A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) több mint 1500 munkatársa decemberben elsőként kapja meg elektronikus kártyáját – közölte a Világgazdasággal a BKK. A jelenlegi tervek szerint a 65 éven felüliek, utána pedig az éves és havi Budapest-bérlettel utazók számára nyílik meg a lehetőség a rendszer használatára, végül 2017-ben a bérlettel és a jeggyel utazók igényelhetik az utazáshoz szükséges elektronikus chipkártyát. (Ezzel az újítással a BKK már jövőre képes lesz pontosan kimutatni, hogy hány 65 éven felüli használja ingyenesen a járatokat – ez a közlekedési társaság állami támogatásáról szóló megállapodás miatt lehet fontos).
A teljes elektronikus jegyrendszer bevezetése több lépcsőben, párhuzamosan folyik. Elsőként a kártya kibocsátásának rendszerét alakítja ki a BKK, valamint az ahhoz szükséges szoftvereket tesztelik a szakembereik. Ez a BKK szerint azért fontos mozzanat, mert a rendszer teljes bevezetését követően több millió kártya kerül forgalomba.
A kártyakibocsátással párhuzamosan további két területen kezdődik meg, illetve folytatódik a fejlesztés. Egyrészt a központi hardver- és szoftverrendszerek, interfészek és tranzakciós rendszerek elkészítésén dolgozik a BKK a szállítóval közösen, másrészt a Futár rendszerhez hasonlóan több mint 2700 fővárosi közösségi közlekedési járműre kell felszerelni az érvényesítő készülékeket. A metrókapukat és HÉV-vonalakat a projekt 2017. decemberi zárásáig bekapcsolják a rendszerbe.
Összességében tehát a járművek, illetve a metró- és HÉV-állomások készülékeinek felszerelését követően lehet a rendszer üzemszerű indításáról beszélni, ezt a jövő év második felében kezdi meg a szállító.
A teljes körű működéshez a rendszer egyes elemeit össze kell kapcsolni egymással és egy központi szerveregységgel. A kapuk és a jegyérvényesítő készülékek erről a szerverről töltik le azt az információt, hogy az utas érvényes jeggyel vagy bérlettel utazik-e. Ezt az adatkapcsolatot fizikailag is és szoftveresen is ki kell építeni. A rendszert emellett a BKK számviteli rendszereivel is össze kell kötni azért, hogy minden egyes tranzakció – jegyértékesítés, utazás, számlaigénylés – a magyar számviteli szabályok szerint történjen.
Az elektronikus jegyrendszer bevezetése jelentős fejlesztést igényel, de emiatt semmiképpen sem emelkednek az utazás költségei, díjai – közölte a BKK. Ennek az az oka, hogy a rendszer bevezetése – a nyugat-európai tapasztalatok alapján – többletbevételt hoz a fővárosnak. Növeli a fizetési hajlandóságot, az utasok kényelmi szempontok alapján egyszerűbben és pontosabban tudják igénybe venni a BKK szolgáltatásait. A fizetési módok és lehetőségek kiterjesztése mellett a főváros elsősorban az elektronikus jegyrendszer bevezetésétől várja a fizetési fegyelem javulását, valamint ennek folyományaként a fővárosi közösségi közlekedés viteldíjbevételeinek növekedését. Az EBRD-hitel visszafizetésének forrása ezen többletbevétel lesz, ezért nem indokolt, hogy a hitelt továbbhárítsák az utasokra – emelte ki a közlekedésszervező vállalkozás.
Új ügyfélcentrumok is lesznek
Az elektronikus jegyrendszer bevezetését az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank 54,5 millió euró értékben finanszírozza a 2013. szeptemberben aláírt kölcsönszerződés értelmében. A fővárosi önkormányzat a 2013 áprilisában megkötött fejlesztési megállapodásból 5,3 milliárd forintot bocsátott a BKK rendelkezésére. A BKK-nak további mintegy 800 millió forintra lenne szüksége az elektronikus jegyrendszer kiszolgálásra alkalmas új ügyfélcentrumok kialakításhoz. A jövő év végére ugyanis megszűnnek a zártablakos pénztárak, így városrészek maradhatnak élőerős ügyfélkiszolgálás nélkül. A szerdai közgyűlésre készült előterjesztés szerint javasolják a 813 millió forintos támogatást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.