BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elkészült a MÁV–Volán-terv

Ma jár le az a fél év, amelynek folyamán Vitézy Dávid miniszteri biztosnak össze kellett állítania dolgozatát a közösségi közlekedés országos szintű megújításáról. A tervet ősszel tárgyalja a kormány, nem biztos, hogy a MÁV–Volán-gigatársaság létrehozása lesz a befutó.

Mára kellett összeállítania Vitézy Dávid miniszteri biztosnak a hazai közösségi közlekedés egységes működését célzó koncepciót.

A Világgazdaság értesülése szerint a dokumentumot már több napja átadta Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszternek, de annak tartalmáról még nem érkezett hír. Korábbi bejelentések szerint több változat is szolgálhatja a kijelölt célt, vagyis az érintett közszolgáltatások hatékonyabb összehangolását, tarifarendszerének egységesítését és azt, hogy ennek érdekében a MÁV-nál és a Volánoknál milyen szervezeti változásokat kell megvalósítani.

Úgy tudjuk, ezek közül csak az egyik változat lenne a MÁV és a Volánok összevonása, amelyet állítólag elsősorban Fónagy János államtitkár szorgalmaz. Az e megoldás sikerességében kételkedő piaci forrásaink szerint azonban az utasbarát közösségi közlekedés sikere nem szervezeti kérdés, és már a Volánok regionális szervezetekbe kényszerítése is fölösleges volt. Az sem biztos, hogy jó ötlet egyetlen személy kezébe helyezni az ország teljes tömegközlekedésének irányítását, és lehetővé tenni számára, hogy e pozíciójából több száz milliárd forint felett diszponáljon. Ugyanakkor vélhetőleg éppen az ez utóbbi miatti hatalmi harc osztja táborokra a közlekedésközeli döntéshozókat, és alakult ki állítólag egyedül a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban legalább három érdekcsoport az ügyben.

„Nem tudni, mit tartalmaz Vitézy Dávid javaslata, de szerencsés lenne, ha az anyagot az érintettek, azaz az utasok, az önkormányzatok, a szakma mielőbb megismerhetnék, megvitathatnák, és javaslataikkal is segíthetnék a döntéshozókat” – válaszolt a Világgazdaságnak a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Dorner Lajos is azok közé tartozik, akik a nem a gigacég létrehozásában, hanem a közösségi közlekedésben működő szervezetek eddiginél jobb együttműködésében látja a megoldást. Jó példák erre a Nyugat-Európában elterjedt tarifaközösségek, közlekedési szövetségek. „A sok bába közt elvesznek az utasok. Ha nem megfelelő az együttműködés az utasok kiszolgálásában, akkor a problémát alapvetően nem az üzemeltető társaságoknál, hanem a szolgáltatások megrendelőjénél kell keresni, és a megoldást is ott lehet megtalálni, ezen semmit nem segít az üzemeltető cégek ide-oda alakítgatása” – jelentette ki.

Dorner Lajos szerint bőven van mit folytatni a menetrendek sok éve tartó összehangolásának terén is. Van, ahol ez megtörtént, máshol romlott a helyzet, és még mindig előfordul, hogy egy-két perc különbség van egy beérkező jármű és annak (jó esetben) ugyanonnan induló csatlakozása között. Nem a vonat- vagy buszvezetők belátásán, jóindulatán kellene múlnia, hogy az utas a rendelkezésére álló, szűk időben át tud-e szállni.
A közösségi közlekedés megújításának mikéntjét az eddigi bejelentések alapján az ősszel tárgyalja a kormány.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.