Az elmúlt hetekben felerősödő terrorfenyegetettség nem kedvezett a légiközlekedési szektornak sem. Az orosz gép lelövése és a párizsi támadássorozat hatással volt az utazási kedvre, és bár a foglalások jelentős visszaeséséről még nem számolt be egyetlen nagy európai légitársaság sem, az Air France, az Air Berlin és a Norwegian Air is azt nyilatkozta, hogy csökkenést tapasztalt az új foglalásokban.
A légiforgalom visszaesésével kapcsolatos aggodalmak a részvényárfolyamokban is türköződtek, a legnagyobb európai légitársaságok papírjai többségében estek a párizsi események óta. A legnagyobb esést az Air France-KLM és a jelentős francia tevékenységgel rendelkező brit fapados, az EasyJet részvényei produkálták: a két papír 7, illetve 8 százalékkal került lejjebb november 13. óta. De vajon érdemes most légitársaságot venni?
A Morgan Stanley elemzői most felülsúlyozásra ajánlják az EasyJet és a Ryanair részvényeit, és viszonylag alacsony kockázatot látnak a papírokban. A két légitársaság erős mérleggel rendelkezik, kicsi a valószínűsége annak, hogy likviditási gondjaik lesznek. Mindeközben piaci részesedésüket folyamatosan tudják növelni.
A British Airways anyavállalata, az International Consolidated Airlines papírjait szintén felülsúlyozásra ajánlják az elemzők, de esetében már nagyobb kockázatokkal kell számolni. Magas az eladósodottság, viszont a flotta rugalmassága és az iparági szövetségeknek és partnerségeknek köszönhetően profitálhatnak a piac fellendüléséből. Ez igaz a Lufthansára is, a német légitársaság papírjaira mégis alulsúlyozási ajánlást fogalmaztak meg az elemzők. A magas kockázatú légitársaságok közé tartozik az Air France-KLM és a Norwegian. A francia cég papírjait tartásra, a norvég légitársaságét pedig alulsúlyozásra javasolja a Morgan Stanley. A két vállalat magas eladósodottsággal küzd, és lehetnek likviditási problémáik. A költségcsökkentési célok és a bevételi várakozások pedig nem biztos, hogy teljesülnek.
A rövid távú járatokat üzemeltető légitársaságoknál, mint az EasyJet és a Ryanair, a makrokörnyezet javulása lehet a fő hajtóerő. Ráadásul az elmúlt évek csődjei (Malév, Spainair) és a hagyományos légitársaságok kapacitáskontrollja és költségcsökkentései miatt a jegyárak meghatározásában tudják érvényesíteni akaratukat. A „hagyományos” vagy hálózatos modellel működő légitársaságok szintén a gazdasági környezet javulásából húzhatnak hasznot, mivel erősen ciklikusak. Különösen az üzleti utazások fellendülése kedvez a cégeknek, ahol a prémiumszolgáltatásokon magasabb profitot tudnak elérni a légitársaságok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.