BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jöhetnek az önvezető autók

A Daimler-, a BMW- és a Volkswagen-csoporthoz tartozó Audi 2,5 milliárd euróért megveszi a Nokia térképüzletágát. A HERE nevű részleg eladása már hónapok óta napirenden volt, az ügylettel az autógyártók közelebb kerülhetnek az önmagukat irányító járművek kifejlesztéséhez.

Hétfőn hivatalosan is bejelentették, hogy a német autógyártók alkotta konzorcium vásárolja meg a Nokia térképüzletágát. A HERE nevű részlegre számos vevőjelölt akadt – többek között az Uber, amely 3 milliárd dollárt fizetett volna érte –, azonban a finn vállalat végül a Daimler, BMW és az Audi hármasát választotta. A vételár 2,5 milliárd euró a hivatalos bejelentés szerint, azonban az ügylet alapján ennél is több, 2,8 milliárd euró a térképüzletág értéke. A 300 millió eurós különbség a HERE tartozásainak rendezéséből adódik (ez így együtt már valamicskével több mint 3 milliárd dollár). A felvásárlást várhatóan 2016 első negyedévében zárják majd le, az eladás véglegesítéséhez azonban szükség van a hatóságok engedélyére is. A három vevő egyenlő arányú részesedéshez jut a HERE-ben. Az autógyártók közös közleményükben azonnal jelezték is, hogy mi indokolta a Nokia részlegének megvásárlását. Ahogyan fogalmaztak, az új sofőrsegítő rendszerek kifejlesztéséhez és a teljesen önmagukat irányító járművek megvalósításához kulcsfontosságú egy ilyen térképmegoldás és adatbázis.

A Nokia még 2008-ban kezdte el felépíteni saját térképüzletágát az amerikai központú Navteq 8,1 milliárd dolláros felvásárlásával. A finn társaság megoldása közel 200 országban, több mint 50 nyelven elérhető. A berlini központú HERE-nél a Nokia közlése szerint az első fél év végén közel 6500-an dolgoztak. A részleg az év első hat hónapjában 552 millió eurós bevétel mellett 28 millió eurós üzemi szintű nyereséget produkált. Tavaly az egész évet vizsgálva közel egymilliárd euró volt az üzletág forgalma, igaz, ehhez 1,24 milliárd eurónyi üzemi veszteség párosult, amelynek túlnyomó része, több mint 1,2 milliárd euró értékcsökkenési leírásból adódott.

A HERE eladása szerves része a Nokia stratégiai átalakításának, amelynek egyik eleme volt a mobiltelefon-gyártó részleg értékesítése 5,44 milliárd dollárért a Microsoftnak. Ezt az ügyletet tavaly áprilisban zárták le. A folyamat másik fontos állomása az Alcatel-Lucent felvásárlása, ezt idén tavasszal jelentették be. A 15,6 milliárd eurós akvizícióval a társaság jelentősen erősítené pozícióját a távközlési hálózati megoldások szegmensben a svéd Ericssonnal és a kínai Huaweijel szemben.

Az ügyletre az amerikai Igazságügyi Minisztérium már rábólintott, a múlt hét elején pedig az európai uniós hatóságok is engedélyezték az akvizíciót. Emellett a brazil és az orosz versenyfelügyelet is jóváhagyta már a felvásárlást, azonban Kínából még nem érkezett meg a beleegyezés. Az ügyletet várhatóan a jövő év első felében zárják le végleg. A HERE eladásának és az Alcatel-Lucent-tranzakció lezárásának jelentőségét jól mutatja, hogy Rajeev Suri, a Nokia elnök-vezérigazgatója hétfői közleményében jelezte: ezeknek a megvalósulása után befejezettnek tekintik a társaság megújítását. A nagy kérdés, hogy ez tényleg így lesz-e, vagy egy újabb csavar jön a történetben. Hónapok óta tartja magát ugyanis az a híresztelés, hogy a finn cég visszatérne a mobiltelefonok piacára is. Sőt erről már a Nokia illetékesei is beszéltek, hangsúlyozva, hogy csak akkor látnak erre esélyt, ha sikerül megfelelő gyártópartnert találniuk.

Meglepetés a befektetőknek

A Nokia második negyedéves eredményei azt mutatják, hogy sikeres volt az elmúlt időszakban végrehajtott átszervezés. A cég az előzetes várakozásokat alaposan felülmúló adatokat közölt. Az árbevétel az április–júniusi időszakban 3,2 milliárd euró volt, ami 9 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A vállalat adózott eredménye 352 millió euró volt, szemben az egy évvel korábbi 2,51 milliárd euróval. A tavalyi második negyedéves adatot azonban a mobiltelefon-gyártó részleg értékesítéséből származó bevétel dobta meg, azt az egyszeri hatást leszámítva 28 millió eurós veszteséggel zárta volna a cég a 2014. április–júniusi időszakát.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.