BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kikezdte a Bubi a magánpiacot

Egyre többen használják a főváros közbringarendszerét, a MOL Bubit, ami komoly kihívást jelent a piac kisebb szereplőinek. A magánkézben levő kerékpárkölcsönzők alapvetően a külföldi ügyfelekre építenek.

A rendszeres bérletes felhasználók zöme hetente többször is igénybe veszi a MOL Bubi kerékpárokat. A napi bérlésszám stabilan háromezer fölött van tavasz óta, április–június között a bérlések átlagos száma naponta 3932 volt – tájékoztatta a Világgazdaságot a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. Mivel egy regisztrációval egyszerre akár négy kerékpárt is lehet bérelni egy időben, sokan megosztják a bérletüket, azaz a regisztráltak számánál vélhetően sokkal többen használják rendszeresen a szolgáltatást.

Mára már látszik, hogy a budapesti kerékpárkölcsönzés kisebb szereplőitől egyrészt vevőket vitt el a közbringa, másrészt nőtt is a piac. A Bubi megjelenése után változtatták meg ugyanis a jogszabályt úgy, hogy alkohol fogyasztása után is biciklire lehet ülni. Ez új vendégeket hozott a magánpiacra is, ráadásul a kerékpárút-hálózat fejlesztése jórészt szintén a Bubival van összefüggésben.

Mindent összevéve azonban inkább kedvezőtlenül érintette a privát kölcsönzőket a Bubi színre lépése – fogalmazott több cég is –, hiszen egy ezres flottájú, kiépített infrastruktúrájú szereplővel nehéz versenyezni. A fővárosban egy-két tucat bringás vállalkozás van, összesen pár száz biciklivel, a piac 15-20 százalékát az első három szereplő tartja kézben. A cégek egyenként 5-10 fővel dolgoznak, vagyis mintegy száz alkalmazott életét nehezítette meg a közösségi kerékpárrendszer elindítása; a média fókuszába került és ezzel ingyenreklámot élvező Bubit uniós pénzekből is finanszírozták, a szolgáltatás közpénzből fejlesztett virtuális felületen is elérhető – a magánvállalkozók nem jutottak hozzá ezekhez az előnyökhöz.

A magánvállalkozások különböző módon próbálják megtartani, illetve megerősíteni versenyképességüket: kedvezményekkel igyekeznek a Bubi árai alá menni, illetve vannak olyanok, amelyek több lábon próbálnak állni.

Ilyen a Hi Bike is, amely a kerékpár mellett rollert, kis robogót, illetve Segwayst is bérbe ad. Érdeklődőkben nincs hiány, a Bubival szemben ugyanis e cégek jó részének ügyfele külföldi. A 2009 óta működő BestBike Kft. kerékpárbérlőinek mintegy 60 százaléka külföldi – tájékoztatta a Világgazdaságot Farkas István ügyvezető tulajdonos –, és a mostani szezonban is ugyanannyi bérlőjük van, mint az előző két évben, sőt talán kicsit több is. A BestBike Kft.-nél a Bubit nem kerékpárkölcsönzőnek tartják, hanem egy közlekedési eszköznek A hetven kerékpárral dolgozó Budapest Bike ügyfélkörének körülbelül 90 százaléka külföldi – mondta el lapunknak Bódy Benjamin boltvezető –, ez az a járműpark, amelyet gazdaságosan tudnak üzemeltetni. (A Budapest Bike-ot hat magyar fiatal alapította 2005-ben, a vállalkozás a szállodákkal való kapcsolatára igyekszik „felfűzni” az üzletét.) A külföldiek általában négy–tíz órára veszik ki a kerékpárokat, amíg bejárják a várost, így előny lehet a magáncégek számára, hogy náluk általában a Bubinál kényelmesebb kerékpárokat lehet bérelni, amelyekkel jobban lehet haladni. A kedvezőtlen országimázs is versenyelőnyt hozhat azoknak a társaságoknak, amelyeknél személyesen lehet kerékpárt kölcsönözni. Bizalom hiányában ugyanis kevesebben veszik igénybe a szolgáltatást olyan helyen, ahol ehhez a bankkártyájukat kell használni – osztotta meg a külföldiek véleményét az egyik piaci szereplő.

A szezon tavasztól októberig tart – kivéve a nagyon meleg napokat, napszakokat –, de még az első hó leeséséig is akad vendég. A magánkézben levő szereplők sorában az első ötbe tartozók között olyan is van, amelyik akkor vágott bele a kerékpárkölcsönzésbe, amikor már lehetett tudni a Bubi érkezéséről, legfeljebb a hatásait nem lehetett előre látni. Arról, hogy ez mennyire kifizetődő, milyen időtávon megtérülő üzlet, az érintettek nem akartak beszélni.

Kötbérből fejleszt a BKK

A Mol Bubi rendszere tíz hónapja működik, így még nem látni, hogy az eredmények mennyiben felelnek meg a várakozásoknak. A BKK Zrt. mindenesetre tovább fejleszt: a tervek szerint szeptember végéig összesen 21+1 új gyűjtőállomással, 616 dokkolóállással és 50 kerékpárral bővül a hálózat (ebből 15 gyűjtőállomást már átadtak), így 11 kerületben 98 gyűjtőállomás, 2159 dokkolóállás és 1150 kerékpár áll majd rendelkezésre. A fejlesztéseket a rendszer késedelmes indulása miatt tavaly befolyt csaknem 180 millió forint kötbérből finanszírozza a BKK. A közbringarendszer fő szponzora a Mol – ennek köszönhető többek között a teljes arculat almazöld színe –, az évi 122 millió forintos szponzoráció az üzemeltetési költségeknek közel felére elegendő. Az öt legnépszerűbb gyűjtőállomás a Margitsziget, a Kálvin tér, az Erzsébet tér, a Városháza Park, illetve a Fővám tér területén található.

Július 1-jétől negyedéves Mol Bubi-bérlet vásárlására is van lehetőség, a rövidebb időre szóló jegyeket vásárlóknak körülbelül a fele külföldi. Ők az összes regisztrált felhasználónak kevesebb mint tíz százalékát teszik ki.

Július 1-jétől negyedéves Mol Bubi-bérlet vásárlására is van lehetőség, a rövidebb időre szóló jegyeket vásárlóknak körülbelül a fele külföldi. Ők az összes regisztrált felhasználónak kevesebb mint tíz százalékát teszik ki. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.