A kormány csökkenteni akarja a gazdaság egyoldalú függőségét az autóipar teljesítményének hullámzásától, ezért arra törekszik, hogy más ágazatok is bővüljenek, mint a gyógyszeripar, az orvosi műszerek, gépipari alkatrészek gyártása - mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában kedd reggel.
A miniszter kifejtette: az autógyártás az export 13 százalékát, az ipari termelés 22 százalékát adja, nagyon komoly súlya van a nemzetgazdaságban.
A VW-csoport körüli botránnyal kapcsolatban arról tájékoztatott, hogy a légszennyezési értékeket meghamisító szoftvert tartalmazó 11 millió dízelmotorból 2-2,5 milliót gyártottak az Audi Hungária győri gyárában. Szerinte, ha lesz is visszaesés a termelésben a botrány következtében, az kevésbé fogja érinteni a győri gyárat, mint a konszern más üzemeit, mert a győri az egyik legkorszerűbb gyára a VW-csoportnak.
Szerinte bizonytalan, mennyire veti vissza az autóeladásokat a nyilvánosságra került csalás. Kifejtette: világszerte továbbra is használni fogják a dízelmotorokat, mert azok hatékonyabbak, mint a benzinmotorok.
A kormánynak a munkahelyek megtartására és az autóiparnak gazdaságban betöltött szerepe miatt a gazdaságra gyakorolt hatásra kell figyelnie az ügyben - tette hozzá Varga Mihály.
Varga Mihály: a magyar kormány áttekinti a helyzetet
A magyar kormány már a múlt héten elkezdte az egyeztetést a dízelbotrány kapcsán – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Egyelőre nem látszik az ügy hatása, de a nemzetgazdasági miniszter szerint az európai autóvásárlások visszafogása „a magyar gazdaság teljesítményének 0,3-0,6 százalékára is hathat”.
Varga szerint az ügy hatásai Magyarországot is érintik, mert Magyarországon komoly szerepe van az autógyártásnak, amely az ipari termelés 20-22 százalékát adja, és a magyar export több mint 10 százalékát biztosítja. Hozzátette: ezért is helyesnek bizonyult az, hogy a magyar kormány felismerte, diverzifikálni kell a magyar gazdaságot, és olyan iparágakra is nagy hangsúlyt kell helyezni, mint például a gyógyszergyártás, az informatika vagy a feldolgozóipar, mert ezzel csökkenteni lehet az autógyártás súlyát.
Az amerikai EPA azzal vádolta meg a járműgyártót, hogy olyan programot telepített 482 ezer autójába, amelynek segítségével manipulálni tudta a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatokat, s ezzel kijátszotta az előírásokat. Az amerikai szabályozás szerint ez a lépés gépjárművenként akár 37 500 dolláros bírsággal is sújtható, ami azt jelenti, hogy a maximális büntetési tétel kiszabásánál – ami egyébként nem valószínű – a Volkswagennek 18 milliárd dollár körüli számlával kellene kalkulálnia.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.