A magyar gazdaság kevésbé versenyképes régiós társainál, így a vállalatok sincsenek túl jó bőrben. Alig készítenek új terméket a magyar piacra, kevesen vezetnek be új termelési rendszereket, és alig van példa innovációra – derült ki az EBRD–BEEPS három évig tartó kérdőíves felméréséből, amelyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ismertetett.
A jegybank növekedési jelentése kiemeli: Magyarországon a válaszadók alig több mint ötöde vezetett be új terméket. Összehasonlítva a többi kelet-európai országgal, ez az egyik legalacsonyabb arány, különösen rossz a helyzet Csehországhoz és Romániához viszonyítva. A válaszadók alig 20 százaléka alakított ki új termelési rendszert (ezek több mint hetven százaléka termékinnováció).
A marketinginnovációban is hasonlóan alacsony aktivitást mutatnak (19 százalék) a magyar vállalatok, szervezeti átalakítást (új szervezeti vezetési struktúrát vagy átszervezést) pedig ennél is kevesebben hajtottak végre, a válaszadók mindössze 13 százaléka.
Az MNB elemzői szerint az üzleti környezet néhány eleme gátolhatja az erőforrások hatékony újraelosztásának folyamatát. Bár az új vállalkozások alapítása Magyarországon viszonylag egyszerű, a szabályozási környezet megnehezíti a működés megkezdését, emellett a viszonylag lassú felszámolási gyakorlat miatt beragadó „zombivállalatok” rombolják a termelékenység bővülésének és a vállalati állomány tisztulásának folyamatát – állapítja meg a jegybank elemzőcsapata. A vállalkozások növekedését a finanszírozási korlátok is akadályozzák, ezek visszavetik a beruházások GDP-hez viszonyított arányát is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.