Tavaly „félidőben” jött a hír, hogy a Volkswagen-csoport letaszította trónjáról a Toyotát és a világ legnagyobb autógyártójává lépet elő. Szeptember 18-án robbant a bomba: kiderült, a VW szoftveresen manipulálta dízelautói károsanyag-kibocsátását, ami a német gyártó részvényárfolyamának és eladásainak egyaránt betett, visszasegítve ezzel a japánokat az élre. Pedig a Toyotának sem volt makulátlan a közelmúltja, elég az önálló életre kelő gázpedál miatti tömeges visszahívásokra utalni. A 2015-ös év egészét nézve a Toyota 10,08 millió autót gyártott, noha nemrég még kérdéses volt, át tudják-e lépni az álomhatárt. Százötvenezerrel előzik meg a második helyre visszacsúszó VW-csoportot, amely 9,93 millió autót gyártott, s 200 ezerrel a stabil harmadik General Motorst.
A Toyota 2008-ban előzte meg az amerikaiakat, s csak 2001-ben, a cunami következtében kellett egy évre visszaadnia a koronáját a GM-nek. 2009-ben lépett a színre Martin Winterkorn, akinek célkitűzései között szerepelt, hogy 2018-ra az első helyre kormányozza a VW-t. Ez már 2015-ben sikerült neki, ám az ehhez bevetett tisztességtelen eszközök a bukásához vezettek. A Volkswagennél azóta belátták, hogy a siker mindenáron való hajszolása nehezen orvosolható torzulásokhoz vezet, a Porschétől érkezett Matthias Müller ezért azonnal lejjebb is tette a lécet. Az új vezérigazgató a 2025-ig körvonalazott új stratégiában a darabszám mindenhatósága helyett a megrendült bizalom visszaszerzését, a nyereségességet és a minőséget helyezte előtérbe.
Ami a hitelességet illeti, a Forbes magas beosztású informátorára hivatkozva most azt közölte, hogy már a nyári hatalomátvétel sem volt teljesen tiszta, a VW számait évek óta 60-100 ezerrel kerekítették felfelé, a kínai egység hamis adatait kész tényként tálalva.
Ahogy a japán Nikkei üzleti napilap is konkrétumként írta meg, szerdán, hogy a Toyota partnerségre lép a negyedik legnagyobb japán autógyártóval, a Magyarországon is termelő Suzukival. A részvénycserés összefonódás lehetőségét mindkét cég cáfolta. Úgy tűnik, nem kellő határozottsággal, hiszen a Reuters tudósítása szerint a Suzuki árfolyama a cáfolat ellenére is 10 százalék fölötti pluszban marad a tokiói tőzsdén, miközben a Toyota 3,6 százalékot erősödött címlapos hírre.
A Suzuki és a Toyota kapcsolatának szorosabbra fűzését már régóta rebesgetik, főleg arra hivatkozva, hogy a cégnek nincsen elegendő tapasztalata és tőkeereje az új generációs, új energiaforrásokkal hajtott takarékos járművek kifejlesztéséhez. A partnerségből mindketten profitálhatnának, főként a kisautó kategóriában, a feltörekvő országok piacain. A Nikkei azt is közölte, hogy a Toyota részvénycserével teljesen megszerezné magának a jelenleg 51,2 százalékban birtokolt Suzuki-rivális, a Daihatsu feletti irányítás jogát. A tárgyalások hírét mindkét fél megerősítette, de azt egyelőre nem, hogy a Daihatsu teljesen beolvadna a Toyotába. Más lehetőségekről is egyeztetnek – írták. A hírre a Daihatsu részvények kereskedését egy időre fel kellett függeszteni Tokióban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.