BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem az Uber kezdte ki a taxisok piacát

Az elmúlt bő két év alatt hatszáz taxi tűnt el Budapestről, de a taxisszövetség elnöke szerint ez inkább a szabályozás következménye, és nem az Uber rovására írható, ráadásul egyre többen utaznak taxival.

Folytatódik a taxisok és az Uber közötti párviadal. A mobil applikációra épülő szolgáltatást nyújtó cég egyebek között arról számol be, hogy a tavaly novemberi indulás óta már ezer autóspartner és 55 ezer utas regisztrált az Uber platformján Budapesten, ám Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint nem emiatt csökkent a taxisok száma a fővárosban, tehát nem ezzel magyarázható, hogy az utóbbi időben nehezen lehet taxihoz jutni Budapesten. Metál szerint ennek hátterében inkább a fővárosi közútfejlesztések állnak, amelyek korlátozzák a taxisok közlekedését, forgalmát is. A fővárosi taxisok száma az elmúlt két évben, vagyis a fővárosi taxirendelet bevezetése óta hatszázzal csökkent, és így ma 4700 taxiengedély van forgalomban, ami még mindig meghaladja az optimális számot, az ugyanis 3800-4000 járművet indokolna.

Miközben többen arra számítottak, hogy a fix, kilométerenkénti 280 forintos tarifa bevezetésével kevesebben veszik majd igénybe a taxikat, ezzel szemben az tapasztalható, hogy a taxirendelet hatálybalépése óta növekedett a szolgáltatást igénybe vevők száma – emelte ki Metál, ez szerinte a kiszámíthatósággal, megbízhatósággal magyarázható. Ma már az sem ritka, hogy az utcán leintik az utasok a taxikat. Míg korábban egy járművet heti egy-két alkalommal „fogtak így”, mára ez napi két-háromra nőtt, és egyre több külföldi is él ezzel, ami Metál szerint a szolgáltatás iránti bizalom növekedésének a jele.

Érdekes folyamat, hogy az utóbbi időben körülbelül tíz százalékkal nőtt a taxiengedéllyel rendelkező „mezítlábas” taxisok száma, vagyis azok köre, akik egyetlen fuvarszervezőhöz sem tartoznak – körülbelül minden negyedik taxis szabadúszó. Döntésük hátterében az áll, hogy nem akarnak vagy nem tudnak havi 60 vagy akár 250 ezer forintot fizetni a fuvarszervezőnek, amely ennek fejében nem is garantál meghatározott utasszámot, „csak lehetőséget” biztosít és diszpécserszolgáltatást nyújt a taxisnak. A „mezítlábasok”, nem  csibészek, legális a tevékenységük, szemben az uberesekkel – mondta az elnök, Szerinte egyébként arra is van példa, hogy az Uber által kínált 130 forintos kilométerár a végén meghaladja a taxitarifát.

Az Ubernek is be kell állnia a sorba – mondta Metál –, vagyis legális körülmények között kell működnie. Márpedig jelenleg például a magyar adóhatóság sem fér hozzá az Uber szerveréhez – mondta az elnök, aki szerint az uberesek nem akarnak ellenőrzött helyzetbe kerülni. (Ezt az Uber vitatja, bár elismeri, hogy az adózásról hosszabb ideje egyeztetnek a kormányzattal.)

A NAV állásfoglalása szerint csak hitelesített taxaméterrel rendelkező autóval lehet személyszállító szolgáltatást végezni – ezt már Horváth Csaba, az RT5 Taxi Holding Kft. ügyvezetője mondta lapunknak, aki azt is hozzátette, hogy elfogadhatónak tartják azt a személyszállítási formát, amelynek során a települések között egy kocsiban utazók megosztják egymás között a benzinköltséget, azokkal azonban problémájuk van, akik városon belül valójában taxiszolgáltatást nyújtanak egy mobilos applikáció révén.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.