BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Toyota a Daihatsuval tárgyal, de a Suzukival is hírbe hozták

Tavaly „félidőben” jött a hír, hogy a Volkswagen-csoport letaszította trónjáról a Toyotát és a világ legnagyobb autógyártójává lépet elő. Szeptember 18-án robbant a bomba: kiderült, a VW szoftveresen manipulálta dízelautói károsanyag-kibocsátását, ami a német gyártó részvényárfolyamának és eladásainak egyaránt betett, visszasegítve ezzel a japánokat az élre. Pedig a Toyotának sem volt makulátlan a közelmúltja, elég az önálló életre kelő gázpedál miatti tömeges visszahívásokra utalni. A 2015-ös év egészét nézve a Toyota 10,08 millió autót gyártott, noha nemrég még kérdéses volt, át tudják-e lépni az álomhatárt. Százötvenezerrel előzik meg a második helyre visszacsúszó VW-csoportot, amely 9,93 millió autót gyártott, s 200 ezerrel a stabil harmadik General Motorst.

A Toyota 2008-ban előzte meg az amerikaiakat, s csak 2001-ben, a cunami következtében kellett egy évre visszaadnia a koronáját a GM-nek. 2009-ben lépett a színre Martin Winterkorn, akinek célkitűzései között szerepelt, hogy 2018-ra az első helyre kormányozza a VW-t. Ez már 2015-ben sikerült neki, ám az ehhez bevetett tisztességtelen eszközök a bukásához vezettek. A Volkswagennél azóta belátták, hogy a siker mindenáron való hajszolása nehezen orvosolható torzulásokhoz vezet, a Porschétől érkezett Matthias Müller ezért azonnal lejjebb is tette a lécet. Az új vezérigazgató a 2025-ig körvonalazott új stratégiában a darabszám mindenhatósága helyett a megrendült bizalom visszaszerzését, a nyereségességet és a minőséget helyezte előtérbe.

Ami a hitelességet illeti, a Forbes magas beosztású informátorára hivatkozva most azt közölte, hogy már a nyári hatalomátvétel sem volt teljesen tiszta, a VW számait évek óta 60-100 ezerrel kerekítették felfelé, a kínai egység hamis adatait kész tényként tálalva.

Ahogy a japán Nikkei üzleti napilap is konkrétumként írta meg, szerdán, hogy a Toyota partnerségre lép a negyedik legnagyobb japán autógyártóval, a Magyarországon is termelő Suzukival. A részvénycserés összefonódás lehetőségét mindkét cég cáfolta. Úgy tűnik, nem kellő határozottsággal, hiszen a Reuters tudósítása szerint a Suzuki árfolyama a cáfolat ellenére is 10 százalék fölötti pluszban marad a tokiói tőzsdén, miközben a Toyota 3,6 százalékot erősödött címlapos hírre.

A Suzuki és a Toyota kapcsolatának szorosabbra fűzését már régóta rebesgetik, főleg arra hivatkozva, hogy a cégnek nincsen elegendő tapasztalata és tőkeereje az új generációs, új energiaforrásokkal hajtott takarékos járművek kifejlesztéséhez. A partnerségből mindketten profitálhatnának, főként a kisautó kategóriában, a feltörekvő országok piacain. A Nikkei azt is közölte, hogy a Toyota részvénycserével teljesen megszerezné magának a jelenleg 51,2 százalékban birtokolt Suzuki-rivális, a Daihatsu feletti irányítás jogát. A tárgyalások hírét mindkét fél megerősítette, de azt egyelőre nem, hogy a Daihatsu teljesen beolvadna a Toyotába. Más lehetőségekről is egyeztetnek – írták. A hírre a Daihatsu részvények kereskedését egy időre fel kellett függeszteni Tokióban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.