A Nestlé 15 százalékkal csökkenti dolgozóinak a létszámát Afrikában – erősítette meg a svájci élelmiszer-ipari csoport az Egyenlítői-Afrikáért felelős vezérigazgató, Cornel Krummenacher kijelentését. Azt hittük, hogy Afrika lesz az új Ázsia – fogalmazott Krummenacher a Financial Timesnak adott interjúban –, de rá kellett jönnünk, hogy itt nagyon kicsi a középosztály, és igazából nem növekszik. A Nestlé 21 afrikai országban van jelen, összesen 1 milliárd dollárt ruházott be az elmúlt évtizedben, de mindmáig nem érték el a 2008-ban, a tervezett expanzió kezdetén becsült növekedést.
Az utóbbi hat évben egy sor új üzemet építettek azzal a céllal, hogy minden három évben megduplázzák ottani termelésüket. Idén azonban a Nestlé visszavonulót fújt: ruandai és ugandai irodáit bezárta, afrikai termékpalettáját felére csökkentette, és szeptemberig bezár 15 raktárlétesítményt. A társaság afrikai teljesítményére jellemző, hogy a svájci központtól, illetve helyi bankoktól kellett kölcsönt kérni a bérek kifizetésére és alapanyag-vásárlásra. A költségek 75 százaléka a szállításra jut – illusztrálta Krummenacher az infrastruktúra hiányát –, és olyan extra kiadási tételekkel is jobban számolni kell, mint a lázadások, a természeti katasztrófák, a devizák értékvesztése és a korrupció. A Nestlé jó esetben évi 10 százalékos növekedéssel számol a következő években Egyenlítői-Afrikában, ahol most 11 ezer főt foglalkoztat; a leépítések nyomán már jövőre nullszaldósak lehetnek. A vállalat a jövőben olyan alaptermékeire koncentrál afrikai piacain, mint a leveskockák vagy a tejpor, és kevésbé kínálja olyan termékeit, mint az állateledel, az édességek, a Nespresso kapszulás kávé vagy a reggeli gabonapelyhek.
Nem a Nestlé az egyedüli multi, amelyik csökkenti afrikai jelenlétét: az elmúlt hónapokban a Coca-Cola, a Cadbury, illetve az elemgyártó Eveready is leépítéseket, illetve gyárbezárásokat jelentett be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.