A csomagszállító cégeknél már november elején megkezdődik a karácsonyi hajtás, és december 24-ig meg sem állnak. Jó előre és tudatosan készülnek a hétről hétre növekvő forgalomra. November második felére azokat az autókat is munkába állítják, amelyeket év közben nem használnak, s ha nem tudják cégen belüli átcsoportosításokkal megoldani, akkor pár hétre futárokat vesznek fel. Bár az a cél, hogy ne növekedjen a szállítási idő, nem titkolják, hogy időnként vannak nehézségeik a karácsony előtti napokban. A Magyar Posta külön figyelmeztet, hogy a karácsonyi forgalomban az interneten jellemzően távol-keleti, illetve tengeren túlról megrendelt áruk átfutási ideje akár 50 nap is lehet.
A DPD-nél a november mintegy 30 százalékos, a december pedig közel 40 százalék körüli többletforgalmat eredményez az év többi hónapjához képest. A társaság általában már szeptember elején kész tervvel várja a főszezont, s október közepétől növelik kapacitásukat a kiszállításban, az ügyfélszolgálaton és csomagpontokban egyaránt – mondta Hosszú Csilla, a DPD Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. A DPD megérzi az internetes áruházak év végi akcióit, ilyenkor nemcsak az export-, hanem az importszállítások is számottevően nőnek. A küldemények többsége általában magánszemélyeknek megy, a magánszemélyektől induló szállítás inkább decemberre jellemző, s akkor is leginkább külföldre.
A DHL-nél novemberben és decemberben a teljes forgalmat tekintve akár 30-35 százalékkal nő a küldemények száma egy átlagos hónaphoz viszonyítva – mondta Üveges Zoltán, a DHL Express üzletfejlesztési vezetője. A magas kihasználtság miatt ebben az időszakban csökkenhet a szervezet rugalmassága, ezáltal nőhet például a szállításokhoz kapcsolódó ügyintézés időigénye, főként ha egyedi kérések is felmerülnek – teszi hozzá. Mivel a társaság alapvetően a nemzetközi szolgáltatásokra összpontosít, a külföldi forgalomban tapasztal évről évre erőteljesebb növekedést.
A magánszemélyek karácsonyi szállításai elsősorban az Európai Unió országaiba irányultak, a vállalati ügyfelek esetében pedig ilyenkor megnő az EU-n kívüli országokba feladott küldemények mennyisége.
A GLS Hungary a karácsonyt megelőző időszakban kétszer annyi küldeményt szállít ki, mint egy átlagos hónapban – mondta Farkas Gergely ügyvezető igazgató. Idén különösen jó helyzetből várják az ünnepet, ugyanis most fejeződött be az új üzemük építése, amellyel a GLS megduplázta a szortírozási kapacitását. A GLS megbízásainak több mint 99 százaléka cégektől érkezik az év végi időszakban, a csomagok kétharmada pedig az e-kereskedelemből származik. A GLS a magyar webshopok több mint 40 százalékának dolgozik.
A TNT inkább az üzleti szegmensben érdekelt, s mint Járosi Márton, a TNT Express Hungary ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, az utolsó negyedévben általában 10-15 százalékkal nő a forgalmuk minden szolgáltatási szegmensben. A karácsonyi szezon már november elején megkezdődik, ilyenkor főleg ipari félkész termékeket, nyersanyagokat szállítanak, a hónap közepétől inkább a késztermékek jellemzőek, december közepén pedig csúcsra jár a vállalat.
Az e-kereskedelem bővülésével a belföldi futár-, expressz és csomagszolgáltatások piaca évente átlagosan 10 százalékot meghaladó mértékben növekszik, a forgalom negyede az év utolsó két hónapjára koncentrálódik – tudtuk meg a Magyar Postától. A cégnél a csomagok jelentős része internetes rendelés, a magánszemélyek közötti csomagküldés a forgalom csekély részét teszi ki.
Extrém esetek
A TNT-nél külön csoport van a különleges kérések teljesítésére, így sikerült egy december 26-án érkezett kérést teljesíteni, amikor is még aznap jelentős mennyiségű autóalkatrészt kellett Marokkóba szállítani. A DHL viszont az egyik legnagyobb hazai webshop több ezer küldeményét kézbesítette december 23-án és 24-én, de szentestére szervezett már egyedi szállítást is. A DPD a Magyar Élelmiszer Banknak segít az év végén célba juttatni az adományokat, de volt, hogy a tél beállta előtt, állatotthonokkal együttműködve, kutyaházakat szállított rászoruló családoknak, hogy az állatok ne fagyjanak meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.