Polgári pert indított az amerikai Igazságügyi Minisztérium a Volkswagen konszern ellen, s ezzel kezdetét vette a német autógyártó felelősségre vonásának hosszadalmasnak ígérkező folyamata. A keresetet a detroiti szövetségi bíróságon nyújtotta be a minisztérium megbízásából az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA). Konkrét kártérítési összeg helyett csak annyit közöltek, hogy járművenként az okozott kár 32,5 ezertől 37,5 ezer dollárig terjed, függően attól, hogy mennyi ideig szennyezték határértéket messze meghaladóan a környezetet – írja az AP hírügynökség.
Alsó szinten ez 18,85 milliárd dolláros tételt jelent, ám a VW együttműködése és a hibák korrigálására tett vállalásai ezt jelentősen enyhíthetik, hiszen az amerikaiaknak sem fűződik érdekük ahhoz, hogy ellehetetlenítsék a cég működését. Az eddigi legnagyobb bírságot 2014-ben a Toyota kapta, a japánok 1,2 milliárd dollárt fizettek amiatt, hogy autóikban a gázpedál önállósította magát. A General Motorsra tavaly szabtak ki 595 milliós büntetést a slusszkulcs spontán elmozdulása miatt. A kocsi menet közbeni váratlan leállása több halálos áldozattal járó balesetekhez is vezetett. A VW korábban önszántából autónként ezer dolláros kárenyhítést kínált az autótulajdonosoknak – a hibák térítésmentes kijavításán felül. Ugyanezt a felajánlást másutt nem tették meg.
Mint ismert, a Volkswagent tavaly szeptember 18-án buktatta le az EPA, miután kiderítették, hogy a tengerentúlon forgalmazott dízelautóiban a szigorú helyi normákat csak egy beépített csaló szoftver segítségével tudták tartani, s akkor is csak meghatározott körülmények között. Normál üzemmódban a nitrogénoxidoknál a negyvenszeres határérték túllépés sem volt ritka. Első körben 483 ezer Volkswagen és Audi érintettségét ismerték be a németek, majd további csaknem 100 ezer Audival és Porschével bővült a „trükkös” autók köre, amely globálisan immár 11 millió járművet számlál. Amerikában 2009 óta járják az utakat a csaló szoftverrel tisztává, azaz „Clean Diesellé” alakított német autók.
Nem könnyíti a németek helyzetét, hogy az EPA kifejezetten elégedetlen levegőszennyező járművek műszaki átalakításának ütemezésével, és ez a bírósági procedúrára is hatással lehet. Az EPA szerint az elvileg januártól már esedékessé vált visszahívások menetrendjéről folyamatosan egyeztetnek a VW-val. Nyomásgyakorlásként a minisztérium azt is világossá tette, hogy az ügynek bűnügyi vonatkozási és következményei is lehetnek, hiszen a szándékos megtévesztés gyanúja megalapozottnak tűnik, noha a vizsgálati eredményekre még várni kell.
A Volkswagen közleményében ismét kifejezte a hatóságokkal való szoros együttműködési szándékát a kínos ügy mielőbbi lezárása érdekében. A konszernre még bírósági eljárások százai várnak Amerikában, miután a VW tulajdonosok és az ügyben magukat valamilyen szinten érintettnek vagy becsapottnak érző emberek és szervezetek tömegével perelték be a németeket. Ezeket a csoportos kereseteket egy helyen, a San Franciscó-i bíróságon tárgyalják majd, egységes keretek között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.