BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Virtuális asszisztenst kínál a Facebook

A Messenger új keresője megrendeli a taxit, és lefoglalja az étteremben az asztalt.

Tegnap a San Fransisco „környéki” Bay Area néhány száz lakosa már felfedezhette a Messenger új szolgáltatását, a digitális asszisztenst, az M-et. Az új keresőszolgáltatás a Messenger telefonos applikációjába épül be, és az első képek tanúsága szerint a felhasználóknak ajánlatokat is tesz, hogy miben tud segíteni: lehet étteremben asztalt foglalni, születésnapi ajándékot keresni a házastársnak, vagy egy könyvet választani a hétvégére. A dolog azért érdekes igazán, mert a kereső vissza is kérdez: nemcsak ajánlja az éttermet, és lefoglalja az asztalt, de ha kell, megrendeli a taxit is.

David Marcus, a Facebook üzenetszolgáltatásokért felelős alelnöke azt nyilatkozta a Wired.com-nak, hogy az M több lesz, mint egy hagyományos digitális segítő, hiszen a mesterséges intelligencia mellett élő emberek is segítik majd a feladatok elvégzését. Intelligens keresőből azért van bőven, az Apple Sirije, a Google Now vagy a Microsoft Cortanája is kihasználja a szuperszámítógépek erejét, mások – így például a TaskRabbit vagy a Magic – pedig élőerőt alkalmaznak a kérések teljesítésére. A Facebook új szolgáltatása egy hibrid, a munkatársak tanítják is a gépeket, és ellenőrzik a válaszokat. Ugyanúgy kell csetelni vele, mint bárki mással: a normális nyelvet kell használni, és ugyanúgy válaszolni az üzenetekre.

Marcus nem titkolja: a cél az, hogy a Messenger legyen az első dolog, amit valaki megnyit a mobilon. Az esélyek nem rosszak: a Facebook nemcsak megőrizte vezető helyét a mobilapplikációk között az amerikai piacon (több mint havi százmillió egyedi látogatóval), de sikerült közel ennyi látogatót hoznia a Messenger számára is. A cég alelnöke szerint a társaság ennek ellenére hátrányban van a versenytársaival szemben, hiszen nincs saját mobiltelefonos operációs rendszere (amellyel a keresőjét rá tudja erőltetni a felhasználókra, mint az Apple, a Google vagy a Microsoft).

Ha az M hatékonyabb segítségével meggyőzi a felhasználókat, a Facebook nagyot kaszálhat. A keresési piac tarolása ugyanis pénzt jelent: akár jutalékot a tranzakciók után, de hirdetési bevételt is, hiszen nem lesz mindegy, milyen szolgáltatást vagy terméket ajánl a gép. A szándék gyakran vezet vásárláshoz, megrendeléshez – magyarázta David Marcus, aki szerint ez végtelenített pénztermelési lehetőség a Facebook számára. Az egy éve (2014 júniusában) szerződött alelnök ezzel a húzással beválthatja a szerződtetéséhez fűzött reményeket is: Marcust a PayPal elnök-vezérigazgatói székéből csábította el a Facebook, hogy a felhasználók magas számából valódi profitot csináljon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.