BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lassan, de már növekszik a motorpiac

A január és június között eladott 1237, rendszámos járművel 12 százalékkal növekedett a motorkerékpárok piaca Magyarországon – derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adataiból. A szakmai szervezet előrejelzése szerint pedig a növekedés az év végéig is kitarthat: az MGE összesen 2200 új motorkerékpár eladásával számol 2015-re, amely 16 százalékos növekedést jelentene a tavalyi évhez képest. Ez persze még mindig nagyon messze áll az ideálistól – havi átlagban nagyjából 180 motor értékesítését jelentené –, de már legalább sikerülne megközelíteni a 2010-es értékesítési szintet, ami persze még mindig csak töredéke volt a 2008 előtti évek eladási számainak.

A motorkerékpárok piaca a pénzügyi válság kitörését követően kezdett látványos mélyrepülésbe, és érdemi javulást azonnal sem sikerült elérni. A vevők eltűnésével pedig kezdtek tizedelődni a márkakereskedések, szervizek is, köztük több, évtizedes múltra visszatekintő szereplő is. A mélyrepülésen persze nem nagyon van mit csodálkozni, hiszen egy új motor megvásárlása stabil anyagi hátteret feltételez, a bizonytalan gazdasági környezetben pedig ez az egyik első olyan termék, amelyről hajlandóak lemondani a fogyasztók.

A mélyrepülésben persze – hasonlóan a személyautókhoz – komoly szerep jut a használt járművek magánimportjának is. A német, olasz, osztrák piacokon a hazai kínálati ár töredékéért lehet jó állapotú járműveket találni, amelyeket még a magas adóterhek mellett is megéri itthon forgalomba helyezni. Az MGE adatai szerint tavaly a 2013-asnál 10 százalékkal több, összesen 5800 használt motor érkezett az országba, és ezek kétharmada 10 évesnél idősebb. A rendelkezésre álló statisztikai adatok szerint a slágermodellek a japán gyártók középkategóriás – 500-600 köbcentiméteres motorral szerelt –, viszonylag olcsó modelljei, amelyek az árukkal együtt számolt, néhány százezer forintos kiadás után már menetkész állapotba hozhatók.

A használt import virágzását támasztják alá a hirdetési oldalak adatai is. A Használtautó.hu pénteken aktív, 7600 nagymotorhirdetéséből nagyjából 6500 volt olyan, amelynél érvényes magyar forgalmival rendelkezett a meghirdetett motorkerékpár, vagyis 1100 olyan gép szerepelt az adatbázisban, amelynek vagy nincs műszaki vizsgája – illetve okmányok nélküli –, vagy külföldi papírokkal próbálnak túladni rajta. A kínálatot nézve pedig az utóbbi kategória igen nagy hányadot képviselhet.

Az új motorok piacát nem segítette az sem, hogy az áruk lassan felfelé kúszott az elmúlt években. Az árak növekedéséhez jelentősen hozzájárult a forint euróval szembeni gyengülése is, illetve, hogy a finanszírozási lehetőségek szűkülésével az akciós ajánlatok is kikoptak a piacról. Emellett az új motorok regisztrációs adója gyakorlatilag egy szinten áll az autókéval, és ugyanez elmondható a fenntartási költségekről is.

Lát megoldandó feladatokat a motorpiacon az MGE is. Az első féléves statisztikákhoz fűzött kommentárjában a szervezet leszögezi, hogy létfontosságú lenne a robogók azonosításának megoldása, a regisztrációs adó kiigazítása a használati jellegű kétkerekűeknél, valamint a 125 ccm robogók „B” kategóriás jogosítvánnyal való vezethetőségével kapcsolatos procedúra könnyítése. Fontos tudni – érvel az MGE –, hogy a kétkerekűek nagyobb darabszámú használata jelentősen csökkentheti a dugókat, vagyis könnyítheti az autósok életét, miközben csökkentheti a környezetszennyezést.

Bővülést vár a Suzuki

A Suzuki az idén mintegy 5200 személygépkocsi értékesítését tervezi a magyarországi újautó-piacon, a csaknem 10 százalékos bővülésben jelentős szerep jut egy import modellnek is, amelyet az Esztergomban gyártott Splash pótlására szánnak. Hársfalvi János, a Magyar Suzuki Zrt. marketingvezetője az MTI-vel közölte: az idei első fél évben magyarországi márkakereskedőik 2869 autót értékesítettek. A 2014. évi megfelelő időszakihoz képest 20,7 százalékos növekedés pedig reálissá teszi az éves tervet, amelyet még az új Vitara sikere is felülírhat. Tavaly 4735 Suzuki kelt el a magyar piacon, jelenleg 76 Suzuki-márkakereskedés működik országszerte.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.