Hende Csaba honvédelmi miniszter korábbi bejelentése szerint a kormány pozitív döntésével és a szükséges mintegy 172 milliárd forintos forrás biztosításával akár már idén is megkezdődhetnek a helikopterbeszerzések. A Honvédelmi Minisztérium és a Belügyminisztérium vagyonkezelésében lévő helikopterek legkésőbb az évtized végére elérik a gyártó-tervező irodák által engedélyezett üzemidőt. Ezért a HM, együttműködve a társminisztériumokkal és az érintett állami, közfeladatot ellátó szereplőkkel (Terrorelhárítási Központ, ORFK Légirendészet, Országos Mentőszolgálat, katasztrófavédelem), összeállított egy követelményrendszert, amely hosszú távra megoldhatja a helyzetet.
A tervekben maximum 30 helikopter beszerzése szerepel, a becsült forrásigény a Magyar Honvédségnél 142 milliárd, a rendvédelmi és a közfeladatot ellátó szervezeteknél 30 milliárd, vagyis összesen mintegy 172 milliárd forint. A miniszter szerint a szállítási szerződést akár 2015 végére aláírhatják, így a helikopterek szállítása 2016–17-től várható.
Az eddigi hírek alapján négy-öt pályázó indulásával is számolni lehet a tenderen. Az amerikai gyártók közül a Sikorsky és a Bell indulása valószínűsíthető, és teljesen biztosra vehető a német–francia Airbus Helicopters indulása is. Az utóbbi időben a hazai hirdetési piacon is aktív olasz AgustaWestland indulása is biztosra vehető, illetve a Korean Aerospace Industries (KAI) is megjelenhet a tenderen.
A vegyes flotta beszerzése mellett szól, hogy a jelenleg hét gépből álló mentőhelikopter-flotta egy részének a bérleti szerződése a jövő év márciusában lejár, vagyis ezeknek a gépeknek a pótlását is meg kell oldani, akár újabb bérleti szerződéssel, akár új vagy használt helikopterek vásárlásával. A magyar légi mentésben – az októberben szolgálatba állított két géppel együtt – jelenleg kizárólag az Airbus Helicopters által gyártott EC135-ös típust használják. Az EC135 két hajtóműves, gázturbinás, főleg kutató és mentő feladatokra alkalmazott könnyűhelikopter. A típus a kis helyigénye miatt nagyon kedvelt a légi mentési feladatot ellátó szervezetek körében: 1996-os megjelenése óta több mint 500-at adtak már el belőle, kifejezetten mentési feladatokra, így iparági becslések szerint minden negyedik mentőhelikopter EC135-ös jelenleg.
A helikopterek beszerzése régóta húzódó problémát jelent: a tender kiírása már 2014-ben halaszthatatlannak tűnt, ám a parlamenti választások előtti időszakban az tűnt logikusnak – és így is lett –, hogy a kormány a választások utánra halasztja a döntést. Később pedig arról lehetett hallani, hogy a felfokozott belpolitikai helyzet miatt tolja a kormány az egyébként már igen alaposan előkészített döntést. Sok idő viszont már tényleg nincsen, hiszen mára alig maradt röpképes helikopter a magyar katonai flottában.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.