Mára már látszik, hogy a budapesti kerékpárkölcsönzés kisebb szereplőitől egyrészt vevőket vitt el a közbringa, másrészt nőtt is a piac. A Bubi megjelenése után változtatták meg ugyanis a jogszabályt úgy, hogy alkohol fogyasztása után is biciklire lehet ülni. Ez új vendégeket hozott a magánpiacra is, ráadásul a kerékpárút-hálózat fejlesztése jórészt szintén a Bubival van összefüggésben.
Mindent összevéve azonban inkább kedvezőtlenül érintette a privát kölcsönzőket a Bubi színre lépése – fogalmazott több cég is –, hiszen egy ezres flottájú, kiépített infrastruktúrájú szereplővel nehéz versenyezni. A fővárosban egy-két tucat bringás vállalkozás van, összesen pár száz biciklivel, a piac 15-20 százalékát az első három szereplő tartja kézben. A cégek egyenként 5-10 fővel dolgoznak, vagyis mintegy száz alkalmazott életét nehezítette meg a közösségi kerékpárrendszer elindítása; a média fókuszába került és ezzel ingyenreklámot élvező Bubit uniós pénzekből is finanszírozták, a szolgáltatás közpénzből fejlesztett virtuális felületen is elérhető – a magánvállalkozók nem jutottak hozzá ezekhez az előnyökhöz.
A magánvállalkozások különböző módon próbálják megtartani, illetve megerősíteni versenyképességüket: kedvezményekkel igyekeznek a Bubi árai alá menni, illetve vannak olyanok, amelyek több lábon próbálnak állni.
Ilyen a Hi Bike is, amely a kerékpár mellett rollert, kis robogót, illetve Segwayst is bérbe ad. Érdeklődőkben nincs hiány, a Bubival szemben ugyanis e cégek jó részének ügyfele külföldi. A 2009 óta működő BestBike Kft. kerékpárbérlőinek mintegy 60 százaléka külföldi – tájékoztatta a Világgazdaságot Farkas István ügyvezető tulajdonos –, és a mostani szezonban is ugyanannyi bérlőjük van, mint az előző két évben, sőt talán kicsit több is. A BestBike Kft.-nél a Bubit nem kerékpárkölcsönzőnek tartják, hanem egy közlekedési eszköznek A hetven kerékpárral dolgozó Budapest Bike ügyfélkörének körülbelül 90 százaléka külföldi – mondta el lapunknak Bódy Benjamin boltvezető –, ez az a járműpark, amelyet gazdaságosan tudnak üzemeltetni. (A Budapest Bike-ot hat magyar fiatal alapította 2005-ben, a vállalkozás a szállodákkal való kapcsolatára igyekszik „felfűzni” az üzletét.) A külföldiek általában négy–tíz órára veszik ki a kerékpárokat, amíg bejárják a várost, így előny lehet a magáncégek számára, hogy náluk általában a Bubinál kényelmesebb kerékpárokat lehet bérelni, amelyekkel jobban lehet haladni. A kedvezőtlen országimázs is versenyelőnyt hozhat azoknak a társaságoknak, amelyeknél személyesen lehet kerékpárt kölcsönözni. Bizalom hiányában ugyanis kevesebben veszik igénybe a szolgáltatást olyan helyen, ahol ehhez a bankkártyájukat kell használni – osztotta meg a külföldiek véleményét az egyik piaci szereplő.
A szezon tavasztól októberig tart – kivéve a nagyon meleg napokat, napszakokat –, de még az első hó leeséséig is akad vendég. A magánkézben levő szereplők sorában az első ötbe tartozók között olyan is van, amelyik akkor vágott bele a kerékpárkölcsönzésbe, amikor már lehetett tudni a Bubi érkezéséről, legfeljebb a hatásait nem lehetett előre látni. Arról, hogy ez mennyire kifizetődő, milyen időtávon megtérülő üzlet, az érintettek nem akartak beszélni.
Július 1-jétől negyedéves Mol Bubi-bérlet vásárlására is van lehetőség, a rövidebb időre szóló jegyeket vásárlóknak körülbelül a fele külföldi. Ők az összes regisztrált felhasználónak kevesebb mint tíz százalékát teszik ki.
Július 1-jétől negyedéves Mol Bubi-bérlet vásárlására is van lehetőség, a rövidebb időre szóló jegyeket vásárlóknak körülbelül a fele külföldi. Ők az összes regisztrált felhasználónak kevesebb mint tíz százalékát teszik ki. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.