Továbbra is nagy a munkaerőhiány a mérnökök, de egyre erősebben a szakmunkások, sőt a betanított munkások körében is. Az autóipari cégek éles versenyben vannak a munkaerőért, a friss diplomásokért mind a felsőfokú képzésben, mind a szakközépiskolákban – mondta Nánássy András, a Continental Automotive Hungary Kft. HR-vezetője annak kapcsán, hogy a közelmúltban rendezték meg a Formula Student Hungary hallgatói autóversenyt Győrben. A verseny a hazai autóipari szereplők számára támogatói szempontból is kiemelt jelentőségű, de az esemény kiváló lehetőség a jövő szakembereinek felkarolására.
Az egész hazai autóipar „nagyon a határán van” annak, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerőt találjon – folytatta a HR-szakértő. A verseny emellett egyre nemzetközibb. Az Y és Z generáció tagjainak nagy része 6–12 hónapot külföldön tölt tanulmányainak során vagy tanulmányainak végeztével. Ez egy olyan erős trend, amivel nem lehet szembemenni. „A Continental például úgy igyekszik ebben a nemzetközivé váló versenyben sikeresen részt venni, hogy több esetben is rögtön az iskolaévek után nemzetközi karrierlehetőségeket ajánl, akár azonnali külföldi munkakezdéssel” – tette hozzá Nánássy András.
A kutatás-fejlesztésben egyfajta Keletre tolódás érezhető a régióban, ami szintén hatással lehet a munkaerő-piaci változásokra. „A Continental-csoporton belül is fontos fejlesztések zajlanak például Romániában, de hazánk kiemelt fontosságú a cégcsoporton belül, így „mi sem panaszkodhatunk”. Tavaly több mint harmincmillió euró értékben valósított meg beruházásokat Magyarországon a Continental, és az idén várhatóan ezt a volument is meghaladja a beruházások mértéke hazánkban” – hangsúlyozta a HR-szakember, aki hozzátette, hogy a csoport leányvállalatainál hazánkban összesen több mint kétszáz fejlesztőmérnök dolgozik, jellemzően Veszprémben, Budapesten és Szegeden.
Az autóipar pedig változatlanul húzóágazatnak számít a magyar gazdaságban. A KSH adatai szerint idén júniusban a feldolgozóipar termelése 12 százalékkal emelkedett Magyarországon, viszont az autógyártók kibocsátása júniusban 21 százalékkal bővült: a közúti járművek, járműmotorok alkatrészeinek gyártásában a növekedés üteme még ennél is magasabb, 29 százalékos volt. A feldolgozóipar exportjának ráadásul felét adja ma már a járműgyártás, a kivitel 22 százalékkal nőtt a hatodik hónapban. És amíg például az autógyártók már a 2010-es átlagos havi teljesítmény kétszeresét produkálták júniusban, addig az elektronikai ipar még 80 százalék környékén tart.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.