Rácáfolt a növekedési hitelprogram (NHP) az annak 2013. júniusi elindítását kísérő szkepticizmusra, miszerint lesz-e annyi vállalkozás, amely igénybe veszi a forrást, s képes lesz-e az NHP érdemben hozzájárulni a gazdasági növekedéshez – jelentette ki Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyvezető igazgatója a program 2015. végi lezárását elemző tájékoztatón.
Új ötletek, beruházások híján 2013 áprilisában kétségtelenül sokan hiú ábrándnak tartották, hogy alig egy hónappal jegybankelnöki kinevezését követően Matolcsy György azzal kommendálta az NHP-nak az akkori piaci kamatoknál több százalékponttal olcsóbban, maximum 2,5 százalékos kamattal elérhető, 500 milliárd forintos induló (később 750 milliárdosra emelt) keretét, hogy attól majd 2013–2014-ben akár 0,7 százalékkal is megugorhat a bruttó hazai termék (GDP). A kétkedőket erősítette, hogy a 2013. június–augusztus közötti első szakaszban gazdára talált 701 milliárd forint alig egynegyede volt új beruházási hitel.
Ilyen előzmények után egyesek választási fogásnak tartották, hogy az MNB még az év októberében elindította az NHP második szakaszát is, eleinte 500 milliárddal, de kilátásba helyezte, hogy igény esetén a keretet 2014 végéig akár 2000 milliárdig is felemeli. Egyúttal a jegybank kikötötte, hogy ezúttal már a beruházási célú hiteleknek kell dominálniuk.
Ha végül nem is volt szükség a beígért maximális keret kitöltésére, a második szakaszban 1402 milliárd hitel került 31 ezer mikro-, kis- és középvállalkozásokhoz (kkv). Ennek köszönhető, hogy az NHP összességében 2013-ban 0,4, 2014-ben 0,8, 2015-ben pedig 0,5 százalékponttal járult hozzá a magyar GDP növekedéséhez. Az NHP január 1-jétől az év végéig tartó harmadik, kivezető szakaszában még inkább a beruházási hiteleken lesz a fókusz. Az MNB-nél ugyanis bíznak abban, hogy a családi otthonteremetési kedvezmény (CSOK) hatására a magyar lakáspiacon erős fordulat következik be, az építőipari megrendelések megnövekednek, miközben a kiskereskedelem továbbra is hozhatja az évi 3-4 százalékos növekedést. Márpedig ebben a két szektorban tipikusan az NHP által megcélzott kkv-k kaphatnak szerepet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.