Lemondott Martin Winterkorn, a Volkswagen AG vezérigazgatója. aki közleményében azt jelezte, hogy az autógyártónál egy új kezdetre van szükség, amelynek a személyi oldalon is meg kell mutatkoznia. „A lemondásommal ennek az új startnak nyitok szabad utat” – fogalmazott a német vállalat, egyben a világ legnagyobb autógyártójának távozó vezetője.
A Volkswagen irányítását 2007-ben átvevő Martin Winterkorn alapvető változásokat hozott a társaság életében, amely ennek köszönhetően a világ legnagyobb autógyártójává emelkedett.
A társaságnál több mint 600 ezren dolgoznak, és 12 márka alkotja a portfóliójukat, ráadásul igen széles, a Lamborghinitől a Scania kamionokig terjedő palettán. A most lemondott vezérigazgató irányítása alatt dinamikusan terjeszkedett a VW-csoport, amely száz fölé növelte gyárainak a számát, kiemelt figyelmet fordítva a kínai és észak-amerikai piacra.
Rendkívül nehéz helyzetben veszi át a Volkswagen irányítását az új vezérigazgató, akit várhatóan pénteken, a cég igazgatóságának ülésén neveznek majd ki. A dízelmotorok károsanyag-kibocsátásáról szóló adatok meghamisítása miatt kirobbant botrány világszerte mintegy 11 millió járművet érint, vagyis többet, mint amennyit a társaság egy évben elad. A vállalat 6,5 milliárd eurót különített el az ügy kapcsán felmerülő költségekre.
A Bloomberg szerint több elemző azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a Volkswagen-botrány magát az eurót is gyengítheti.
A német autógyártó részvényeinek értéke a hét elején 40 százalékot zuhant. A botrány a devizapiacokra is átterjedhet, hiszen rövid távon aláássa a legnagyobb európai piacba, Németországba vetett bizalmat, rombolhatja a német termékek hírnevét is. Az Európán kívüli autóértékesítés a német exportnak 18 százalékát adta tavaly. Nem csoda, hogy a bizalom helyreállításának érdekében Angela Merkel német kancellár is a lehető leggyorsabb lépéseket sürgette már Winterkorn lemondása előtt.
A VW éléről az a Winterkorn távozik, akinek nyolcéves uralma alatt a cég megduplázta az eladásait, és majdnem megháromszorozta a profitját. Ráadásul a VW felügyelőbizottságának hattagú elnöksége tavasszal megerősítette tisztségében, és megállapította, ő a lehető legjobb elnök az igazgatótanács élén. Ezzel akkor a magyar gyökerekkel is rendelkező Winterkorn élete legnagyobb csatáját nyerte meg Ferdinand Piech fb-elnökkel szemben, akinek a meghatározó VW-részvényes Piech család képviseletében addig döntő volt a szava a konszernnél.
Most azonban történetének legsúlyosabb válságát éli át a Volkswagen-csoport, amelynek részvényei hatalmasat estek. A VW-botrány a többi autógyártó papírjára is rányomta a bélyegét. Ez pedig csak az egyik súlyos anyagi terhe a hamisításnak, vagyis más következményei is lehetnek az amerikai VW-botránynak. Az olasz kormány például kilátásba helyezte: ha kiderül, hogy a botrány az Olaszországban értékesített VW-járműveket is érinti, leállítja ezek árusítását. Több európai kormány is vizsgálatokat sürget annak kiderítésére, hogy a Volkswagen mellett mely cégek csalhattak még. Lapzártánkig nem kaptunk választ arra, hogy a magyar kormány tervez-e szigorítást vagy vizsgálatot.
A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület szerint a VW-botrány kapcsán végzett dízelmotor-vizsgálatok alapján azok nem felelnek meg sem az amerikai, sem pedig az európai emissziós követelményeknek, a határértékeket jóval meghaladó szennyezéssel üzemelnek, ezért a dízelmotort be kellene tiltani, de legalábbis kitiltani a sűrűn lakott övezetekből.
Az Audi itteni letelepedésében és fejlődésében kulcsszerepet játszó Winterkorn a magyar politikai élet vezetőivel, köztük Orbán Viktor miniszterelnökkel is kiváló kapcsolatot ápolt. A VW-botrány tétje a magyar gazdaság számára is nagy. A győri Audi Hungaria Kft. ugyanis a VW-csoport márkáinak egyik meghatározó motorgyártója, így ha az események hatására csökken a Volkswagenek, illetve a németek más márkáinak eladása, az kihathat a magyarországi gyár termelésére. Márpedig az a hazai GDP-ben is érződne, hiszen a legnagyobb termelőcégről van szó.
Az Audi Hungaria Motor Kft. 2015 első fél évében több motort és járművet gyártott, és 11,7 százalékkal növelte árbevételét az előző év azonos időszakához képest, ezzel az eddigi legmagasabb termelési volument érte el a cég. Június végén minden eddiginél több munkatárs dolgozott a vállalatnál.
Az Audi Hungariánál 1,067 millió motort gyártott (ez hajszállal volt több az egy évvel korábbinál). Az üzemben 817 ezer négy- és öthengeres Otto- és dízelmotort, 228 ezer hathengeres, valamint 22 ezer nyolc- és tízhengeres erőforrásmotort gyártottak. A győri motorgyár a Volkswagen-konszern több mint 30 telephelyére szállít erőforrásokat.
A járműgyártásban 85 ezer autó autó gördült le a gyártósorról az előző évi 66 ezer után. A kft. árbevétele az első fél évben 4147 millió eurót tett ki. 2015. június 30-án 11 342 munkatárs dolgozott a motor- és járműgyártónál, amely 5,3 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi szinthez képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.