BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatmilliónál több autóst érint a legújabb légzsákbotrány

Európában a Toyota 1,27 millió, a Nissan pedig 563 ezer autót hív a szervizekbe, hogy ellenőrizzék a japán Takata konszern által gyártott – elsősorban a vezető melletti – légzsákok indító berendezését. Világszerte ugyanakkor a két márka együttesen 6,56 millió autó ellenőrzését rendelte el, miután kiderült: az egyes modellekben a légzsák nem minden esetben nyílik ki megfelelően. A Toyota visszahívása harmincöt különböző, 2003 márciusa és 2007 novembere között gyártott típust érint. A Nissan 1,56 millió kocsit hív vissza a 2004 és 2008 között gyártott szériákból.

A Toyota és a Nissan által kezdeményezett újabb visszahívás a legrosszabbkor jött a Takatának, hiszen éppen a múlt héten jelentették be: az április elsején kezdődött üzleti évben már nyereséges lesz a cég a megnövekedett ázsiai és amerikai értékesítéseknek köszönhetően. A márciusban zárult üzleti évben a Takata 29,6 milliárd jenes veszteséget könyvelt el, elsősorban a hibás légzsákokra elrendelt visszahívások miatt, amelyek 58,7 milliárd jenes kiadást jelentettek. A 2016 márciusával végződő pénzügyi évre a vállalat 20 milliárd jenes (170 millió dollár) nettó profitot prognosztizált úgy, hogy 7 milliárd jent szán a tanácsadási és jogi költségekre, ez azonban nem fedezi a visszahívásból eredő költséget. A 6,56 millió kocsi visszahívása viszont nyilvánvalóan kérdésessé teszi a profitra vonatkozó, optimista előrejelzést.

Eddig hat halálesetet kötöttek a Takata által gyártott hibás légzsákokhoz, amelyek kinyíláskor fémdarabokat lőttek az utastérbe. A vállalat ellen több csoportos pert indítottak Kanadában, és az Egyesült Államokban, Washington emellett hatósági ellenőrzési eljárást is kezdeményezett az ügyben, miközben büntetőjogi procedúra is indult a vitatott esetek nyomán.

Az amerikai szabályozó hatóság ráadásul februárban napi 14 ezer dolláros bírságot ítélt meg, mert a Takata nem működött együtt teljes mértékben a szervezettel a hibajelenség feltárásában. A japán vállalat többek között a német Fraunhofer Intézet szakértőinek segítségével próbálja felderíteni az ügyet, eközben egy a Toyota által vezetett, tíz autógyártóból álló konzorcium felkérte az Orbital ATK mérnökeit a hibás légzsákok független kivizsgálására.

Hazánkban 19 658 Toyota és 4153 Nissan tulajdonosát értesítik az importőrök, hogy a márkaszervizekben ellenőrzik, és ha szükséges kicserélik a légzsákok indító berendezését. A Toyota esetében a Yaris, Rav4, Hilux, Avensis Verso, és a Corolla egyes évjáratai érintettek, míg a Nissannál az Almera, Terrano II, Pathfinder, X-Trail és D27 pickup tulajdonosokat értesítik.

A japán gyártó egyébként Magyarországon is rendelkezik érdekeltséggel: a Takata Safety Systems Hungary Kft. 20 milliárd forintba került, 60 ezer négyzetméteres miskolci gyára októberben kezdte a próbatermelést, de egyes gyártósorok telepítése áthúzódott az idei évre. A ma 450 fős gyár az év végén már több mint 700 embernek ad munkát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.