Kína nagymértékben csökkenteni fogja a külföldi beruházásokat érintő korlátozásokat, és folytatja irányítási feltételeik reformját – ezt ígérte az Egyesült Államokban tett látogatásakor Hszi Csin-ping kínai államfő. Hszi a nyugati partvidék ipari és high-tech fellegvárában, Seattle-ben kezdte útját, ahol több eseményen is találkozott az üzleti élet olyan vezetőivel, mint Tim Cook, az Apple vezérigazgatója, vagy a befektetési guru Warren Buffett, a Microsoftnál tett látogatásán pedig a vezérigazgató Satya Nadella mellett az alapító Bill Gates is fogadta.
A nyilvánosan elhangzott ígéretek mellett hírügynökségi beszámolók szerint a privát tárgyalásokon olyan kérdések is szóba kerültek, mint a szellemi tulajdon védelme, az átlátható szabályozások vagy a közös standardok – ezek régi vitatémák a kínai–amerikai gazdasági kapcsolatokban. A kínai internetszabályozást irányító Lu Vej egy zárt ajtók mögötti találkozón arra is utalt, hogy Kína és az USA megállapodásra készül a cyberbiztonság kérdésében – írta egy a tárgyaláson jelen levő forrásra hivatkozva a Reuters –, és békeidőben megakadályoznák az IT-infrastruktúra elleni támadásokat. Összességében azonban a protokolláris eseményekből a legtöbb tudósítás azt emelte ki, hogy a Facebook-vezér Mark Zuckerberg kínaiul beszélt mintegy egy percig Hszivel – nem tudni, miről. (A világ legnagyobb közösségi oldala nem működhet Kínában.)
Konkrét sikerről tudott viszont beszámolni a Boeing, amelynek seattle-i székhelyén a kínai elnök egy 787-es Dreamliner fedélzetén is járt. A világelső repülőgépgyártó bejelentette, hogy 300 repülőgép szállítására kötöttek szerződést Kínával – ebből 250 a fapados járatokra alkalmas keskeny törzsű –, listaáron 38 milliárd dollár értékben. (A szokásos engedmények mellett a Forbes szerint ez valójában 19 milliárd lehet majd.) Az ügylet önmagában nem kiugró, sokkal fontosabb az a megállapodás, amely a Boeing további pozícióit hivatott erősíteni. Az amerikai gyártó ugyanis üzemet is létesít Kínában, ahol az USA-ban gyártott 737-esek egy részének külső festését, illetve berendezési munkáit végzik majd el. Ez ellen máris tiltakoztak a Boeing szakszervezetei, amelyek szerint a vállalatnak könnyebb dolga lesz Kínában, ahol nem 40 óra a munkahét, és nem olyan szigorúak a környezetvédelmi előírások, mint az USA-ban.
A Boeing üzeme nem annyira a terjeszkedést szolgálja majd, mint inkább azt, hogy tartsa a lépést az Airbusszal – hívták fel a figyelmet ágazati elemzők. Az amerikai, illetve az európai repülőgépgyártó nagyjából fele-fele arányban osztozik most a kínai piacon, de az Airbusnak már 2008 óta van egy üzeme Kínában, ahol a Boeing 737-esek vetélytársának számító A320-asokat szerelik össze, és idén nyáron bejelentették, hogy egy újabbat is építenek. (Az Airbus a múlt héten nyitotta meg első A320-as üzemét az USA-ban is.) Kína közben – mint arról korábban beszámoltunk – arra is készül, hogy orosz közreműködéssel gyártson széles törzsű, hosszú járatokra alkalmas gépeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.