Már véget is ért az utószezon a Balatoni Hajózási (BH) Zrt.-nél, amelynek a személyhajózásból származó árbevétele szeptember 6-ig 3,3 százalékkal haladta meg a tavalyi év hasonló időszakában elkönyveltet, miközben a tarifák nem változtak – nyilatkozta Veigl Gábor, a Balatoni Hajózási (BH) Zrt. értékesítési igazgatója. A bevételnövekedést hátterében a programhajók fejlesztése és az utazási szokások változása áll. Az időjárás miatt a menetrend szerinti utasforgalom 1,6, a nem menetrendi pedig 3,9 százalékkal csökkent ugyanis: összességében 626 ezren vették igénybe a társaság személyhajózási szolgáltatásait.
Némi visszaesését tapasztalt a második legnagyobb hajózási cég, a Vanyolai Hajózási Kft. ügyvezető igazgatója, Vanyolai Krisztián is. Az időjárás tavaly nagyon kegyes volt a hajózási céghez, az elmúlt évben 10 százalékkal több utast szállítottak a főszezonban, mint egy évvel korábban. Az idei szezon azonban felülmúlta a társaság várakozásait. A bevétel növekedése részben annak köszönhető, hogy a menetrendi hajókon többen váltottak hosszabb útvonalra jegyet, és népszerűbbek lettek a társaság programhajói is.
A bulihajókon 19 százalékkal, a naplementehajókon 32, a Balatoni Minimax gyerekhajóprogramon 37, míg a gyorshajóik nyújtotta élményhajójáratokon 82 százalékkal több utast szállítottak, mint egy évvel korábban. A társaság kikötői közül a siófoki forgalma növekedett a leglátványosabban, a balatonfüredié és a fonyódié pedig a tavalyi szinten maradt, míg a kisebbek közül a balatonboglári, a balatonföldvári és keszthelyi teljesített a legjobban. A piac megtartásának érdekében Vanyolaiék is megpróbálnak új elemekkel előállni, ilyen volt például a balatonfüredi borászokkal összefogásban elindított „borhajó”-járatuk. A nyári főszezon véget ért, de október végéig, november elejéig még kifutnak a hajók, ebben az időszakban különböző csoportok, rendezvények jelentős forgalmat hozhatnak – tette hozzá az ügyvezető.
A személyhajózás mellett a BH Zrt.-nek más bevételi forrásai is vannak, így például a kompok közlekedtetéséből. Szeptember 3-ig 5 százalékkal nőtt ezeknek a forgalma a tavalyi év hasonló időszakához képest – mondta az igazgató. Ezeken a járatokon eddig 882 ezer utast és 310 ezer járművet szállítottak. A társaság 11 vitorláskikötőjében, ami a tó vitorláskikötői férőhelyeinek körülbelül a harmadát adja, pár százalékkal tovább nőtt a bérlők száma, és így meghaladja az 1600-at. A cég idén ősszel még a fonyódi kikötő bővítését tervezi, Szemesen is várható fejlesztés, Alsóörsön pedig új, 150 férőhelyes vitorláskikötőt építenének. Ennek az előkészítése megkezdődött, most lesz a végleges jóváhagyása.
Részben a kikötők használatának kapcsán a 21 tóparti önkormányzat tulajdonában lévő BH Zrt. és a piac szereplői között nem felhőtlen a viszony, de a korábbihoz képest egy kicsit jobb a helyzet – fogalmazott Vanyolai, aki a BH élén lezajlott változástól jobb együttműködést remél. Elmondása szerint az új vezetés próbál megoldást találni az eddig felmerült problémákra. (Május végétől Kollár József, a DRV Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. önkormányzati divíziójának volt vezetője tölti be a vezérigazgatói posztot).
Korábban Vanyolaiék nem tudtak érdemi párbeszédet folytatni a BH előző vezetésével, aminek az lett a vége, hogy a Vanyolai Hajózási Kft. a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordult, mondván, hogy a BH visszaél az erőfölényével. Ennek az eljárásnak még nincs vége, de annyit már sikerült elérniük, hogy a jogtalannak tartott mederhasználati díjat nem kell fizetniük. Ez az elmúlt két évben 700-800 ezer forint pluszkiadást jelentett a cégnek, amelyet azóta vissza is kaptak.
De emellett még bőven akad fizetnivalójuk a hajózási cégeknek a BH számára. Ilyen például a kikötőhasználati díj. Egykor, 2007-ig a BH Zrt.-vel kötött szereződés alapján – hajónként – éves összeget fizettek, amiért valamennyi kikötőt használhatták, és azoknak minden szolgáltatását igénybe vehették.
Amikor egyre több szereplő jelent meg a sétahajópiacon, az önkormányzati tulajdonú cég megszüntette az éves kikötőhasználati díjat – helyette havi összeget kellett fizetni –, és ezzel párhuzamosan évről évre több korlátozást vezetett be. Mindeközben a BH a kikötőhasználati díjat 2007 és 2014 között négyszeresére emelte, vagyis – hét hónapos működéssel számolva – egy hajó után a korábbi havi 339 ezer forint helyett 1,3 millió forintot kellett fizetni, idén pedig 10-15 százalékkal emelte meg az árakat a cég.
Korábban a díjszámítás alapja a hajó befogadóképessége volt, így Klára nevű hajójuk 300 fős kapacitása után kellett a meghatározott összeget kifizetni. A költségek csökkentésének érdekében Vanyolaiék a hajót később 200 fősre alakították át, de még így sem volt kifizetődő az üzemeltetése, ezért eladták a Klárát, és három hajóval működnek tovább. Tavaly a BH új díjszabást vezetett be: a hajó hossza és szélessége (pontosabban a négyzetméterszáma) alapján szabja ki a díjat. A spórolás érdekében Vanyolaiék levették a Jókai hajó díszét, az orrárbócot, s ezzel nagyjából kétmillió forintot takarítottak meg.
A BH egy ideje veszteglési díjat is kiszab, amelyet akkor kell fizetni, ha a hajó üresen áll. Ráadásul ezt a díjat a kikötő nyitvatartási idején kívüli időszakra is fizetniük kell, ami a teljes díj ötven százaléka. (A hajózási cégnek tehát három jogcímen is fizetnie kellett a BH Zrt.-nek: a kikötő használatáért, a veszteglésért, illetve a mederhasználatért, ami tehát nemrég megszűnt. Ezeken felül az áram, illetve a víz is a magáncég költsége.)
A terhek tehát egyre nagyobbra nőttek, miközben a BH a balatonfüredi és a keszthelyi kikötők frekventáltabb részeit is saját használatúvá tette, valamint a hajók veszteglésére szolgáló helyeket elbontották, ami további jelentős korlátozás a többi piaci szereplő számára – mondta Vanyolai. Így, bár némileg javult a piac kisebb szereplőinek a helyzete, az továbbra sem rózsás – összegezte az ügyvezető.
"A BH korrekt viszonyra törekszik a piac többi szereplőjével, például azokkal is, akik használják a kikötőit, s akik ennek fejében kikötőhasználati díjat fizetnek” – mondta Veigl. A cég ebből származó éves bevétele a teljes árbevétel egy százalékát sem éri el. Az igazgató szerint a bérleti díj pedig arányban van az építés, illetve az üzemeltetés költségével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.