BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Négyszeresét hozza a Forma-1 a ráköltött pénznek

Mintegy 150 milliárd forintjába kerül a kezdetektől a szerződéses időszak végéig, 2021-ig az államnak a Forma–1-es futam támogatása, de a KPMG szerint még így is bőven megéri a befektetés, hisz évente rengeteg nézőt vonz az esemény, akik sok milliárdot hagynak a vendéglátóhelyeken, szállodákban.

Néhány nap, és kiderül, sikerül-e túlszárnyalni a tavalyi nézőszámot és a korábbi évek bevételét az idei, 30. Formula–1-es Pirelli Magyar Nagydíjon. Az elmúlt évben a három nap alatt mintegy 170 ezren voltak kíváncsiak a versenyre, idén július 24 és 26. között ezt kellene átlépni. Nehéz megjósolni, sikerül-e, mert az elmúlt időszakban egyre többen vásárolnak jegyet a kapuknál, tehát minden itt dől el, ezt pedig sok tényező befolyásolhatja, például az időjárás. Azt mindenki tudja, hogy a 2013-as 247 ezres rekordnézőszám elérése illúzió.

A Hungaroring esetében is a jegybevétel adja az éves bevétel 80-90 százalékát. Az értékesítés nettó árbevétele tavaly 3,8 milliárd forint volt, ebből 1,49 milliárd forint származott a verseny jegyeinek értékesítéséből.

Egy évvel korábban, vagyis 2013-ban ez 1,8 milliárd forintra rúgott. A bevételek részét képezik a televíziós közvetítési díjak, illetve a reklámbevételek, amelyeknek az összege körülbelül egymilliárd forint volt 2014-ben – ez nagyjából megegyezik a 2013-as értékkel. A bevétel tartalmazza továbbá az MTVA felé továbbszámlázott 561 millió forint gyártási költséget, amely 2012-ben merült fel először (korábban a társaság kihagyásával közvetlenül történt). Tavaly az értékesítés nettó árbevétele 2,8 százalékkal, az említett 3,8 milliárdra csökkent 2013-hoz képest, ami a jegybevétel és az árfolyam alakulásának eredménye – derül ki a Hungaroring Zrt. beszámolójából.

Az egyéb bevételek értéke 8,13 milliárd forint volt, ez az állami költségtérítés összege, amely a jogdíjat „jelentheti”, és ez az összeg valójában csak átfolyik a Hungaroring Zrt.-n. A jogtulajdonosnak fizetendő évi 33 millió dollárt a központi költségvetés állja. Ez az összeg 9,1 százalékkal emelkedett tavaly 2013-hoz viszonyítva. „Az egyéb bevételek növekedésének oka az árfolyam alakulása, illetve a jogdíjak százalékos növekedése” – olvasható a cégbírósági adatokban. Az az összeg pedig, amit a Hungaroring Zrt. a jogtulajdonos Bernie Ecclestone-nak fizet, a szerződéses időszak végére, 2021-ben elérheti az 51 millió dollárt, a következő hat évben, 2016–2021 között pedig 250 millió dollár között lehet.

A jogdíj összege nem ilyen dinamikusan változott az évek során, kezdetben egy alacsonyabb, kezdetben évi 10 millió dollár – 2-3 milliárd forint – körüli állami kiadást jelentett, de egy ideje az összeg dinamikusan emelkedik. Az elmúlt harminc évben és a szerződéses időszakból még hátralévő néhány évben tehát összességében mintegy 150 milliárd forintjába kerül az államnak a mogyoródi futam. A KPMG tanulmánya viszont arról szól, hogy a Magyar Nagydíj éves szinten négyszer annyi pénzt hoz Magyarországnak, mint amennyi befektetést igényel.

Ez persze nem tiszta pénz, ráadásul nem is a Hungaroring kasszájában jelenik meg, hanem a különböző adók formájában. Erre hivatkozva is fordul időnként a társaság a kormányhoz, amikor fejlesztésekhez akar pénzt szerezni. Márpedig a pályára és az egész létesítményre ráfér a fejlesztés, így a szeptember eleji kamionos verseny után az egész pályát újraaszfaltozzák, valamint új rázóköveket raknak le. Ez 600-700 millió forintot igényel, de az 1986-ban átadott létesítményt teljesen fel kellene újítani. Ennek jó az esélye, hisz a Hungaroring több milliárdot igénylő fejlesztése bekerült a nagyberuházások közé.

– Az érkező turisták száma 5-10 százalékkal nőtt tavalyhoz képest. Az ötcsillagos szállodák, ahol elsősorban a pilóták, az istállók munkatársai és a szponzorok szállnak meg, gyakorlatilag megteltek, de a vendégek a turizmus minden szegmensét élénkítik a háromcsillagos hotelektől a Mogyoród környéki panziókig, kempingekig – mondta lapunknak Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke. Hozzátette: – Elsősorban német, osztrák, olasz, angol turisták érkeznek, az évekig tartó finn invázió azonban véget ért. Általában három-négy napot töltenek itt, de egyre gyakoribb, hogy a szomszédos országokból, Ausztriából, Szlovákiából csak a futam napjára érkeznek az autósport-rajongók, akik este haza is utaznak.

A rendezvénynek otthont adó, hétezer lakosú Mogyoródon ezekben a napokban 50-60 ezer ember is tartózkodhat. Paulovics Géza polgármester szerint a 30. nagydíjra a szokásosnál is többen érkeznek, és noha egyre kevesebben éjszakáznak Mogyoródon – a németek közül például sokan még a verseny napján visszarepülnek, vagy a fővárosi hotelkínálatból válogatnak –, az önkormányzat a vendégéjszakákból mintegy kétmilliós bevételre számít. A jegyeladásokból az iparűzési adón keresztül részesednek.

Már történelem a hipergyors pályaépítés

A Hungaroringet rekordidő, nyolc hónap alatt építették fel. Az 1. Magyar Nagydíjat 1986. augusztus 10-én rendezték. A pályát ezután kétszer építették át, először 1989-ben, majd 2003-ban. Utóbbi már nagyobb változtatás volt: meghosszabbították a célegyenest, változott két kanyar. A pálya hossza eredetileg 4014 méter volt, majd 3975-re csökkent, és egy ideje már 4381 méter. „Versenyünk az elmúlt évtizedekben sohasem volt veszélyben, sőt 2002-ben elnyerte az Év Versenye díjat is” – mondta Gyulay Zsolt, a Hungaroring elnök-vezérigazgatója.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.