segítségével próbálja felderíteni az ügyet, eközben egy a Toyota által vezetett, tíz autógyártóból álló konzorcium felkérte az Orbital ATK mérnökeit a hibás légzsákok független kivizsgálására.
Hazánkban 19 658 Toyota és 4153 Nissan tulajdonosát értesítik az importőrök, hogy a márkaszervizekben ellenőrzik, és ha szükséges kicserélik a légzsákok indító berendezését. A Toyota esetében a Yaris, Rav4, Hilux, Avensis Verso, és a Corolla egyes évjáratai érintettek, míg a Nissannál az Almera, Terrano II, Pathfinder, X-Trail és D27 pickup tulajdonosokat értesítik.
A japán gyártó egyébként Magyarországon is rendelkezik érdekeltséggel: a Takata Safety Systems Hungary Kft. 20 milliárd forintba került, 60 ezer négyzetméteres miskolci gyára októberben kezdte a próbatermelést, de egyes gyártósorok telepítése áthúzódott az idei évre. A ma 450 fős gyár az év végén már több mint 700 embernek ad munkát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.