Szeptember 20-án a Nike Rungaroring futóversennyel véget ért az idei szezon a Hungaroringen, és ezt követően már meg is kezdődött a 4,3 kilométeres pálya kopórétegcseréjének előkészítése, ami azért is jelentős fejlesztés, mert erre az elmúlt harminc évben nem volt példa – mondta a Világgazdaságnak Gyulay Zsolt, a Hungaroring Zrt. elnök-vezérigazgatója. Most tehát újraaszfaltozzák az egész pályát, valamint új rázóköveket raknak le, a teljes beruházás költsége bruttó 750 millió forint, amit a cég saját forrásból fedez.
A programok szempontjából is sűrű éve volt a Hungaroring Zrt.-nek, amelyek közül a legkiemelkedőbb a Formula−1-es Pirelli Magyar Nagydíj, de emellett sikeres volt a WTCC vagy a legutóbbi kamionverseny is, és összességében több százezer vendég volt a mogyoródi központban – mondta Gyulay. A cégvezető elégedett az idei teljesítményükkel, és szerinte jó az esélye annak, hogy a Hungaroring Zrt. pénzügyi szempontból nyereséges évet zárjon. (Mint minden pálya, a Hungaroring esetében is a jegybevétel adja az éves bevétel 80-90 százalékát. Emellett a társaság évente 200 napon hasznosítja a pályát, és ebből származik a cég további jelentősebb forrása.)
Most tehát hozzálátnak a pálya felújításához, amelyhez egy ideig nem kell majd hozzányúlni, de a többi létesítmény – így például a lelátó, a főépület, a bokszutca – megérett a bontásra, illetve az újjáépítésre. A Hungaroring Zrt. által készített tanulmány és a felmérések is azt igazolták, hogy az épületeket célszerűbb lebontani, mint felújítani. Az építkezés során a régi közműveket – csatorna, víz, áram – is ki kellene váltani. Az előbbieken túl egy új beléptetőrendszert is magában foglaló fejlesztéseknek egy motorizációs látogatóközpont jönne létre, amely az év minden napján nyitva állna, és a családoknak különböző – a motorizációhoz kapcsolódó – rendezvényeket kínálna.
A tervek szerint a beruházás költsége 25 milliárd forint körül alakulna, amit központi forrásból fedeznének. Utóbbira az adhat reményt, hogy a kabinet kiemelten kezeli a sportberuházásokat, a stadionépítéseket, az elmúlt időszakban jól haladtak, és most is jó ütemben folynak a különböző nagy sport-infrastruktúraberuházások, amelyeknek a sorába illeszthető lenne a Hungaroring fejlesztése is.
A társaság abban bízik, hogy a kormány minél előbb dönt a beruházásról, amely után hozzáláthatnának az engedélyeztetési, kivitelezési tervek elkészíttetéséhez, pályáztatásához. Az időigényes közbeszerzés mellett az is nehezítheti a fejlesztést, miszerint mindezt úgy kellene végrehajtani, hogy a futamot is meg tudják tartani. Gyulay arra számít, hogy jövőre elkezdődhetne a tervezés, és a Magyar Nagydíj után elkezdhetnék elbontani a főépületet, a bokszutcát, a lelátókat (amelyeket az utóbbi időben csak toldoztak-foldoztak), és remélhetően egy év elegendő lenne ahhoz, hogy ezek helyén felhúzzák az új épületeket.
Bár a kormány még nem döntött a harmincéves létesítmény újjáépítéséről szóló beruházásról, de ezt megelőlegezheti Szijjártó Péter külgazdasági miniszter korábbi kijelentése, amely szerint mindezt úgy akarják végrehajtani, hogy az a 2024-es olimpiai pályázatban foglaltakkal is egybevágjon, s a különböző fejlesztések kölcsönösen erősítsék egymást. A fejlesztés a Magyar Nagydíj jövőjének szempontjából is fontos, a jogtulajdonos ugyanis különböző elvárásokat fogalmaz meg a pályával, a létesítménnyel kapcsolatban, márpedig Magyarország hosszú távon szeretne számolni a versennyel, és a kabinet minél előbb szeretné megkötni azt a szerződést, amely 2026-ig garantálja, hogy a Hungaroringen legyen Forma–1-es futam.
Egy kis pályatörténet
A Hungaroringet rekordidő, nyolc hónap alatt építették fel – erre alig akad hasonló példa a világban –, ennek köszönhető, hogy 1986. augusztus 10-én megrendezték az 1. Magyar Nagydíjat. A pályát ezután kétszer építették át, először 1989-ben, majd pedig 2003-ban. Utóbbi már nagyobb változtatás volt: meghosszabbították a célegyenest, változott az 1-es és a 14-es kanyar. A pálya hossza eredetileg 4014 méter volt, majd 3975-re csökkent, és egy ideje már 4381 méteres pályán száguldanak a világ legjobb autóversenyzői.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.