Az elmúlt hetekben újabb tizenkét munkatárs végzett a Nestlé Hungária Kft. belső coach képzésén, köztük fizikai dolgozók is. A vállalatnál tavaly kezdték személyi trénerré képezni saját kollégáikat és belső etikai kódexet is összeállítottak.
„Először felsővezetőinknek ajánlottuk fel a coach képzés lehetőségét. A program azonban annyira sikeresnek bizonyult, hogy meghirdettük a gyárainkban is” – mondta lapunknak Markócs Ágnes, a Nestlé HR managere, hozzátéve: akik korábban sikeres vizsgát tettek, azóta is aktívan gyakorolják a coachingot.
A képzés a cégnél öt modulból áll: a résztvevők kilenc hónap alatt elsajátítják a coach alapkészségeket, technikákat és a coach szemléletű vezetés alapjait, az elméleti oktatás mellett pedig coach üléseken gyakorolnak, egymással. A záróvizsga élő coachingból áll, a résztvevőknek be kell mutatniuk, milyen fejlődésen mentek át, és hogy látják magukat coachként.
„Bárki fordulhat segítségért belső coachainkhoz, amit a kollégák meg is tesznek. Mivel a coaching alapja a bizalom, a kölcsönös szimpátia, ahogy kiképzett szakembereink száma emelkedik, úgy nő a választás lehetősége is” – teszi hozzá Markócs Ágnes. A Nestlénél a belső coachok segítik azokat a munkatársakat, akik új pozícióba kerülnek, vagy egy-egy készségüket szeretnénk fejleszteni, de különböző projekteket is támogatnak.
Az ezredforduló utáni években az eredetileg szinte csak felső vezetők számára elérhető coachingot a vállalati ranglétra egyre több szintjén vehették igénybe a munkatársak. A 2008-ban kitört válság hatása pedig az lett, hogy a drága tréningekkel szemben is előtérbe került a coaching. Költségracionalizáló programjaik miatt pedig a cégek az elmúlt időszakban kifejezetten ennek vállalaton belüli megoldására kezdtek koncentrálni. „Ez egyértelműen új trend Magyarországon” – mondta lapunknak Ábri Judit executive coach.
„A cégek saját munkatársaikat képzik ki erre a feladatra, ami azért hatékony, mert a kollégáknak már nem kell bemutatni a szervezeti kultúrát, hiszen abban élnek. Egymást is jobban ismerik, és nem mellesleg a coaching iránt érdeklődők egy olyan új területre léphetnek be, ami változatosabbá teszi a mindennapjaikat. Új képességeket sajátíthatnak el, és mivel coachként titoktartás kötelezi őket, attól sem kell tartani, hogy esetleg kibeszélik a hozzájuk fordulókat. A belső coachok általában részmunkaidőben, eredeti munkakörükkel megosztva végzik ezt a munkát.
Akad már olyan vállalat, ahol konkrét üzleti célok eléréséhez is belső coachot rendelnek az emberek vagy csapatok mellé” – tette hozzá a szakember, aki a Coaching Határok Nélkül (CHN) programsorozat ötletgazdája és szervezője is. A CHN a tangón, a történetmesélésen, a testtudatra építő és az agykutatási eredményeken alapuló coaching előadásokkal is igyekszik inspirálni a magyar szakembereket például neves külföldi előadók work-
shopjai révén.
„Belső coachokat szinte kizárólag nemzetközi nagyvállalatok képeznek ki és alkalmaznak, a kis- és középvállalati szektorban kevés kivételtől eltekintve még a külső coach megbízása sem bevett szokás” – teszi hozzá Ábri Judit. Szerinte a nagyvállalatoknál sokat nyom a latban az is, hogy a felső vezetők általában sok külföldi képzésen is részt vettek, látták, értik a coaching jelentőségét. Aki pedig a sajátjának érzi ezt, igyekszik meghonosítani az általa irányított vállalatnál is.
A K&H Banknál 2010 óta 12 fős csapattal működik a belső coaching. „A hr eszköztárát szerettük volna szélesíteni, de üzleti megfontolás is állt a döntés hátterében. A belső coaching hosszabb távon sokkal költséghatékonyabb, mint a külső szakemberek alkalmazása” – véli Oláh Júlia, a pénzintézet hr vezetői készségfejlesztési főosztály vezetője.
A kiválasztás K&H Banknál a hr vezető döntése és a jelentkezők egyéni ambíciói alapján zajlott. A 160 órás képzést először az egyik piacvezető coaching tanácsadó vállalat biztosította, azóta pedig máshol akkreditált coach képzést végzett kollégák is csatlakoztak a csapathoz. „Vezetőink immár nemcsak beosztottaikat és tehetségprogramjaink résztvevőit, hanem egymást is tudják támogatni” – tette hozzá Oláh Júlia.
A munkatársak közül elsősorban a vezetők fordulhatnak belső coach-hoz, akikről az intraneten tájékozódhatnak, de kérhetik azt is, hogy a csapat tagjai mutatkozzanak be vagy ajánljanak maguk közül valakit.
Nem mellesleg azok a vezetők, akik támogatják a belső coachingot, gyakran az olyan alsóbb szinteken dolgozó kollégáknak is elérhetővé teszik, ahol egyébként ez nem jellemző. A felső vezetőknek ugyanakkor praktikusabb külső executive coachot fogadni, aki tapasztalatai révén szélesebb problémakörre lát rá, és akár nemzetközi minősítéssel is rendelkezhet. „Arról nem beszélve, hogy a vállalati hierarchiában is nonszensz lenne, hogy például egy osztályvezető felsővezetőt coacholjon” – hívja fel a figyelmet Ábri Judit.
Nem mellesleg azok a vezetők, akik támogatják a belső coachingot, gyakran az olyan alsóbb szinteken dolgozó kollégáknak is elérhetővé teszik, ahol egyébként ez nem jellemző. A felső vezetőknek ugyanakkor praktikusabb külső executive coachot fogadni, aki tapasztalatai révén szélesebb problémakörre lát rá, és akár nemzetközi minősítéssel is rendelkezhet. „Arról nem beszélve, hogy a vállalati hierarchiában is nonszensz lenne, hogy például egy osztályvezető felsővezetőt coacholjon” – hívja fel a figyelmet Ábri Judit. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.