Jelentős fejlesztésekre készülnek a debreceni repülőtéren, amelynek eredményeként a jelenlegi utasforgalom többszörösét, akár évi egymillió utast is ki tudnának szolgálni – mondta a Világgazdaságnak Herdon István, a debreceni repteret működtető Xanga-cégcsoport vezérigazgatója. A tavalyi 150 ezer után idén több mint 180 ezer utassal számolnak Magyarország második legnagyobb, nemzetközi forgalmú repülőterén. Ez részben annak köszönhető, hogy idén a korábbi heti egy helyett két chartergép repül a görögországi üdülőhelyekre, a törökországiakra heti három helyett négy megy, és Bulgáriába is közlekedik gép – tette hozzá Herdon. Eközben a Wizz Air is bővítésre készül: októbertől már Milánóba is mennek Debrecenből, december közepétől pedig a Wizz Air bázisrepülőtérként használja majd a terminált, ami azt jelenti, hogy az ott „állomásozó” gép a nap során a különböző célpontok és Debrecen között fog röpködni. Ennek köszönhetően hatra emelkedik a Debrecenből elérhető útvonalak száma, az éves ülőhely-kapacitás pedig 136 százalékkal 195 ezerre nő. A Wizz Air heti járatszáma – a jelenlegi hét londoni és két eindhoveni mellett – 21-re emelkedik, mert a célállomások száma is tovább gyarapszik: a célállomások közé kerül Párizs, Brüsszel, Malmö.
Mindezeknek köszönhetően jövőre mintegy 300 ezer utassal számolnak a Debrecen Airportnál, ez pedig új helyzetet teremt, hiszen ma a napi egy érkező és induló Wizz Air-járatot és az időben e köré elhelyezett chartergépet, vagyis egyszerre két érkező és két induló járatot képes kiszolgálni a légikikötő. A bázisrepülőtéren viszont naponta több Wizz Air-járat lesz, és nehezen lehet ezek „mellé rakni” a chartergépeket úgy, hogy az megfeleljen a megrendelők elvárásainak. Sőt, a menetrendszerűen közlekedő Wizz Air mellett a charterben is növekedést szeretne a reptér. A terminál kapacitása nem alkalmas ekkora forgalom lebonyolítására, teljesen más üzemeltetést igényel, amelynek kialakításához a nyári szezon végén hozzá is kezdenek. A repülések időbeli eloszlása miatt 24 órában kell majd üzemelnie a reptérnek: a jelenlegi egy műszakos működésről át kell térni a három-négy műszakra, az alkalmazottak decemberi, 40 körüli számát mostanra már megduplázták, és tovább akarják emelni (miközben számos tevékenységet már korábban kiszerveztek). Dolgoznak a közeli, részleteiben még nem ismert céllal épült inkubátorépületek továbbfejlesztésének előkészítésén is, jelenleg a hatósági engedélyezéseknél tartanak. Mindezek után lehet megmondani, hogy a debreceni reptéren mekkora beruházást hajtanak végre, amelyet a magánvállalkozó finanszíroz, de Herdon reméli, hogy számíthatnak a város és a kormányzat támogatására is. A társaság az elmúlt időben faragott veszteségeiből, ám az említett beruházások terheit ki kell gazdálkodni, ezért is folytatják a járatfejlesztéseket, amelyeknek az előkészítése rendkívül hosszadalmas – tette hozzá Herdon.
Míg Debrecenben a forgalom növekedésével számolnak, addig az egykori sármelléki repülőtéren némi csökkenést vár az üzemeltető Hévíz-Balaton Airport Kft. ügyvezetője. Benkő Attila lapunknak elmondta, hogy a tavalyi 33 ezer utas után idén körülbelül harmincezerrel számolnak, ami jórészt annak a következménye, hogy idén nyáron nem érkeznek orosz charterjáratok. Az elmúlt évben ezek az egész szezonban repültek, sőt arra is lehetett számítani, hogy ezekből egész évben közlekedő járatok lesznek – ezt azonban keresztülhúzta az ukrán–orosz konfliktus hatása. A moszkvai charterjáratokat tavaly ősszel kezdték lemondani az utazási irodák – tette hozzá Benkő. Tavaly a Moszkva–Hévíz között közlekedő gépeken összességében körülbelül tízezer turista érkezett az üdülőhelyre, ahová jelenleg is jönnek Oroszországból, csak nem közvetlen chartergépekkel.
A charterforgalomban az oroszok okozta űrt némileg pótolta az idén indított törökországi kiutazó chartergépek forgalma, emellett megmaradtak a klasszikusnak számító németországi járatok – mondta az ügyvezető. A charterszezon szeptemberben ér véget, és a cégnél már dolgoznak a következő szezonon: arra számítanak, hogy az idei járatok megmaradnak, esetleg visszatérnek az oroszországi charterek is.
A repteret a Hévíz város tulajdonában álló Hévíz-Balaton Airport Kft. üzemelteti, amelyben még nem részes Széles Gábor – mondta Benkő. (Korábban arról volt szó, hogy ebbe is beszáll az üzletember.) Széles tulajdonában vannak viszont a repülőtér egyes létesítményei és berendezései, mint például a navigációs és reptéri kiszolgálóeszközök, és ő bérli a repülőteret körülvevő nem üzemi területet is.
Pápán is beindulnak
A kormány a közelmúltban kérte fel a nemzetgazdasági minisztert, hogy idén gondoskodjon 1,5 milliárd forint biztosításáról a pápai bázisrepülőtér fejlesztési munkáinak finanszírozására. A nemzeti fejlesztési minisztert és a nemzetgazdasági minisztert pedig arra kérte a kormány, vizsgálják meg, hogyan lehet biztosítani a szükséges forrásokat a repülőtér megközelítéséhez a 83-as főút takácsi csomópontjától tervezett bekötőút megépítésére, valamint a 8305-ös út laktanya előtti szakasza burkolatának megerősítésére. A beruházásokat a 83-as főút fejlesztésével együtt végzik el. A kormány szándékai szerint a légikikötőt multimodális (szárazföldi, légi, belföldi vízi) logisztikai/szállítási csomóponttá alakítanák, és közös felhasználású katonai és polgári repülőtér lehetne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.