BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Életjelek a barkácspiacon

A magyar ingatlanpiac tavalyi egy helyben járása ellenére is eredményes évet tudhatnak maguk mögött a magyarországi barkácsláncok. Az OBI áruházakat működtető OBI Hungary Retail Kft. például 2014-ben nyereséges volt.

A magyar piacon talpon maradt három barkácslánc mindegyike faragott legutóbbi üzleti évében az előzőben elszenvedett veszteségén, sőt az OBI már nyereséget is kimutatott. A német lánc nyert a legnagyobbat azzal, hogy tavaly kivonult a francia BricoStore Magyarország Kft., amely rendre 10 milliárd forint forgalmat mutatott ki Magyarországon. Ebből 6 milliárd forintnyi forgalom az OBI-hoz vándorolt, kétmilliárdot a Bauhaus fogott le, a maradék kétmilliárd viszont elporladt a piacon, ugyanis a Praktiker egymilliárdot vesztett a forgalmából.

Az OBI 2014-ben 47 milliárd forintról 53,8 milliárdra növelte forgalmát, üzemi eredménye pedig a 2013-as veszteségből 2 milliárd forint nyereségbe fordult. Ezzel mérleg szerint is nyereséget könyvelhetett el: a 2013-as 386 milliós veszteség után tavaly 1,8 milliárd forint profitot termelt a lánc.

Mindent összevetve a barkácspiac összforgalma a 2013-as 105 milliárd forint után 110 milliárd forint fölé emelkedett, vagyis megállt a csökkenést mutató trend. (A magyarországi barkácspiac fénykorában 120-150 milliárd forint forgalmat is hozott a szereplőknek, ám amint leállt a lakáshitelezés és az állam kiszállt a lakásvásárlás támogatásából, a barkácsláncok üzemi eredménye zuhanórepülésbe kezdett.) A bevételekkel párhuzamosan a nyereségesség is erősödött. A cégbíróságra leadott eredménykimutatások szerint mind a Bauhaus, mind a Praktiker jövedelmezősége javult. A Bauhaus Szakáruházak Kereskedelmi Bt. például tavaly már 65 millió forint üzemi eredményt mutatott, bár a mérleg szerinti vesztesége 681 millió forint (ez több mint 300 millióval jobb, mint egy évvel korábban volt).

A Praktiker Építési- és Barkácspiacok Kft. továbbra is a szegmens állatorvosi lova. A hosszú értékesítési folyamat után a svájci Papag AG-nek mint stratégiai befektetőnek értékesített lánc továbbra sem teljesít jól, habár erősen javított az eredményén. A 2013-as 2,8 milliárdos veszteség után 2014-ben 831 millió forint mínusszal zárta az évet.

A bauMax Magyarország Zrt. 2014-ben lekopírozta a 2013-es pénzügyi évet: 300 millió forinttal növelte forgalmát, megtartotta 2 milliárd forint körüli üzemi veszteségét, illetve 3,2 milliárd forint mérleg szerinti veszteségét.
Ebből a szemszögből nézve érthető, hogy az osztrák tulajdonos miért is döntött a magyar kivonulás mellett. Egyes áruházait a XXXLutz csoporthoz tartozó, Magyarországon is megjelent Möbelix veszi át, amely korábban azt nyilatkozta, hogy az év közepén látja majd, hány egységet és hány bauMax dolgozot tud átvenni. (Némi meglepetést okozott a piacon, hogy a Möbelixet működtető MMXH Lakberendezési Kft. ügyvezető igazgatója az a Simonyi András, aki korábban a bauMax Magyarország Zrt.-t irányította.)

A bauMax forgalma 23,1 milliárd forint volt tavaly, így komoly bevételnövekedésre számíthatnak a megmaradtak. Információink szerint a Praktiker az első félévben sokat javított, így esélyes, hogy az űr egy részét ő tölti be. Az osztrákok eltűnésével az OBI vélhetően átlépi a 60 milliárd forint forgalmi küszöböt, ezzel a legerősebb lánc lehet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.