Az e célra életre hívott szakmai testület - Airports Commission - jelentése szerint a London nyugati határában fekvő Heathrow harmadik pályáját a légikikötőtől északnyugatra kellene megépíteni.
Felmerült az a lehetőség is, hogy az északi pálya meghosszabbított vonalában épüljön az új kifutópálya, illetve az is, hogy a második legnagyobb londoni repülőtéren, Gatwicken épüljön új pálya, de a bizottsági ajánlás szerint ezek jóval kisebb gazdasági haszonnal és kapacitásbővüléssel járnának.
A jelentés szerint a bizottság által javasolt megoldás 60 év alatt 147 milliárd fontot (65 ezer milliárd forintot) adna hozzá a brit hazai össztermékhez, 2050-ig 70 ezernél több új állást teremtene, és 40 új célállomás kiszolgálását tenné lehetővé.
A beruházás ugyanakkor csaknem 800 lakóingatlan lebontásával járna, és a kiszolgáló infrastruktúrával együtt 23 milliárd fontba (tízezer milliárd forintba) kerülne.
A bizottság elismeri azt is, ha Gatwick kapna új kifutópályát, azt 7 milliárd fontból meg lehetne oldani.
David Cameron brit miniszterelnök szerdán az alsóházban bejelentette, hogy a kormány még az év vége előtt dönt a kérdésben.
A jelentés azonnal felszította a Heathrow sorsa körül hosszú ideje parázsló belpolitikai vitát.
Boris Johnson, London kormánypárti - konzervatív - polgármestere, akit a brit sajtó egyöntetűen az e parlamenti ciklus végén leköszönő Cameron legesélyesebb utódjelöltjének tart, a BBC rádiónak nyilatkozva szerdán kijelentette: egy ilyen tervet legutóbb "az 1950-es évek Kínájában lehetett volna eladni". Johnson hozzátette: nem hiszi, hogy a jelentésben javasolt beruházás megvalósul, mert ha megvalósulna, az több millió londoni számára "katasztrofális" zajterheléssel és közlekedési környezetszennyezéssel járna.
Johnson régóta következetesen ellenzi Heathrow bővítését. Az ő tervei alapján a Temze tengeri torkolatában, egy mesterséges vagy egy természetes szigetre építenének teljesen új repülőteret, négy kifutópályával, Heathrow helyén pedig 250 ezer lakosú új nagyváros épülne.
Nagy-Britanniában évek óta komoly vita tárgya, sőt belpolitikai feszültség okozója a rendkívül szűkös londoni repülőtéri kapacitás bővítésének ügye.
London öt nagy nemzetközi repülőterének összesen mindössze hat kifutópályája van. Csak Heathrow-n - a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőterén - működik két pálya, de ezek kapacitás-kihasználtsága is 99 százalékos. Ez azt jelenti, hogy a legkisebb időjárási vagy műszaki probléma is hosszadalmas - esetenként napokra elnyúló - forgalmi fennakadásokat okoz, és csúcsidőszakokban a beérkező repülőgépek fennakadás nélkül is hosszas körözésre kényszerülnek, mielőtt leszállási engedélyt kapnak.
A többi londoni légikikötőben egy-egy pályán zajlik a forgalom, miközben például az amszterdami Schiphol repülőtérnek egyedül hat pályája van.
Heathrow környéke azonban sűrűn lakott, így gyakorlatilag lehetetlen egy újabb pálya kialakítása lakókörzetek feláldozása nélkül - nem beszélve két vagy több új pályáról, amennyire a szakértők szerint valójában szükség lenne -, és a többi londoni légikikötő környékének lakossága is mereven ellenzi a bővítéseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.