David Neeleman nyerte el a TAP portugál légitársaság 66 százalékának privatizációjára kiírt tendert – döntött a lisszaboni kormány. A brazil–amerikai üzletember több légitársaság alapítója, övé a Brazíliában belföldi járatokat üzemeltető Azul. A TAP megvásárlását a Gateway nevű konzorciumban pályázta meg.
Ellenfele a szintén brazil – az Avianca-tulajdonos Germán Efromovich érdekeltségébe tartozó – SAGEF volt. Utóbbi cég első, május elején tett ajánlatában 35 millió eurót ajánlott fel a tulajdonrészért és 350 milliós tőkeemelést irányzott elő (benne a géppark fejlesztését 100 millió euróért), és 10–20 százalékos tulajdonrészt ajánlott fel a dolgozóknak. Neeleman hasonló mértékű beruházásra tett ígéretet, közte 53 új utasszállító megvásáslával, ugyanakkor a foglalkoztatottak tulajdonrészét 10 százalékban határozta meg, a vételár 10 millió euró.
Ez azért fontos, mivel a TAP-hoz tartozó szakszervezetek egy a kormánnyal kötött megállapodásra hivatkozva 10–20 százalékos tulajdonrészt követelnek, ám a tender kiírásakor a lisszaboni vezetés csak 5 százalékot ajánlott fel nekik. Emiatt zajlott tíznapos sztrájk május elején – a tender lezárása előtti napokban – a légitársaságnál.
A magánosítást a 2011-ben kötött nemzetközi hitelmegállapodásban vállalta Portugália, az első, 2012-es próbálkozás azonban elbukott. Mostanra azonban megint égetővé vált az eladás, mivel a TAP öt év nyereséges működés után 2014-et 46 millió eurós mínusszal zárta, nem számítva a csoporthoz tartozó brazíliai karbantartó bázis csaknem ekkora mértékű tavalyi veszteségét. Ennél rosszabb csak 2008-ban volt a helyzet, akkor a TAP 209 millió, a csoport összesen 288,4 millió eurós veszteséget volt kénytelen elszenvedni.
A lisszaboni kabinet a hónap végéig szeretné lezárni az üzletet, ami érthető: a dél-európai országban ősszel parlamenti választásokat rendeznek, és a legfőbb ellenzéki erő, a balközép PS korábban jelezte, kormányra kerülése esetén leállítja az eladást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.