BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tévénézők tudatosabban választanak

Szétdarabolt a magyarországi televíziós piac – véli Vidus Gabriella, az RTL Klub vezére.

Az RTL Klub Híradójának megvan a kétharmada – fogalmazott Kolosi Péter, a kereskedelmi televíziós programokért is felelős vezérigazgató-helyettes egy sajtóbeszélgetésen. Idén október végéig a kereskedelmi szempontból legértékesebb 18–49 éves korcsoportban ugyanis eddig 206 alkalommal nyerte a sávját az RTL Klub Híradója, míg a TV2 Tények műsora százszor mondhatta el ugyanezt, de a teljes lakosság körében is hasonló az arány a két televízió hírműsorainak versenyében.

A magyarországi televíziós piac európai szinten is rendkívül fragmentált, és ezt a folyamatot még gyorsította is a digitális átállás – mondta Vidus Gabriella, az RTL Klub vezérigazgatója, hozzátéve, hogy az analóg műsorterjesztés lekapcsolásával az ügyfelek csatornacsomagokat kezdtek váltani, miközben a csomagokban lévő csatornák száma megnőtt. Ma már a háztartások 57 százalékában több mint 50 csatornát tudnak fogni a nézők.

Egy másik trend is megfigyelhető: az átlagos televíziónézéssel töltött idő csökkent az elmúlt egy évben, ez jellemzi az európai piacot is, de amíg Magyarországon e téren volt öt jó év, addig Nyugat-Euró­pában folyamatos az olvadás. Az viszont szintén megfigyelhető, hogy a 18–29 éves korosztályban nincs csökkenés, és a 18–39 éves férfiak is kitartanak eddigi szokásaik mellett – mondta Kolosi, és kiemelte, hogy az RTL csatornák előkelő helyen állnak az átlagos nézettségi időben is.

Idén a teljes nap átlagában – a 18–49 éves korcsoport körében – az RTL Klub 14 százalék körüli, az RTL 3 (vagyis az RTL Magyarországhoz tartozó RTL II, Cool és Film+ alkotta értékesítési csomagja) 13 százalékos, míg a TV2 10 százalékos közönségarányt ért el. Főműsoridőben már kisebb a verseny. Az élen éves átlagban 20 százalékos közönségaránnyal az RTL Klub áll, a második az RTL 3, a harmadik pedig 12-13 százalékkal a TV2. A második blokkba – 2-4 százalékos közönségaránnyal – a Viasat3, a Comedy Central és a közmédia áll. A csatornák 65 százaléka pedig még mindig az egyszázalékos közönségarány alatt van – mondta Vidus.

Az RTL Klub tehát leginkább az RTL 3-mal és nem a TV2-vel versenyez. Az RTL Klub egykor éves átlagban 35 százalékos közönségarányt is tudhatott magáénak, de időközben a piac átrendeződött, egyre több csatorna jelent meg. Németországban egyébként az RTL 14 százalékkal piacvezető – tette hozzá Kolosi.

Az időeltolásos tévézés egyelőre gyerekcipőben jár Magyarországon – mutatott rá Kolosi, vagyis ez a fajta tévézés a kezdeti stádiumban van, a magas végzettségű, városi lakosság néz így csatornákat. Angliában a népesség körülbelül 10 százaléka néz időeltolással televíziós műsorokat, Magyarországon pedig egy százalék, és ez nem is változott az elmúlt egy év alatt – tette hozzá Vidus. A néző a bőség zavarában egyre inkább tudja, hogy milyen típusú műsorokat akar látni, és e téren is tapasztalható elmozdulás. Amíg ugyanis 2010 környékén naponta még 18-féle műsort néztek meg, addig ma már csak 15-félére vevők, vagyis ebbe kell bekerülni – mondta a vezérigazgató, s azt is hozzátette, hogy ez a jelenség figyelhető meg külföldön is, ahol sok új program megbukik, és a nagy régi formátumok térnek vissza.

Jön a Farm

Az RTL megvásárolta a Farm című realityműsort, amely tavasszal naponta kerül a képernyőre. A formátum a környező országokban nagyon sikeres – mondta Kolosi. A Farm egy évad erejéig egykor a Viasat3 képernyőjén futott, de a két országos kereskedelmi csatorna akkori valóságshow-versenyében méltatlanul alulmaradt.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.