Az IFRS alkalmazása 2017. január 1-től lesz kötelező a hitelintézetek és a tőzsdén jegyzett társaságok esetében Magyarországon. A korábbi alkalmazás lehetséges 2016. január 1-től, bizonyos társaságok számára.
Az EY a közelmúltban felmérést készített hazai vállalkozások bevonásával, hogy átfogó képet kapjon az IFRS-re való áttéréssel kapcsolatban. A felmérés azt mutatja, hogy a válaszadók 33 százaléka már elkezdte a tervezési munkát az IFRS bevezetésére, 55 százalékuk pedig már kijelölte a megfelelő személyt vagy csoportot a felmerülő feladatokra. Emellett a vállalkozások 59 százaléka azt is jelezte, hogy szeretne több információval rendelkezni a témában.
A válaszadók a legfőbb kihívások között említették a megfelelő szakmai háttérrel rendelkező pénzügyi szakemberek hiányát: 69 százalékuk azt válaszolta, hogy vállalatuk rendelkezik megfelelő létszámú munkaerővel, de csak 16 százalék gondolja azt, hogy munkavállalói megfelelően képzettek is ehhez a feladathoz. Szintén komoly kihívást jelent a válaszadók szerint a szükséges IT rendszerek és üzleti folyamatok bevezetése, a megfelelő szakértői támogatás megszerzése, illetve az IFRS átállás folyamatának összehangolása a vállalat mindennapos működésével.
Bartha Zsuzsanna, az EY Könyvvizsgálati Szolgáltatások üzletágának partnere elmondta: „A felmérés eredményéből jól látszik, a hazai vállalkozások felismerték, hogy az IFRS, mint hazai beszámolási standard, számos üzleti funkcióra hatással lehet - beleértve a számvitel, adózás, IT és üzleti folyamatokat is - valamint, hogy az IFRS-re való sikeres átállás gondos és alapos tervezést igényel.”
Emellett a felmérés eredményei azt is egyértelműen jelzik, hogy a vállalkozások szerint a sikeres átállás feltétele a megfelelő oktatás, illetve a technikai iránymutatások és tréning anyagok rendelkezésre állása.
„Az IFRS hazai beszámolási célokra történő alkalmazása jelentős kihívást fog jelenteni az érintett vállalatoknak, ezért nagyon fontosnak tartjuk a körültekintő és időbeni tervezést, ugyanakkor örömmel látjuk, hogy ebben a korai szakaszban is mennyire elkötelezettek a vállalatok” – mondta Bartha Zsuzsanna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.