A Graboplast Zrt. legalább 120 új munkahelyet hoz létre azzal a két, együtt 8,7 milliárd forintba kerülő beruházással, amelyet egyedi kormánydöntés alapján az állam 3 milliárd forinttal támogat.
A pénteki tájékoztatón a hazai tulajdonú, lakossági és különleges padlótermékeket előállító társaság elnök-vezérigazgatója, Jancsó Péter ismertette, hogy a fejlesztés révén már az év végén megindulhat a termelés cégének tatabányai telephelyén száz új dolgozóval és a 6,2 milliárd forintból telepítendő technológiával.
A gyártandó különleges padlóburkolók, azaz az LVT (Luxury Vinyl Tile) és az irányfüggetlen” homogén termékcsoport világpiaca évi 10 százalékkal nő. A beruházást eredetileg egy GOP-programban 2013-ban elnyert uniós támogatásra kívánták alapozni, de nyilvánvalóvá vált, hogy a tervezettnél nagyobb fejlesztéssel az exportpiacokon is nagyobbat léphetnek.
A szükséges többletforráshoz a társaság az Eximbanktól kapott hitellel és az említett 3 milliárd forintos támogatással jutott hozzá. Bevételének több mint 90 százaléka exportból származik, így a mostani beruházás is elsősorban exportjának a növelését célozza. A 8,7 milliárdos keret kisebb hányadát a társaság kecskeméti parkettagyárának új, „klikkrendszerű” parkettáinak fejlesztésére és gyártására, új felületkezelés bevezetésére és további sportpadlók fejlesztésére fordítják.
„Háromszor nagyobb ütemben nő azoknak a termékeknek a piaca, amelyeket Tatabányán fogunk előállítani. Így, ha nagyon optimista vagyok, akkor 2017 után szükség lehet a most létrehozandó kapacitás bővítésére, esetleg a duplázására is. Európában az elsők között vagyunk ezzel a termékkel, amely abban különbözik az eddigi burkolatoktól, hogy sokkal valósághűbb, nehezen különböztethető meg az utánzott fától, kőtől.
Nem kopog, jól ellenáll a vegyszereknek, a folyadékoknak. Jól is tisztítható, könnyen javítható, hanggátolt, és sok PVC-hulladék hasznosítható előállításának során” – válaszolt a Világgazdaságnak Jancsó Péter. Mint elmondta, a hasonló termékek Kínából túl hosszú idő alatt és egyre drágábban érkeznek, ezért az itteni felhasználók nagyon várják a helyben előállított padlóburkolatokat.
A lakossági padlópiac viszont lassabban bővül, árversennyel viszont nem akar növekedni a Graboplast. Inkább a speciális termékek piacára összpontosít, a lakossági helyett. Az elnök-vezérigazgató szerint jó döntés volt, hogy cége két éve hulladék-újrahasznosításba fogott.
Míg ugyanis a PVC-vel kevert alapanyag egy kilogrammja 240-250 forintba kerül, addig saját hulladék felhasználásával kihozható már 120 forintból.
A Graboplast tavaly a világon 1500 sportcsarnokhoz szállított burkolatot, például az USA-ba, Szaúd-Arábiába és Marokkóba. Egyike a világ 20 legnagyobb buszpadlóburkolójának, de a termékeit koptatják, illetve koptatták több metróban, színházban, balettintézetben, kosárlabdapályán és operában, a szocsi olimpián, a londoni olimpia megnyitóján, a svéd király esküvőjén, a szegedi klinikán és amerikai veteránkórházakban is. Hamarosan megjelennek a padlóburkolói 3600 dél-afrikai vasúti kocsi padozatán és 2000 oroszországi iskolában is.
A társaság az elmúlt tíz évben 13 milliárd forintot költött kutatásra és fejlesztésre. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a tájékoztatón hangsúlyozta, hogy meg kell találni a hazai termelés és a külföldi tőke bevonzásának egyensúlyát. Mindkét téren jól állunk: tavaly 14 százalékkal, 5216 milliárd forintra nőtt a magyarországi beruházások nagysága, ilyen növekedésre 17 éve nem volt példa. A lendület az idén is kitart. Az állami befektetési ügynökség tavaly 60 beruházás tető alá hozását segítette, az idén eddig már 30-ét, és számos új „van még a csőben”. A GDP-re vetített külföldi tőke vonzásának terén Magyarország a térségben már élen jár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.