Jelentősen növekedett az elmúlt időszakban a széfszolgáltatások iránti kereslet a hitelintézeteknél: több szereplő is arról számolt be lapunknak, hogy egyes fiókjaiban csak előjegyzéssel lehet bérelt helyhez jutni. Teljes a kihasználtság például a Budapest Banknál is, csak előjegyzésre tudnak széfbérleti szolgáltatást biztosítani. Mindemellett a nyári szezonban fokozott érdeklődést tapasztaltak a hitelintézetnél. A CIB Banknál is arról tájékoztattak, hogy széfjeik kihasználtsága évek óta állandóan 100 százalék közeli, Budapesten várólistán is vannak ügyfelek. A banknál a fiókhálózat nagyjából harmadánál érhető el a szolgáltatás, amelyet lakossági és vállalati ügyfelek egyaránt igénybe vesznek. Az OTP Banknál közöltek szerint 2015 januárjától augusztusáig közel 700 darabos növekedés történt a széfek kihasználtságában: ennek eredményeképpen országos szinten augusztus 31-én a kiadott széfek száma meghaladta a kilencezret. A hitelintézet országszerte 61 fiókban üzemeltet széfeket.
Növekvő kihasználtságról számoltak be lapunknak az FHB-nál is. A hitelintézetnél emlékeztettek arra, hogy a nyár az egyik olyan időszak, amikor megbízhatóan növekszik az érdeklődés a széfszolgáltatás iránt. „Az FHB Bank a székházában nyújt széfszolgáltatást: a felmerült kereslet alapján a hitelintézet bővítette a trezorok méretválasztékát: ötféle méretben állnak rendelkezésre szabad széfszekrények az FHB Bankban” – közölték a pénzügyi szolgáltatónál.
Az FHB egyébként a honlapján található tájékoztató szerint jelenleg akciós feltételekkel kínálja a szolgáltatását: ha az ügyfél több széfet bérel, a második széfkulcs és ügyfélkártya díjának 50 százalékát, a harmadik széfkulcs és ügyfélkártya díjának pedig teljes egészét elengedik. Emellett, ha az ügyfél egy összegben kifizeti az éves díjat, a 12. havi díjat elengedik a hitelintézetnél, de 20 százalékos havidíjkedvezmény jár a Prémium Gold ügyfeleknek is.
A széfszolgáltatások növekvő népszerűségét több tényező is magyarázhatja: az egyik, hogy a brókerbotrányok nyomán több ügyfél is érzékennyé vált minden fajta kockázattal szemben, és a klasszikus megoldások felé fordul. A másik ok, hogy az alacsony kamatkörnyezet nyomán a lakossági ügyfelek alternatív befektetési megoldásokat keresnek, így nőhet a portfóliójukban az olyan értéktárgyak – ékszerek, műtárgyak, nemesfém – mennyisége is, amelyeket már érdemes lehet széfben elhelyezni. Nem elhanyagolható körülmény az sem, hogy a lakosságnál rohamosan nő a készpénz állománya is – a június végéig tartó egy év alatt 23 százalékkal, 3500 milliárd forint közelébe emelkedett –, így feltehetően annak egy része is a banki trezorokban köt ki. (Ez úgy is igaz lehet, hogy a hitelintézetek többsége deklaráltan nem vállal felelősséget a széfekben elhelyezett készpénzért.)
A széfszolgáltatások pedig nem tartoznak a legolcsóbbak közé: bár kis méretű – jellemzően 10 köbdeciméter környéki – helyet már lehet havi nettó ezer forint környékén is találni, ám ha az ügyfél nagyobb helyet szeretne, és extra biztosítást is igényel a szerződéshez alapesetben járó kártérítési limit mellé, a havi költségei akár a tízezer forintos nagyságrendet is elérhetik. Az alapvető feltételek viszont minden banki szolgáltatónál igen hasonlók: a legtöbb helyen elvárják, hogy a széf bérlője rendelkezzen az adott hitelintézetnél lakossági vagy vállalkozói számlával, és azon tegye elérhetővé a mindenkori bérleti díjat. Egyszeri díjtételként szokott felmerülni a kulcs díja, és ha az netán elvész, a zárcsere költségét is az ügyfélnek kell állnia. A bankoknál többnyire minimálisan három széfméretből választhat az ügyfél, de a CIB-nél például már hét kategória létezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.