Jelenlegi formájában nem betartható a reklámtörvény mától hatályos módosítása, mert nem egyértelmű, ebből fakadóan visszaélésre is okot ad – vélik a Világgazdaság által megkérdezett szakmai szereplők. Winkler Katalin, az egyik legnagyobb médiaügynökség, a Panmedia gazdasági és operatív igazgatója már korábban felvetette a jogszabályban szereplő fogalmak pontosítását, értelmezését. A kérdések tisztázása céljából a szakma szereplői számos állásfoglalási kérelmet nyújtottak be az illetékes minisztériumhoz – értesült a Világgazdaság, de információink szerint a kérelmezők nem kaptak állásfoglalást. (Egyelőre lapunk sem kapott választ a tárcától.)
A módosított jogszabály alapján ezután 15 százalékos reklámközvetítői díjat kell a reklámozóknak megfizetniük a közvetítőknek, vagyis a médiaügynökségeknek. Ezek a cégek, tehát a médiaügynökségek az adott média – televízió, rádió, sajtó, internet – célcsoportjának meghatározásáért, a médiakampány tervezéséért, a médiamix összeállításáért (tehát hogy hol célszerű egy adott reklámot elhelyezni), mindezek közvetítéséért, adminisztrációjáért kapják a díjat.
A jogszabály módosítása után lehetőség van arra, hogy a reklám közzétevője (a médiavállalkozás) árengedményt nyújthasson a reklámközvetítőnek, az azonban köteles ezt teljes mértékben továbbadni a reklámozónak. A szakma példátlan beavatkozásnak tekinti a 15 százalékos hatósági ár megszabását. Eddig ezt a piac rugalmasan alakította. Jelenleg a reklámközvetítő a reklámot közzétevő – jellemzően a médiaszolgáltató – reklámbevételeinek 5–20 százalékát bónuszként kapja év végén, a jogszabály azonban eltörli a bónuszrendszert.
Ráadásul ebben a bizonytalan jogszabályi környezetben a médiaügynökségeknek és a reklámoztatóknak szeptember 30-ig újra kellett kötniük a szerződéseiket, ami azért is jelentett problémát, mert a megállapodások sok esetben éves szintűek, miközben az sem volt egyértelmű a szereplők számára, hogy a szeptember 30-i határidő miként érinti a már élő szerződéseket. Így aztán a cégek az elmúlt hónapokban megpróbáltak megoldást találni a helyzetre, ami azért sem volt könnyű, mert a tíz legnagyobb médiaügynökségnek ötven–száz – részben nemzetközi – ügyfele is lehet.
Azt pedig ma még végképp nem lehet megtudni, hogy a szereplők közül mely csoportokat pontosan miként érintik a változtatások. Leginkább a médiaügynökségek lehetnek az elszenvedői az új előírásoknak. Közülük is a kisebb médiaügynökségeket és médiavállalkozásokat érintheti érzékenyen a módosítás – vélik a szereplők.
„Példátlan jogszabályi változások valósultak meg az elmúlt időszakban, s ezek óriási piaci bizonytalanságot okoztak. Ezek közé tartozik a szakmával való egyeztetés nélkül bevezetett bónusztörvény” – mondta a Világgazdaságnak Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnöke.
További aggodalomra adhat okot az állam növekvő befolyása, amely nemcsak a szabályozásban mutatkozik meg, hanem reklámköltési oldalon is jelentkezik, hiszen az állami hirdetések a teljes reklámköltés csaknem húsz százalékát teszik ki. Idén a Magyar Reklámszövetség már pozitív reklámköltési számokat publikálhatott, ami némi optimizmusra adott okot. De a reklámadó és a bónusztörvény ismételten visszaveti a piacot, nehéz helyzetbe hozza a hazai tulajdonú vállalatokat a globális versenyben, holott az MRSZ a PwC-vel 2013-ban készített tanulmánya egyértelműen kimutatta a reklámköltés igen pozitív hatását a GDP-re – tette hozzá Urbán.
Megkérdeztük a TV2-t is arról, hogy őket miként érintheti a jogszabály módosítása, a csatornánál azt válaszolták, hogy kérdéseink nagy része olyan területeket érint, amelyek üzleti titkot képeznek, ezért nem áll módjukban megválaszolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.