A 62 éves Matthias Müller eddig a Porsche AG vezérigazgatója volt. Martin Winterkornt váltja a 12 márkát összefogó cégcsoport élén. Megbízatása azonnali hatállyal életbe lép. Müller első számú feladatának nevezte, hogy visszaszerezze a bizalmat a VW-csoport iránt.
Martin Winterkorn szerdán mondott le a Volkswagen vezérigazgatói posztjáról, miután az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A VW elismerte a csalást, és jelezte, hogy világszerte mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autóját érintheti az ügy.
Berthold Huber, a felügyelőbizottság (fb) ideiglenes elnöke a VW wolfsburgi székházában tartott rövid sajtótájékoztatóján "erkölcsi és politikai katasztrófának" nevezte az emissziós csalást, amelyért megítélése szerint "egy kis csoport" tehető felelőssé. Bernd Osterloh, a munkavállalók által delegált egyik fb-tag szintén azt mondta, hogy "emberek kis csoportja okozott óriási kárt" a cégnek.
A felügyelőbizottság a rendelkezésére álló információk alapján azt javasolta, hogy bizonyos munkavállalókat azonnali hatállyal mentsenek fel a munkavégzés alól, amíg a csalási ügyben vizsgálat folyik. Ez részben már meg is történt - mondta Huber, de sem neveket, sem beosztásokat nem említett.
Müller azt ígérte, hogy a cég felülkerekedik a botrányon. "Felül tudunk kerekedni és felül is kerekedünk a válságon. Együtt még erősebb vállalattá tesszük a Volkswagent" - mondta.
A VW-csoport új vezérigazgatójára hatalmas feladat hárul: menedzselnie kell a hamisítási botrányt és újra kell építenie a vállalat imázsát.
Müller kinevezése mellett a felügyelőbizottság jóváhagyta a vállalatirányítás átalakítására tett változásokat, ami a döntéshozatal decentralizálása mellett a márkák és a régiók erősítését is előirányozza. A felügyelőbizottság élére Dieter Pötsch pénzügyi igazgatót javasolták. Az fb elnöki tisztségét Huber ideiglenes hatállyal tölti be azóta, hogy a vállalatvezetés hatalmi harcában alulmaradt Ferdinand Piëch április végén lemondott a tisztségről.
A botrány továbbra is erős hullámokat vet. Nemcsak a személygépkocsik, hanem a kisebb haszonjárművek károsanyag-kibocsátási adatait is meghamisította a Volkswagen. "Jelenlegi ismereteink szerint a személyautókon kívül a haszonjárművek esetében is befolyásolták az emissziós adatokat" - mondta Alexander Dobrindt közlekedési miniszter pénteken a német hírügynökségnek.
Dobrindt a német parlament alsóházában pénteken elmondta, hogy a német utakon mintegy 2,8 millió autó közlekedik, amelyek érintettek lehetnek a hamisítási botrányban. A miniszter közlése szerint az EA 189-es motor 1600 és 2000 köbcentis változatával felszerelt személyautókról, illetve furgonokról van szó, de most vizsgálják, hogy az 1200 köbcentis motoroknál is fennáll-e a probléma.
Bár a VW a héten azt ígérte, hogy pénteken közzéteszi az érintett modelleket tartalmazó listát, ezt nem tette meg.
A BMW után pénteken a Daimler kényszerült magyarázkodásra. A Daimler német autógyártó a "lehető leghatározottabban" tagadta pénteken egy környezetvédelmi szervezet azon állítását, hogy csalt volna bizonyos járművei esetében a motorok károsanyag-kibocsátási értékeinek mérésében. A dízelmotorokat régóta bíráló Német Környezetvédők nevű szervezet csütörtökön közölte: részletes információi vannak arról, hogy szinte minden német autógyártó, azaz nemcsak a Volkswagen, hanem a Daimler, a BMW és az Opel is meghamisította dízelmotoros autók károsanyag-kibocsátási értékeit.
Londoni pénzügyi elemzők szerint a német gazdaság hosszabb távon valószínűleg komolyabb károsodás nélkül megússza a Volkswagen csalási botrányát. A City egyik legnagyobb pénzügyi-gazdasági elemzőháza, a Capital Economics szakértői pénteken összeállított helyzetértékelésükben közölték, hogy 2015-ben és 2016-ban változatlanul 1,5 százalékos, 2017-ben pedig 1,7 százalékra gyorsuló gazdasági növekedést várnak Németországban.
A botrány esetleges szélesebb gazdasági hatásaival kapcsolatos aggályok érthetők, hiszen a Volkswagen 600 ezer embert foglalkoztat, közülük 270 ezret Németországban, és a járműgyártás adja a teljes német ipari termelés 17 százalékát. Az ipar a német gazdaságban előállított bruttó hozzáadott érték 26 százalékát termeli meg, vagyis az autóipar a teljes német gazdasági kibocsátás csaknem 5 százalékát jelenti.
Mindemellett a korábbi hasonló külföldi incidensek tapasztalatai azt sugallják, hogy az ilyen jellegű botrányok nem gyakorolnak érezhető közvetlen hatást a járműágazat teljesítményére. A Toyotának 2009 és 2011 között 9 millió autót kellett visszahívnia egy olyan hiba miatt, amely a járművek váratlan gyorsulását okozta, a General Motors pedig csak tavaly 27 millió autót hívott vissza a gyújtásrendszer hibája miatt.
A statisztikák azonban azt mutatják, hogy az érintett időszakokban sem a japán, sem az amerikai autógyártásra nem gyakoroltak érezhető hatást ezek a visszahívási epizódok, és a két cég részvényárfolyamai is gyorsan ledogozták kezdeti veszteségeiket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.