Az ipari alpinisták várhatóan két hónap alatt végeznek a 410 méter hosszú homlokzattal, ez idő alatt a gyalogosokat védőtető és mobilkerítés óvja. A munkálat a vasúti forgalmat nem érinti, a pályaudvar 1. vágányát és az épület felőli peront viszont 2-3 hétre lezárják.
A burkolatok eltávolítását úgynevezett ipari alpintechnikával végzi el a Strabag PFS Zrt. Képzett ipari alpinisták kötélen leereszkedve kézi kisgépekkel és szerszámokkal bontják ki a köveket. A teljes homlokzat mintegy 2400 négyzetméternyi kőburkolatát várhatóan két hónap alatt szedik le. Az épület két rövid – gyalogosforgalmat nem érintő – oldalán kezdik a munkát, ezt követően kerül sor a vasút felőli, 180 méteres részre.
A kivitelezés időszakára az első vágányt és peronját két-három hétre lezárják, de a többi sínpáron zavartalan lesz a vasúti közlekedés. Az utolsó fázisban sorra kerülő, Kosciuszkó Tádé utcai front bontása szakaszosan történik olyan módon, hogy a járda érintett részén védőtető és palánk segítségével folyamatosan biztosítják az üzletekbe, irodákba való bejutást. A figyelemfelkeltő táblák mellett a gyalogosokat mobilkerítés is véd, és az elkerített munkaterületek közelében biztonsági őrök is segítenek a tájékozódásban - írja a MÁV közleményében.
A Budapest-Déli pályaudvar vasútüzemi és irodai funkciót ellátó ötemeletes épületszárnyának kőburkolata és annak rögzítő elemei a negyven évvel ezelőtti építéskor rendelkezésre álló technikai lehetőségek és konstrukciós hibák, valamint az időjárási hatások miatt annyira elhasználódtak, hogy a homlokzat külső kőlapjainak bontása elkerülhetetlenné vált, a Kosciuszkó Tádé utcán és a pályaudvar épület felőli peronján közlekedők biztonsága érdekében.
Az irodaépületen egyre inkább mutatkoznak a külső héjazat állapotromlásának jelei: kezdenek kilazulni az ablakpárkányok, elmozdulni a burkolatkövek, tavaly augusztusban egy kőlap levált a rögzítés tönkremenetele miatt. Ezt követően a MÁV statikusa, majd pedig független szakértői vizsgálat is megállapította, hogy a kőburkolati elemek további állapotromlás esetén veszélyeztethetik a közforgalmi területeken és a pályaudvar 1. vágánya mellett közlekedőket. Ezért a balesetveszély elhárítása érdekében el kell távolítani a három centi vastag külső kőburkolatot az irodaépület teljes homlokzatán, mert helyenkénti javítással és a kövek újbóli visszarögzítésével már nem lehet megbízhatóan stabilizálni a felületet. Emellett a héjszerkezet változatlanul hagyásával történő burkolatpótlásra, illetve a jelenlegivel azonos konstrukciójú homlokzat helyreállításra az érvényben lévő műszaki, építészeti, hőtechnikai és tűzvédelmi előírások sem biztosítanak lehetőséget - írja a MÁV.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.