BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szuperszezon jön a turizmusban?

Évek óta nem látott fellendülés várható mind a bel-, mind a külföldi turizmusban. Nyáron Görögország, Dél-Olaszország és Törökország lehet a sláger, de a márciusi terrortámadás ellenére nem omlott össze a tunéziai piac sem. A KSH legfrissebb adatai szerint nőtt a belföldi vendégéjszakák száma és a szálláshelyek árbevétele, az utazási irodák pedig részben az árfolyam-garanciának köszönik, hogy pörögnek az előfoglalások.

Az eddigi tapasztalatok alapján idén végre nincs oka panaszra a turizmus szereplőinek. Nem csak a külföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma és a szállodák bevétele, hanem a magyarok által nyárra lefoglalt utak mennyisége is megkapó mértékben növekszik.

„Január elejétől április végéig évek óta nem látott foglalásdömpinget tapasztaltunk, tavaly ugyanis sokan megégették magukat azzal, hogy várták-várták a nagyon alacsony díjjal futó last minute utakat, de azok nem jöttek. Nagyon erős szezonra számítunk ebben az évben. Eddig több mint 30 százalékkal több foglalást regisztráltunk, mint tavaly a hasonló időszakban. Favoritnak a charterjáratok, a mediterrán országok számítanak, de szépen telnek a városnéző buszjárataink is” – mondta lapunknak Komora Zoltán, az IBUSZ Utazási Irodák vezérigazgató­helyettese.

A külföldi célpontok között egyértelműen a Mediterráneum viszi a prímet. Az IBUSZ irodák tapasztalatai szerint a népszerűségi lista első helyén Görögország áll – mind a szigetek, mind a kontinensen található helyszínek –, de Törökország és Spanyolország is közkedvelt. Bár tavaly nem ment jól, idén Bulgária és Szicília is kifejezetten keresett. Komora Zoltán úgy véli, a kereslet felívelésének több oka is van: a tunéziai terrortámadás nyomán sokan kerestek másik célországot, de jótékonyan hatott a piacra a számos utazási iroda által alkalmazott árfolyam-garancia is. Sokakat vonzott a lehetőség, hogy ha már most lefoglalják a nyaralást, biztosan nem kell többet fizetniük a repülőjegyért vagy a szállásért.

„Az elmúlt években a turisztikai piacon is felértékelődött a biztonság, a garantált szolgáltatás. Sokan csalódtak vagy kerültek nehéz helyzetbe a saját maguk szervezte utak során. Míg a válság után a legtöbben szinte kizárólag az ár alapján választottak, mostanra felértékelődött az ár-érték arány jelentősége. Egyre többen adnak ki a korábbinál magasabb összeget a nyaralásra, de cserébe alapelvárás részükről a légkondicionált szoba, a parton fekvő szálloda vagy éppen az all-inclusive ellátás” – teszi hozzá Komora Zoltán, aki szerint a belföldi turizmus szereplőinek sincs oka aggódni. A tavalyihoz hasonlóan idén is nagy a forgalom a szállodákban a hosszú hétvégéken, a nyári szezonnal kapcsolatban azonban még korai lenne nyilatkozni, hiszen erről végképp az utolsó pillanatban dönt szinte mindenki.

„Május 9-én újraindultak a terrortámadás miatt márciusban leállított tunéziai charterjárataink” – mondta a Világgazdaságnak Hajducsi Tamás, a Kartago Tours marketingigazgatója. Bár a májusi járatokon van még hely, foglaltságuk magas, azaz korántsem omlott össze ez a piac, és a kinti szállodák is igyekeznek folyamatos akciókkal visszacsábítani a turistákat.

„Azok egy része, akik visszakérték már befizetett utazásuk díját, végül belföldön költötték vagy költik majd azt el a nyáron – elsősorban wellness hotelekben –, hiszen a tunéziai utak az alacsonyabb árkategóriában versenyeztek. Sokan pedig egyelőre kivárnak a családi pihenés helyszínének lefoglalásával, bízva a last minute akciókban” – tette hozzá Hajducsi Tamás. Szerinte már tavaly is érzékelhető volt a turizmus élénkülése, a Kartago Tours január-februári foglalási adatai pedig egyértelműen azt mutatták, a válság óta először kezdődött olyan felívelés a magyar piacon, ami tartós lehet. Az egyik sláger várhatóan idén is Törökország lesz, a fő szezon itt a tanév vége után kezdődik, hiszen az eurázsiai ország az egy vagy több gyermekes családok népszerű célpontja. Ami a belföldi turizmust illeti, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb jelentése szerint a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 6,4, a belföldieké 8,8 százalékkal nőtt márciusban az egy évvel korábbihoz képest, a kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakákban mért forgalma pedig összességében 7,5 százalékkal növekedett. A szálláshelyek bruttó árbevétele 22 milliárd forint volt, azaz több mint 8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Ezen belül a szállásdíjbevétel csaknem tíz százalékkal 12 milliárd forintra nőtt, a vendéglátás bevétele pedig 7 százalékkal 5,3 milliárd forintra emelkedett.

Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkára szerint a szállodákban folytatódott a kiemelkedő, 2014-ben kezdődött növekedés. A szakember az első negyedéves eredmények alapján jó évre számít. Felhívta a figyelmet arra is: az átlag szobaár 7 százalékkal, 15600 forintra emelkedett, az egy kiadható szobára jutó bevétel pedig 6562 forint, több mint 13 százalékkal magasabb az előző évinél. A legnagyobb növekedést a szállodák az ötcsillagos kategóriában tudták elérni, de szép eredményt könyvelhettek el a négycsillagos- és a gyógyszállodák is. A vendégéjszakák számának növekedése Budapesten az első negyedévben meghaladta az országos átlagot.

Kevesebb az orosz beutazó

Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkára szerint idén a legfőbb kockázatot az orosz beutazók számának csökkenése jelenti.

Ennek hatása előre megbecsülhetetlen. Balatoni András, az ING vezető elemzője kiemelte: az adatok tanúsága szerint a belföldi vendégéjszakák száma dinamikusabban nőtt a külföldinél, és a szobakihasználtság is emelkedett, ami a keresetek és a vásárlóerő növekedését jelzi.

Jelentős véleménye szerint a rendkívül alacsony infláció, valamint a lakosság növekvő optimizmusának hatása is.

Ennek hatása előre megbecsülhetetlen. Balatoni András, az ING vezető elemzője kiemelte: az adatok tanúsága szerint a belföldi vendégéjszakák száma dinamikusabban nőtt a külföldinél, és a szobakihasználtság is emelkedett, ami a keresetek és a vásárlóerő növekedését jelzi.

Jelentős véleménye szerint a rendkívül alacsony infláció, valamint a lakosság növekvő optimizmusának hatása is. A márciusi hónap is jól alakult a turizmusban, a bel- és külföldi vendégek is több éjszakát töltöttek el a szálláshelyeken -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.